Algemeen forum voor discussie over de website
Door weerzoetermeer
Hallo,

Dat jij denkt dat ik negatief ben maak jij ervan, ik lach me alleen maar dubbel hierzo hoe dom een mens kan zijn

Ik hoop toch dat je met de opmerking "hoe dom kan een mens zijn" mij niet bedoeld. Laten we elkaar een beetje met respect blijven behandelen!!

Vindt het gewoon jammer dat het zo gaat en vindt het vreemd dat jij zo in de bres springt, heb jij ook jouw belangen in dat systeem, erg direkt, maar wel eerlijk in mijn ogen. Zo ja dan begrijp ik jouw schrijven van deze kant.

Ik heb geen enkel belang in de samenwerking tussen HWA en MC. Laat dat vooral duidelijk zijn. Ik praat hier puur op persoonlijke titel. En natuurlijk mag je die vraag stellen. Ik ben tot op heden tevreden over de overeenkomst, mag dat? En ik wil het gewoon een kans geven. Ook ik heb in het begin mijn bedenkingen gehad en duidelijk geuit hier op het forum.

Voor de rest blijf ik zeggen dat de deelnemers van HWA vrij zijn om te beslissen of hun data naar MC gaat of niet. Niets meer en niets minder....

En nu ga ik lekker slapen!

Met vriendelijke groet,

Thierry van Wijland
Door pb2rdf
Hallo Luc, (@all)

Overeenkomst gelezen.

Heb enkele kritische, opbouwende opmerkingen.

Allereerst het volgende :
HWA is een door jou opgezet project. Het is een ieder vrij om zijn meet gegevens bij HWA aan te bieden, te publiceren.
Daardoor wordt HWA aantrekkelijker doordat er steeds meer meetwaarden verspreid over NL worden aangeboden.
Je genereeert inkomsten door reclames op te nemen in pagina's van HWA.
Is je goed recht om de kosten te dekken, en misschien iets meer, maar dat behoort ook tot jouw project.
Ik wil mbt reclames wel kwijt dat er verschil in reclame methodes zijn.

Zo zag ik afgelopen 14 dagen advertenties dat je iets kon winnen, uiteindelijk dien je je mobiel nummer op te geven. Dit is een geniepige reclame waardoor je snel vast zit aan een een betaalde SMS dienst, waar je veel moeite voor moet doen om er weer van af te komen.
Dit soort reclames zie ik niet graag op HWA, en ik hooop dat je het met me eens bent en die zult weren.

Dan de overeenkomst.
Ik kan me er grotendeels in vinden, maar heb in het volgende bericht-1178 de opmerking gemaakt mbt professionaliseren van de deelnemende weeramateurs.

Het lijkt me van belang voor MC dat de gegevens binnen bepaalde toleranties betrouwbaar zijn. Hierover mis ik enige indicatie in de overeenkomst.
Anders ontgaat mij de zin van het gebruik van onze meetgegevens door MC.
(Verbreding van de markt door MC middels onze privé websites, en daardoor een koppeling naar website MC, omzet verhoging daardoor voor MC ??)

Daarom mijn idee van een win-win situatie.
MC organiseert 1 maal per jaar een workshop voor de deelnemers waarbij de "professionalisering", meetmethodes, vermeerderen van kennis van de deelnemers, en zaken mbt het weer een leidraad zijn.

Daarnaast dient de zin : "Meteo Consult mag de data niet doorleveren aan derden" een verduidelijking, verklaring te bevatten welke data het betreft.
Dat is nu niet duidelijk.
En ik denk dat je mbt de aangeleverde gegevens door de deelnemers duidelijk moet aangeven wat het kader is mbt aangeleverde data.

Ondanks jouw inzet en vele werk vind ik de overeenkomst daardoor niet volledig.

grtn, Peter
Door wslangerak
Hallo allemaal,

Zonder in herhalingen te vallen - hoop ik - ook mijn reactie.

