Algemeen forum voor discussie over de website
Door meteohoekvanholland
Beste weer-liefhebbers,

Ik vind dit een geweldig idee. Ook ik staar mij blind op de meetgegevens van het KNMI station in de duinen van Hoek van Holland. Deze staat volledig vrij (en de windmeter zelfs nog vrijer op het puntje van de pier) los van huizen en gebouwen. Uiteraard meet ik vanuit mijn achtertuin, weliswaar op het randje van de bebouwde kom, andere waarden dan aan het strand. Maar waar gaat het feitelijk om? Ik wil de mensen in mijn BUURT laten zien hoe warm of koud het is, wat de windsnelheid in hun wijk is, hoeveel neerslag er is gevallen na een flinke bui, etcetera etcetera. Er wordt gesproken over een stadseffect, maar ook ik zie dit niet direct als negatief. De waarden zijn in ieder geval representatief voor de mensen die zich binnen de bebouwde kom van Hoek van Holland begeven. Zo vergelijk ik ook vaak mijn waarden van het andere Davis station in Hoek van Holland, zo'n 400 meter hier vandaan. De waarden blijken dan ook nauwelijks te verschillen.

Ik sta hier dus duidelijk volledig achter en denk dat wij als weeramateurs, waarvan de meeste zich in een stedelijke omgeving bevinden, een zinvolle en "warme" bijdrage kunnen leveren aan het KNMI!

Met vriendelijke groet,

Marc Vermeulen
Door Meteonoord
Beste Rob,

Leuk maar ontwijkend antwoord.

Zou jij hetzelfde werk voor de KNMI willen doen als er geen salaris tegenover stond ? Zoja, wat is dan de bron van inkomen ? Zoniet, wellicht krijg je nu begrip voor mijn standpunt.

De meeste amateurs hebben voor een leuk bedrag in hun hobby gestoken, zij verzamelen de gegevens en onderhouden hun apparatuur en betalen de kosten.

Vervolgens worden door derden daar de revenuen van geplukt.

Dit is geen eerlijke verdeling.

Groet,

Bert J. van Bergen
Door Luc
De reactie stroom komt goed op gang. Ik zal proberen de eerste vragen te beantwoorden:

Maar wat hebben de waarnemers die eventueel uit België hieraan zouden meewerken? Aangezien het om het KMNI gaat...
Om eerlijk te zijn, hebben we dit nog niet besproken. Wordt vervolgd....

Is het speciaal voor onderzoek voor stadsklimaat? Want dan val ik buiten de boot.
Voor een onderzoek naar het stadseffect is het ook nuttig om referentie punten te hebben buiten de stad. In eerste instantie wil het KNMI de data voor dit onderzoek gebruiken. In de toekomst willen ze de data ze ook voor ander onderzoek gebruiken. Je valt dus niet buiten de boot.

Voorlopig een vraag van mij blijft de levering naar MC gehandhaafd of kunnen we hier een keuze in gaan maken tussen MC en het KNMI of wordt data gewoon naar beide geleverd?
In de beheermodule kun je kiezen of je aan de samenwerking met Meteoconsult deelneemt. Zo'n zelfde keuze komt er ook voor de samenwerking met het KNMI. Je kunt dus met de ene samenwerking meedoen en met de andere niet. De keuze blijft bij jou.
Door pb2rdf
@Luc, KNMI en collega weerstations.

Ik vindt de insteek goed, en als wij als weeramateurs kunnen delen in een stukje kennis, ervaring van het KNMI is dat alleen maar meegenomen.
En volgens mij kan Luc van HWA nog geen droog brood eten (Meteonoord !!)
Beetje stoken kan geen kwaad, maar wel reëel blijven.
Wat is het doel van het verzamelen van gegevens van je weerstation ?

Als gegevens gecombineerd kunnen worden van meerdere weerstations kan het alleen maar postief uitwerken voor de weeramateur, en voor meer inzicht in het lokale weer, zekers als ze in het journaal af en toe ook eens wat laten zien over dit KNMI projekt. En af en toe wat bronvermelding doen.

Als lid van VWK (http://www.vwkweb.nl/cms/) kan ik al enige keren per jaar bij het KNMI op visite.
Voor degene die geen lid zijn van VWK hierbij het advies om dat alsnog te worden.
KNMI stelt voor de vergaderingen van het VWK een vergader-, presentatieruimte in De Bildt ter beschikking.

