Algemeen forum voor discussie over de website
Door pb2rdf
#50394
WillemMoes schrijft:
Heb m'n huiswerk gemaakt:
http://www.meteomoes.be/paginas/temperatuur.html#IJken

Is je omgeving ook geijkt ?

Omgeving bij je buurman kan een andere temp meting opleveren als op jouw lokatie.

In mijn ogen is het belangrijker dat je meetlokatie vrij is van obstakels en de wind 360 graden rondom vrij spel heeft.
En dat direkt onder je tempsensor tot de grond geen obstakels staan die opwarmende eigenschappen hebben.

Temperatuur van 2 verschillende lokaties vergelijken geeft per definitie altijd een verschil.
We meten de lucht temperatuur, geen obstakel temperatuur.

Peter
Door WillemMoes
#50399
Hallo Peter, mijn station is van het type B, mocht mijn weerhut helemaal ideaal staan dan zou ik in een type V omgeving moeten wonen of erg rijk zijn :-)
Ik heb dus getracht om te controleren of hetgeen ik meet ook juist gemeten is. Ik had ook de gelegenheid om gelijktijdig een meting te doen zoals je omschrijft al staan daar ook huizen en bomen maar rond de weerhut was een vrije ruimte van kort geknipt gras met een straal van meer dan 10m, dus geen ongewenste reflecties maar wel niet vrij voor wind, we wonen nu eenmaal in een omgeving van type B.
Met Google Earth kan je de opstelling zien van de weerhutten te Ukkel, dat is midden in een park maar ook midden in een stadsagglomeratie. Ze moeten daar ook corrigeren in de tijd door veranderende omgeving en zo ver wil ik het niet drijven, 't moet een hobby blijven.
Sinds 1 januari meet ik met deze opstelling en ik wil mijn resultaten jaarlijks vergelijken, ik vind het belangrijker de omstandigheden zo constant mogelijk te houden, anders heb ik niets aan mijn temperatuurreeksen.
Het resultaat moet natuurlijk zo goed mogelijk zijn, en met een gemiddelde afwijking tov de gemiddelden van de buurtstations die lager is dan 0,25° ben ik best tevreden :-)
Het is ook zo dat ik graag de temperatuur en weersomstandigheden meet van de plaats waar mensen wonen en niet ergens een ideale plaats waar alleen maar konijntjes zitten. Niet erg wetenschappelijk maar de buren zijn tevreden...
Ik las eens ergens dat we de temperatuur meten op 150cm boven de grond omdat ons hoofd daar ook in de buurt hangt :-)
Door Overijse
#51308
Overijse schrijft:
Luc schrijft:
De laatste maanden zien we met het moderatorteam, steeds meer stations waarbij de temperatuur (soms) meer dan 5 graden afwijkt. We hadden een sterk vermoeden dat dit met de zonkracht te maken had die in de lente- en zomermaanden veel sterker is dan in de winter. De afgelopen tijd hebben we dit grondig geanalyseerd. De meeste afwijkingen lijken inderdaad te komen van stations waarvan de afscherming niet optimaal is.

Geen goede afscherming is de belangrijkste oorzaak van sterk afwijkende temperaturen op HWA! Deze invloed is veel groter dan het stadseffect.

In de beheermodule stonden 2 vragen die ons een idee gaven over de afscherming. Namelijk of er een weerhut werd gebruikt en of er sprake was van actieve ventilatie. Vooral de keuzes voor weerhut waren niet eenduidig. Er waren namelijk 3 keuzes:

- Nee (geen weerhut)
- Standaard bij het weerstation
- Anders (waarbij een beschrijving gegeven kon worden)

Indien men had aangegeven dat er geen weerhut gebruikt werd, dan werd de temperatuurmeting niet meegenomen bij de kaartjes en extremen.

Na analyse van bijna 400 weerstations bleek dat er weinig structuur zat in de antwoorden. Zo hadden veel Davis station bezitters aangegeven dat er geen gebruik werd gemaakt van een weerhut. Dit terwijl bij Davis standaard de temperatuursensor goed is afgeschermd. Er waren zelfs weeramateurs die aangaven actieve ventilatie te hebben, zonder weerhut.

De vragen waren dus niet duidelijk gesteld in de beheermodule.

Daarnaast gaf de keuze 'standaard' geen inzicht op de soort afscherming. Sommige merken weerstations hebben standaard de sensor in een 'box' zitten die bij zonnestraling meer dienst doet als verwarming. Op basis van deze gegevens kunnen we dus niet beoordelen of de temperatuurmeting redelijk betrouwbaar is. Daardoor zijn er de laatste maanden relatief veel (tijdelijke) handmatige uitsluitingen voor de extremen en temperatuurkaartjes gegeven.

