Algemeen forum voor discussie over de website
Door Luc
Luc schrijft:
Het ontwikkelen van dit caching mechanisme is nog wel wat werk. Totdat dit klaar is, kan het dus zijn dat ik het ophalen van plaatjes van externe websites af en toe moet blokkeren.
Ik heb vandaag een grote stap gemaakt met het caching mechanisme voor de dynamisch gegenereerde plaatjes.

Het genereren van het plaatje op de homepage is relatief zwaar. Van alle weerstations worden de GPS coördinaten opgehaald uit de database en omgerekend naar een stip op de kaart. Sinds enkele weken wordt ook nog opgehaald waar het warmste/koudste weerstation ligt. Vanaf nu wordt dit plaatje nog maar eens per 5 minuten aangemaakt ipv bij iedere aanroep. Tijdens de overige aanroepen wordt het plaatje uit de cache gehaald. Het kan dus zijn dat er bij de extremen staat dat weerstation x het warmst is, terwijl er in het plaatje nog een rood bolletje staat bij weerstation y. Dat is het nadeel van deze methode, maar liever dit dan dat de server weer overbelast raakt. Wellicht ga ik de rode en blauwe bolletjes weer verwijderen als dit storend wordt. In dat geval kan ik het plaatje nog minder vaak genereren.

Een zelfde principe is toegepast bij de SMS telefoon banner. Deze wordt ook dynamisch gegenereerd bij iedere aanroep. Vanaf nu worden deze plaatjes ook maar eens per 5 minuten aangemaakt en gecached.

Bij de overige dynamische banners ga ik hetzelfde mechanisme toepassen.

Door deze maatregelen hoop ik dat de server beter bestand is tegen extremen weersomstandigheden. Want juist op die momenten wil je graag het actuele weer kunnen inzien.

Gr,
Luc