Luc, van mij mag je mijn weerdata doorgeven aan het KNMI.

grtn, Peter
Door jorissynaeve
Moest ik in Nederland zijn zou ik ook direct mee doen. Misschien eens gaan babbelen met het kmi? :)
Door Meteonoord
pb2rdf schrijft:
@luc, KNMI en collega weerstations.

Ik vindt de insteek goed, en als wij als weeramateurs kunnen delen in een stukje kennis, ervaring van het KNMI is dat alleen maar meegenomen.
En volgens mij kan Luc van HWA nog geen droog brood eten (Meteonoord !!)
Beetje stoken kan geen kwaad, maar wel reëel blijven.
Wat is het doel van het verzamelen van gegevens van je weerstation ?

Als gegevens gecombineerd kunnen worden van meerdere weerstations kan het alleen maar postief uitwerken voor de weeramateur, en voor meer inzicht in het lokale weer, zekers als ze in het journaal af en toe ook eens wat laten zien over dit KNMI projekt. En af en toe wat bronvermelding doen.

Als lid van VWK (http://www.vwkweb.nl/cms/) kan ik al enige keren per jaar bij het KNMI op visite.
Voor degene die geen lid zijn van VWK hierbij het advies om dat alsnog te worden.
KNMI stelt voor de vergaderingen van het VWK een vergader-, presentatieruimte in De Bildt ter beschikking.

Luc, van mij mag je mijn weerdata doorgeven aan het KNMI.

grtn, Peter

Peter,

Jouw uitlating : Beetje stoken kan geen kwaad, maar wel reëel blijven onderschrijf ik, maar hou je dan daar ook aan. Zoals door mij voorspelt, de tegenstanders krijgen weer van alles over zich heen.

Bye the way : Ik ben lid van VWK maar niet meer voor lang. De ego streling kultuur binnen VWK hou ik niet van.

Groet,

Bert J. van Bergen
Door petergroeneveld
Wat mij opvalt is dat ineens veel collega weeramateurs hun 1ste of tweede bericht hier in dit topic plaatsen. Ook deze mensen heet ik van harte welkom op het forum van HWA en een leuke tijd gewenst.
Door Meteonoord
petergroeneveld schrijft:
Wat mij opvalt is dat ineens veel collega weeramateurs hun 1ste of tweede bericht hier in dit topic plaatsen. Ook deze mensen heet ik van harte welkom op het forum van HWA en een leuke tijd gewenst.

Sterke waarneming Peter, was mij ook al opgevallen.

Groet,

Bert J. van Bergen
Door mavlo77
Het KNMI dient een publiek belang. Vanuit die insteek gezien is het toch heel mooi dat je met je weerstation een steentje bij kunt dragen hieraan?

En de mensen die daar werken mogen toch wel gewoon betaald krijgen voor hun werk? Je kijkt toch ook heel graag naar de kaartjes en andere gegevens van het KNMI? Dat zijn knappe koppen die gewoon een normaal salaris verdienen, ook al is dat een publieke instantie.

Overigens toen met het MC waren de reacties veel tammer en waren er ook meer tegenstanders. Dit heeft ermee te maken dat MC wel een commercieel gesloten instituut is.
Door William
Hallo allemaal,

Heb eerst de discussie eerst helemaal doorgelezen en ik vind het wel een goed idee niet alleen voor nu maar dat we misschien ook voor de toekomst ook een steentje bij kunnen dragen aan het gehele weergebeuren.

Dus mij mag je zeker op de lijst zetten, probeer altijd zo goed mogelijk met mijn middelen en locatie zo goed mogelijke meetgegevens te geven.

Wil ook graag op onderstaande een reactie geven.

Aan de vooravond van wederom een nieuwe discussie m.b.t. "samenwerking " hoop ik dat een ieder hieraan eens denkt. Luc, MC en KNMI zijn commercieel, ze moeten er van eten. Ik heb, en met mij velen, hard voor mijn eigen brood moeten werken. Ik ga niet ook nog het brood voor een ander verdienen.

Ben zelf volledig afgekeurd en voor mij is het weerstation een van mijn hobby´s, heb zelf ook nog een groep, forum en dergelijke draaien dus weet wat het ongeveer kost als Luc daar een bijdrage voor kan krijgen door samenwerking en dergelijke wat let hem des te beter kan hij alles draaiende houden ik hoop dat er velen amateurs zoals mij denken het kost niets om onze gegevens te geven.

Groeten william
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 22