Zoals ik het heb begrepen verandert er niets aan HWA. Hooguit krijgt deze site een meerdere malen per dag ververst weerbericht. Dat missen we nu om bekende redenen. Niemand heeft zich tot nu toe opgeworpen om dit weerbericht te maken, ook begrijpelijk. Het is voor ons allemaal een hobby. Er is dus zeker geen sprake van "een fusie".

Ik sluit me aan bij de opmerkingen van Elmar uit Brandwijk. Als er iemand het meest zou moeten profiteren van de samenwerking met MC zou Luc het moeten zijn, gezien zijn enthousiasme en investeringen. En dan inderdaad in de vorm van serverruimte o.i.d.

Het is echt een kleine moeite om zonder dat het echt opvalt van vrijwel alle stations, aangesloten bij HWA, de data van het net "te plukken". We weten tenslotte allemaal welke files van welke software we daarvoor moeten uitlezen. Daar hoef je niet voor doorgeleerd te hebben om dat uiteindelijk uit te vissen. Het is slechts een kwestie van fatsoen om dat netjes te regelen. En dat is naar mijn mening iets waar we het nu over hebben.

Meteo-Consult is natuurlijk een commerciële onderneming en zoekt altijd naar nieuwe wegen om omzet te genereren. Dat omzet niet altijd winst en zeker niet altijd "grof geld" betekent moge duidelijk zijn. Oftewel: vergeet niet dat MC ook wel degelijk moet investeren in de samenwerking. En niet alleen door 20% korting of wat dan ook "weg te geven" maar ook door hun software aan te passen, datacontrole uit te voeren, serverruimte te reserveren enz. En - laten we eerlijk zijn - MC moet nog maar afwachten of ze in de praktijk iets aan onze gegevens hebben. Zijn ze betrouwbaar, hoe zit het met de continuïteit van de aanlevering enzovoort. 't Is voor MC ook min of meer een sprong in het duister.

Naar aanleiding van de opmerking van Peter, pd2rdf, die terecht moeite heeft met sommige advertenties het volgende. Misschien moeten wij om díe reden juist wel voorstellen dat 100% van de "vergoeding" van MC naar Luc en HWA gaat, zodat die advertenties helemaal niet meer nodig zijn. Dan gaan wij met z'n allen gezellig naar een HWA open-dag bij MC zoals al werd gezegd. En kan HWA verder worden uitgebouwd zonder storende commercie. 't Is een keuze.

Overigens had ik eerlijk gezegd ook iets meer verwacht van MC: een gratis toegang tot (één van de) betaalde functies van hun website lijkt me haalbaar. Het kost hun niets (wij hadden toch geen betaald abonnement genomen...) en de HWA-deelnemers hebben iets "tastbaars" terug voor hun data. Want laten we hierin ook eerlijk zijn: de MOS-verwachting kunnen we ook elders gratis vandaan halen als we willen. Misschien niet voor 100% afgestemd op onze plaats van vestiging, maar ach... zo groot is Nederland nou ook weer niet.

Mijn mening is in ieder geval: laten we het belang van Het Weer Actueel voorop stellen in deze, en niet ons eigen belang. Wij hebben een hobby en die kost geld. Zelden krijgt iemand iets tastbaars terug van zijn hobby. Moeten wij dat dan nu wel verlangen? Gaan wij dan zelf niet te commerciëel denken?

Groeten,
Kees
Door mavlo77
wslangerak schrijft:
Misschien moeten wij om díe reden juist wel voorstellen dat 100% van de "vergoeding" van MC naar Luc en HWA gaat, zodat die advertenties helemaal niet meer nodig zijn. Dan gaan wij met z'n allen gezellig naar een HWA open-dag bij MC zoals al werd gezegd. En kan HWA verder worden uitgebouwd zonder storende commercie. 't Is een keuze.

Dat lijkt me niet zo handig omdat HWA dan erg afhankelijk wordt van MC... Ik zeg altijd maar zo: wie betaalt, bepaalt.

Maar inderdaad, een toegang tot betaalservices zou de zaak voor mij al interessanter maken.

En ja tuurlijk denken we nu ineens ook commercieel (ik dan), want we hebben nu ook met een commerciele partij te maken he.