Hoewel er altijd storingen zullen voorkomen, willen we de temperatuur extremen zoveel mogelijk automatisch valideren. Om meer inzicht te krijgen in de temperatuurmeting en om de moderators te ontlasten zijn de oude vragen 'weerhut' en 'actieve ventilatie' vervangen door één nieuwe vraag, die meer inzicht geeft in de afscherming. Deze vraag luidt nu:

"Is de temperatuursensor te allen tijde goed afgeschermd voor direct zonlicht?” Mogelijke antwoorden zijn:

1 Nee
2 Ja, met passieve ventilatie
3 Ja, met actieve ventilatie (ventilator)
4 Ja, maar zonder ventilatie

Weerstations die 'Nee' opgeven zullen niet meegenomen worden in de extremen/kaartjes. Aan deze weerstations hoeven we dan ook geen (tijdelijke) uitsluiting toe te kennen.
Weerstations die opgeven: 'Ja, maar zonder ventilatie', zullen we (voorlopig) meenemen in de extremen/kaartjes. Via de moderatorstool zullen we wel extra alert zijn op deze stations. Waarschijnlijk zullen stations met deze manier van afscherming vaker een (tijdelijke uitsluiting) krijgen. Mocht blijken dat deze stations voor veel uitschieters zorgen, dan laten we stations met deze afscherming ook automatisch weg uit de extremen/kaartjes.

Bij stations met een afscherming van type 2 of 3, zien we op een storing na, weinig problemen. Deze zullen dus gebruikt worden bij de extremen/kaartjes.

Op basis van het type/merk van het weerstation, de huidige keuze bij weerhut, de eventuele beschrijving van de weerhut en op basis van de aangegeven ventilatie, heb ik alle stations handmatig de keuze gemaakt voor de nieuwe vraag "Is de temperatuursensor te allen tijde goed afgeschermd voor direct zonlicht?" Het kan zijn dat deze mapping niet helemaal past bij jouw situatie. Bij twijfelgevallen heb ik als antwoord op deze vraag 'Nee' ingevuld.

Ik wil dus iedereen oproepen om het antwoord op deze nieuwe vraag in de beheermodule te controleren en eventueel te corrigeren. Doe dit a.u.b. eerlijk.

Met de invoering van deze nieuwe vraag hopen we 4 dingen te bewerkstelligen

- De extremen en temperatuurkaartjes worden nauwkeuriger
- De moderators worden ontlast en hoeven minder 'vervelende' mails te sturen
- Iemand die geen goede afscherming heeft, hoeft zich niet druk te maken over een eventuele uitsluiting
- Weeramateurs zonder goede afscherming gaan het belang inzien van goede afscherming, zodat ze voor zichzelf ook beter kunnen meten.

De vraag zit inmiddels in de beheermodule. Binnen enkele dagen gaan de extremen/kaartjes rekening houden met deze nieuwe vraag over afscherming.

[size=4]EDIT: Enkele foto's om te verduidelijken.[/size]

Category 1. Niet afgeschermd

Lacrosse TX17
Afbeelding

Category 2. Afgeschermd met passieve ventilatie (geen ventilator)

Afbeelding

Category 3. Afgeschermd met actieve ventilatie (ventilator)

Afbeelding

Category 4. Afgeschermd zonder ventilatie

Oregon WMR-200 sensor
Afbeelding


Mvgr,
Luc


Dit werpt toch wel echt zijn vruchten af met deze zonovergoten dagen. Meeste temperatuurpieken worden automatisch weggefilterd uit de extremen en weerkaartjes.

Dus voor wie zijn beheer nog niet heeft nagekeken na deze oproep zeker eens nakijken, of je afscherming goed ingesteld staat, misschien wordt je wel weggefilterd als het niet nodig is of viceversa.

Grtz
Kris


Toch nog eens deze omhoog bumpen, voor wie zijn beheer nog niet heeft nagekeken en aangepast indien nodig.

Dank zij het nieuwe beheer hebben we als Mods zelf ook minder werk gehad tijdens deze warme maand augustus, om de extremenpagina en de weerkaartjes zo correct en actueel te houden aangaande de temperatuur.

En als er al eens uitschieters tussen zaten, kan nog steeds gebeuren, was het meestal een softwarematig probleem, lege batterijen of vastlopers die de aanleiding ertoe gaven.

Als Mods stellen we alles in het werk om binnen een redelijke termijn de onvolmaaktheden van de extremenpagina te verwijderen, indien dit eens langer zou duren (ook wij werken, hebben verlof of nemen quality time met het gezin en zitten niet 24/24 hr op HWA)excuseer ons daarvoor. Wel kunnen jullie altijd een PM zenden naar één van de Mods dat er een probleem op de extremenpagina is, dan krijgen we zeker een mailtje binnen en kunnen we ingrijpen.

