Algemeen forum voor discussie over de website
Door AenG
Ik heb ook maar eens het vermogen gemeten van mijn werk-pc die 24/7 aan staat. Gebruik deze om te downloaden, spelletjes, axis camera station etc etc.

De configuaratie:
Core 2 Duo
2 x HD
8800 GTS videokaart
tv-kaart
voeding 525 watt
3 extra fans

Ik heb geen energiemeter, heb daarom de stroom gemeten:

0.7 ampere x 233 volt = 163 watt (zonder monitor)

Kom dan op een jaarverbruik uit van:

163:1000 x (365 x 24) = 1401Kwh x 0.20 cent = 280 euro

Dus hier valt nog wel wat te bezuinigen.
Door Meteo Simpelveld
Gerrit schrijft:
Ik heb zelf mijn 3 jaar oude pc een aantal dagen gemeten,deze gat zonder hardware 70 watt aan,met monitor 110 watt,het is een intel dualcore.
Hoe kan het nou dat de ene pc 70 watt geeft,en de andere 300 watt,zoveel verschil zou er toch niet in zitten.

Gerrit

Goedemiddag Gerrit,

Er is vrij veel verschil tussen de de merken en hardware.
Als je alleen al bekijkt wat de verschillend soorten procesoren vragen.
Laat staan de moederborden enz.

Groet Bert
Door mavlo77
Pas op dat de goedkopere meters grote afwijkingen kunnen geven (misschien wel 25%). Zeker bij pc-apparatuur. Dit omdat ze vaak uitgaan van een sinus-vorm, en als je die van een pc bekijkt dan is dat alles behalve een sinus. Dat geldt overigens ook voor multimeters en dan de stroom meten.
Door Meteo Simpelveld
mavlo77 schrijft:
Pas op dat de goedkopere meters grote afwijkingen kunnen geven (misschien wel 25%). Zeker bij pc-apparatuur. Dit omdat ze vaak uitgaan van een sinus-vorm, en als je die van een pc bekijkt dan is dat alles behalve een sinus. Dat geldt overigens ook voor multimeters en dan de stroom meten.

Goedemiddag,

Dit is correct wat je schrijft, maar er zijn ook een aantal merken die een faseverschuiving geven.

Groet Bert
Door mavlo77
Ja alleen is dat iets minder erg omdat je uiteindelijk voor je energierekening naar de VA's moet kijken (dus zonder cos phi = schijnbaar vermogen).
Door Meteo Simpelveld
mavlo77 schrijft:
Ja alleen is dat iets minder erg omdat je uiteindelijk voor je energierekening naar de VA's moet kijken (dus zonder cos phi = schijnbaar vermogen).

Daar heb je gelijk in maar er zouden energiemeters zijn die zodra er faseverschuiving optreed veel onnauwkeuriger worden dan ze al zijn.

Groet Bert
Door Gerrit
Ik snap dat er verschil zit tussen de verschillende computers,maar 80 of 300 vindt ik nogal wat verschil,ik meet dan alleen de PC zonder randapparatuur
Ik heb maar een simpele meter van cresta,die kwam als beste uit een test.

Gerrit
Door mavlo77
@Bert: aha, goed punt inderdaad.

Ja er zit veel verschil in. En inderdaad tussen pc's zonder randapparatuur. Het is gewoon een zaak van én, én en én. Bv een videokaart kan ook al flink wat opnemen. Schrik niet: de een gebruikt een paar W, de andere tot over de 100 W (ja okee, in volle belasting, maar ook in ruststand tientallen W). En in processoren zit het volgende grote verschil. Soms moet je voor 10% extra prestatie 50% meer energie gebruiken.

Maar goed er zijn dus mogelijkheden met eenvoudigere pc's, zoals de Asus eee PC, of de MSI Wind Pc. De critici vinden de prijs/prestatie-verhouding van deze machines ver te zoeken. Maar dan nemen ze de energiekosten over zijn levensduur voor het gemak even niet mee in de berekening ;).
Door Meteo Simpelveld
Gerrit schrijft:
Ik snap dat er verschil zit tussen de verschillende computers,maar 80 of 300 vindt ik nogal wat verschil,ik meet dan alleen de PC zonder randapparatuur
Ik heb maar een simpele meter van cresta,die kwam als beste uit een test.

Gerrit

Goedemorgen Gerrit,

Wil je het goed doen dan moet het verbruik meten in die toestand hoe jouw systeem normaler wijze aanstaat, dus heb je bepaalde randapparatuur in werking, dan moet je deze ook in de meting meenemen.
Vergeet ook niet dat de processen welke onder water op jouw PC draaien ook energie gebruiken. Ook al doe je niets op de PC toch zullen er een aantal processen draaien.

Groet en succes.

Bert
Door osjohn
In de Asus eee PC, of de MSI Wind zit er een groot verschil, de Asus werkt zoals vele met 1GB werkgeheugen dat je ook niet kan uitbreiden, Bij de MSI zijn er uitvoeringen die uitgerust zijn met 2GB dat ook dan veel sneller de data verwerkt.
Voor Windows XP is 1GB erg karig en alleen bedoeld om op internet te surven, een weerstation moet toch wel wat werken en berekenen dat dan 2GB veel wenselijker is.

John van Os