Net als foto's, ik maak graag voor vrienden, bekenden fotoserie zonder kosten. Het is hobby. Maar als ze gebruikt worden voor een bedrijf die er geld mee verdient, dan gaat de teller wel lopen hoor. Of het niet zeker is of dat bedrijf de investeringen terugverdient doet niet ter zake, want daarom ben je nou eenmaal een bedrijf (= risico nemen = winst nemen als je het goed doet). Ik zit in het bedrijfsleven en weet precies hoe dat gaat. Natuurlijk neemt MC een risico, maar tegen zo min mogelijk kosten natuurlijk. En daar gaat het om.

Overigens is het openzetten van betaalservices niet kostenloos. Dat is wat te makkelijk. Dit kost MC wel geld, denk aan bandbreedte, support etc. Wat anders zou het betekenen dat iedereen die een betaalservice heeft dus betaalt voor iets wat MC niks kost (en dus bedonderd wordt...).
Door wslangerak
mavlo77 schrijft:

Overigens is het openzetten van betaalservices niet kostenloos. Dat is wat te makkelijk. Dit kost MC wel geld, denk aan bandbreedte, support etc. Wat anders zou het betekenen dat iedereen die een betaalservice heeft dus betaalt voor iets wat MC niks kost (en dus bedonderd wordt...).

Nee, allicht kost het hun. Dat is dan de "vergoeding" voor ons.
Door Wietse
Hallo,

Ik vind 20% korting ook nergens oplijken, ik ga daar toch niet heen.
Tevens een MOS verwachting of wat dan ook, maakt ook het verschil niet. Ik kan overal zien wat het weer per plaats wordt.

Ze mogen die betalende diensten is gaan vrijstellen aan ons vind ik.
Als zij commercieel doen, doen wij dat ook, zo simpel is het xD.
Door mavlo77
wslangerak schrijft:
mavlo77 schrijft:

Nee, allicht kost het hun. Dat is dan de "vergoeding" voor ons.

Dan spreek je jezelf tegen ;)...
Kijk maar, hier reageerde ik op:
Overigens had ik eerlijk gezegd ook iets meer verwacht van MC: een gratis toegang tot (één van de) betaalde functies van hun website lijkt me haalbaar. Het kost hun niets (wij hadden toch geen betaald abonnement genomen...)
Door wslangerak
Heb je gelijk in! Het kost ze wel wat als je inderdaad alle details meerekent zoals bandbreedte etc. Ik doelde meer op de abonnementskosten die ze anders toch niet hadden ontvangen van de meesten van ons.
Door forsurh
Ik ben al een paar dagen de hele discussie aan het volgen en ik kan me zeker een paar dingen voorstellen.

Als je zeer serieus met je hobby bezig bent (lees veel goede en dure apperatuur) kan ik me voorstellen dat je er moeite mee hebt voor de verstrekking van data aan MC. Dit gezien enkele weerkamers die ik van jullie op jullie site bekeken heb :-)

Echter, dit blijft nog steeds jouw/jullie eigen keuze... toch?

Er zijn hier bij HWA naar mijn mening ook een heleboel amateurs aangesloten die het hele fenomeen van "samenwerking" boeiend leuk en leerzaam vinden.

En ik ben het ermee eens dat MC maar moet afwachten welke kwaliteit de aangeleverde data heeft. Iedereen probeert zijn best te doen op zijn of haar manier. Luc, wij amateurs MC.....dat respecteer ik.

Dit is wel iets dat ik nog mis in de overeenkomst. Hoe is de classificatie van de stations verwerkt? Getuige de hoeveelheid aan diverse stations...

En inderdaad had ik wel een toegang tot een van hun sites verwacht.

Maar dit is aan Luc om dat te regelen met MC. En als alles goed bevalt zaken om in de toekomst uit te bereiden? Het is zijn data die hij na toestemming van de aangesloten amateur doorgeeft, niets meer niets minder lijkt mij.

Mijn data mogen ze in ieder geval hebben, ik heb er geen moeite mee.

Luc in ieder geval Suc6 om er voor ons het maximaal haalbare op dit moment eruit te halen.

Wisse

www.weerstation-grootegast.nl
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 45