Eckie76 schrijft:
petergroeneveld schrijft:
Nu het vanaf gisteravond en vannacht veel heeft geregend zou je ook je regenmeting kunnen vergelijken met een weerstation in de buurt.
Had vannacht nachtdienst en er is in Limburg bijna overal ongeveer 10mm gevallen. Zie toch dat sommige stations ook in mijn buurt weinig regen hebben gemeten, misschien zit de trechter verstopt!
Hallo Peter,
in Montfort en Roermond heeft het stevig doorgeregend, maar in Sint O'berg heb ik daadwerkelijk veel minder opgevangen. Dit komt wel eens vaker voor, dan trekt werkelijk alles links en rechts aan dit dorp voorbij. Ook ik was sceptisch en ging vandaag direct checken of er iets aan de regenmeter van de Davis mankeerde. Niet dus, na vergelijking met de analoge meter heeft het dus gewoon veel minder geregend in Berg.
Zo zie je maar weer hoe lokaal iets kan zijn, ook al wordt nagenoeg heel het land overdekt met neerslag. In Sittard heeft het ook veel minder geregend trouwens.
Gisteravond trok er trouwens een smalle lange band neerslag precies over Roermond en heeft bij mij in Maasniel dik 10 mm opgeleverd, terwijl het in Swalmen en O'berg nagenoeg droog is gebleven.
Groet Olaf
Hoi Olaf,
Je hebt inderdaad gelijk dat de neerslag plaatselijk zeer verschillend kan zijn, maar ja, je hebt uiteindelijk je portie dan toch nog wel gekregen in Maasniel. :laugh:
Maar waarom ik mijn berichtje schreef is dat ik die nacht op buienradar zag dat heel Limburg bedekt was met een flink neerslaggebied en het ook daadwerkelijk uren had doorgeregend. Zag dan ook dat de meeste Limburgse stations al meer dan 10mm hadden gemeten en vond het vreemd dat er inderdaad 2 bijwaren die maar 1-2 mm hadden gemeten op dat tijdstip.
Wat ik zelf ook wel eens heb gehad is dat na een lange droge periode de kleine doorlaat van de regentrechter met zand, stof, insekten etc. verstopt was geraakt en dat de trechter nog vol met water zat na een nacht regen.
Het sijpelde te langzaam door, dus was er nog steeds een neerslag meting terwijl het al droog was. De fout die ik toen maakte was dat ik de hele verstopping weghaalde en dus in een aantal seconden wel 6 mm ineens was gevallen terwijl dit normaal over een langer tijdsbestek had moeten zijn. Volgende keer maar een heel klein gaatje maken als het lukt maar nog beter is om de trechter vaker te checken op verstoppingen.
Dus wat ik al aanhaalde misschien zat er bij jullie ook wel een verstopping in de trechter, je weet maar nooit. Maar het was dan inderdaad plaatselijk veel minder neerslag. Zo zie je maar dat buienradar ook niet heilig is.
Groetjes,
Peter.