Bij deze geniet nog van de laatste dagen verlof voor diegenen die er nog hebben.

Grtz
Kris
Door Snarf2000
#52178
Weer even dit topic omhoog brengen omdat nog niet iedereen zijn beheerpagina heeft aangepast mbt het type afscherming.

Wil een ieder zo vriendelijk zijn om zijn gegevens bij te werken?
Het scheelt ons moderators enorm veel werk, en HWA wordt steeds betrouwbaarder daardoor.

Mvgr, Frans
Door jango
#52183
Snarf2000 schrijft:
Weer even dit topic omhoog brengen omdat nog niet iedereen zijn beheerpagina heeft aangepast mbt het type afscherming.

Wil een ieder zo vriendelijk zijn om zijn gegevens bij te werken?
Het scheelt ons moderators enorm veel werk, en HWA wordt steeds betrouwbaarder daardoor.

Mvgr, Frans


Frans

Hoeveel mensen zijn er echt actief op het forum?
Alle mensen die hier dus aanwezig zijn zullen deze oproep wel beantwoord hebben.

Volgende zet is stuur ieder lid een mail met dit verzoek, dan weet iedere deelnemer hoe het staat met de regels.

Geen antwoord of opvolging aan dit verzoek.

UITSLUITING VAN EXTREME, dus wel deelname aan HWA maar getoond in grijs.

Ik ken nog wel stations waar direct een dikke streep door kan bij deelname aan HWA ,omdat deze in alle opzicht niet voldoen aan de eisen gesteld aan een nieuw aangemeld station om deel te nemen aan HWA.
Maar omdat zij al langer deelnemen worden zij niet uitgesloten van deelname.

grtz, Jan
#52184
jango schrijft:
Volgende zet is stuur ieder lid een mail met dit verzoek, dan weet iedere deelnemer hoe het staat met de regels.

Geen antwoord of opvolging aan dit verzoek.

UITSLUITING VAN EXTREME, dus wel deelname aan HWA maar getoond in grijs.

Ik ken nog wel stations waar direct een dikke streep door kan bij deelname aan HWA ,omdat deze in alle opzicht niet voldoen aan de eisen gesteld aan een nieuw aangemeld station om deel te nemen aan HWA.
Maar omdat zij al langer deelnemen worden zij niet uitgesloten van deelname.

grtz, Jan


Lijkt me dat je behoorlijk buiten je boekje gaat, jij bepaalt de regels hier niet.
Ennuhhh regel 11, schreeuwen is hier ook niet toegestaan. B)

Blijkbaar erger jij je aan bepaalde mensen, maar bedenk eens dat iedereen zijn "weer hobby" op zijn eigen manier beleeft.

Groeten,

Jacco
Door Snarf2000
#52185
Voor dat we hier te ver doorschieten,....

Er zijn meerdere moderators op HWA die alles zo veel en zo goed mogelijk proberen te houden. Onderling gekibbel is niet nodig en ongewenst. Wij doen ons best om het forum en de weersgegevens zo mooi mogelijk te houden.
Onenigheid en meningsverschillen zijn er altijd.
Geen mens is het zelfde. Hou het netjes.

Heb je ergens een probleem meldt het dan via PM aan een forummoderator.
Niet in een forumtopic.
Voordat we het in de gaten hebben zijn we erg OFF TOPIC bezig.

Frans
Moderator Het Weer Actueel
Door walberg
#52196
Daarom heb ik hetweerindiemen.nl ook nog niet aangemeld voor hetweeractueel.nl ik merk ook dat mijn alecto 5000 een hogere waarde heeft dan Holendrecht als de zon schijnt. Ik zoek nog een goede oplossing. Ben ik nog niet aan toegekomen.
Door Overijse
#52207
walberg schrijft:
Daarom heb ik hetweerindiemen.nl ook nog niet aangemeld voor hetweeractueel.nl ik merk ook dat mijn alecto 5000 een hogere waarde heeft dan Holendrecht als de zon schijnt. Ik zoek nog een goede oplossing. Ben ik nog niet aan toegekomen.


Wat houdt je tegen om je aan te melden, in je HWA beheer kan je spelen met je afscherming en op deze manier wordt je wel of niet automatisch opgenomen in de extremen (Enkel voor Temperatuur), voor wind en neerslag doe je er wel mee mee.

Als je je aanmeldt zie je tevens ook het gemiddelde grafiekje van je regio (25 km), aan de hand deze grafiek (zie je je pieken wanneer het fout loopt), dit kan je dan helpen om verder te bouwen aan een betere afscherming voor je tempsensor en/of deze te verplaatsen.

(Softwarematig bijtrimmen om op het gemiddelde te zitten, moet je echt NIET doen, want elk station heeft zijn eigen unieke lokatie, en heeft dan ook een vertekend beeld van je lokatie terug).

Grtz
Kris