Algemeen forum voor discussie over de website
Door Eckie76
nolversteeg schrijft:
Hallo Olaf,ik heb ze in het scrikt niet staan daar staat een ) met daarachter een ; waarschijnlijk gemaakt door de editor van Het Forum.

);

Ja, klopt. Heb je de code wel tussen de code-tags geplaatst?
Door nolversteeg
Hoi Olaf,

ik heb de text plat gecopieerd vanuit het PHP script. waar het momenteel aktief is en werkt . misschien ook iets voor wsEpe om eens naat te kijken.

groeten Nol
Door nolversteeg
Code: Selecteer alles
<?php
//helmangetal 01-11-10  tot en met 31-03-11
//Vorstdagen: 01-10  tot en met31-04
//Ijsdagen:Een ijsdag is een dag waarop het de hele dag blijft vriezen.

//lees de hellmandatabase waarvan de inhoud bij start metingen 0 moet zijn
$hellmandatabase = "hellmantemperatuur/hellmandatabase.txt";
$fh = fopen($hellmandatabase, 'r+');
$hellmandatastore = fread($fh, filesize($hellmandatabase));

//bereken de gemiddelde dagtemperatuur
$gemdagtemp = $gemdagtemp=((($hiOutsideTemp)+($lowOutsideTemp))/2);

//wacht op 23:59 uur en kijk alleen naar gemiddelde dagtemperatuur onder 0 graden en verwijder het - teken
if ($stationTime =="23:59" && $gemdagtemp <= 0 ){
   $hellmangetal = str_replace('-', '+', $gemdagtemp);

//open de database opnieuw en ga naar het begin van de file en wis de data(W+)
$fh = fopen($hellmandatabase, 'w+') or die("can't open file");
//voeg oude data bij de nieuwe
$hellmangetal = (($hellmangetal)+($hellmandatastore));
fwrite($fh, $hellmangetal);
fclose($fh);
}
//end if
//lees nw data en breng het naar buiten
$fh = fopen($hellmandatabase, 'r+');
$hellmangetal = fread($fh, filesize($hellmandatabase));
fclose($fh);
echo "Hellmangetal = ",$hellmangetal;
?>

alweer wat geleerd dank je
Door wsEpe
Een script om Hellmanngetal, vorstdagen en ijsdagen te berekenen.
Nodig: de NOAAMO.TXT en NOAAPRMO.txt om de temperatuur van gisteren te bepalen.
Het script (hellmann.php) bepaalt of de datum in een tekstfile ongelijk is aan de datum van gisteren en zo ja wordt uit de NOAA files de temperaturen van gisteren gehaald (door de file tempgisteren.php) en de data opnieuw berekend en weggeschreven in de tekstfile.
3 opmerkingen: 1) hellmanngetal wordt berekend vanaf 1 oktober ipv 1 november. Dit voor het gemak, omdat de vorst- en ijsdagen ook vanaf 1 oktober berekend worden.
2) met dit script kan allerlei getallen berekend worden, zoals bijv. de tempatuursom. Dit door de filenamen en de datums te veranderen en een andere formule te maken.
3) Het script kijkt alleen of in de tekstfile de datum van gisteren staat. En niet hoelang het geleden is. Dus wordt het script een paar dagen niet uitgevoerd, dan wordt dus alleen de data van gisteren erbij geteld en niet de data van eergisteren!
Ik heb dit opgelost door het script te "includen" in een pagina, die toch elke dag door de bezoekers geopend wordt!
Succes.. :)
Bijlagen
(4.15 KiB) 218 keer gedownload
Door wslangerak
Vrijwel alle door ons gebruikte software berekent toch zeker wel de gemiddelde etmaaltemperatuur? Die tag kan dan eventueel voor Luc in het door ons ge-uploade bestand worden opgenomen (zoals bijv. customtextout10.txt bij WD).

Ik zeg dit omdat (Tx+Tn)/2 geen goede berekening is van de gemiddelde etmaaltemperatuur.

Mijn Hellmanngetal t/m 29-11 is trouwens 5.7

Gr,
Door Luc
jorissynaeve schrijft:
Al meer info hieromtrent? Ondertussen zijn de eerste hellmannen, ijsdagen en vorstdagen binnen.
Helaas nog niet naar kunnen kijken. Ik doe mijn best om dit te gaan toevoegen.

wslangerak schrijft:
Vrijwel alle door ons gebruikte software berekent toch zeker wel de gemiddelde etmaaltemperatuur? Die tag kan dan eventueel voor Luc in het door ons ge-uploade bestand worden opgenomen (zoals bijv. customtextout10.txt bij WD).

Ik zeg dit omdat (Tx+Tn)/2 geen goede berekening is van de gemiddelde etmaaltemperatuur.

Mijn Hellmanngetal t/m 29-11 is trouwens 5.7

Gr,
De meeste deelnemers gebruiken weatherlink. Deze software ondersteunt geen Hellmann getal. De beste benadering en enig haalbare mogelijkheid blijft daarom (Tx+Tn)/2.

Overigens valt de afwijking t.o.v. de officiële methode wel mee (ieder heel uur de temperaturen optellen en delen door 24). Ik heb dit een paar jaar terug uitgerekend voor mijn eigen weerstation. Ik heb de berekening niet meer, maar ik weet nog wel dat er nauwelijks verschil was.

Gr,
Luc
Door nolversteeg
Hallo Meteo vrienden,

Ik zal vanmorgen het maandelijkse bulletin van weatherlink NOAA te bekijken en zag daar de low temp, de high temp en de mean temp, als ik de truuk temp hoog en temp laag optel en deel door 2 kom ik niet aan de mean temp die weatherlink berekent uit de eigen hoog en laag temp, ik zal dus de hele dag moeten bekijken en hier de berekening op los moeten laten om te zien welke methode hun toepassen. de vorstdagen en de ijs dagen worden hier ook in vermeld.

groeten nol Versteeg
www.nolversteeg.nl
Door wslangerak
Luc schrijft:
De meeste deelnemers gebruiken weatherlink. Deze software ondersteunt geen Hellmann getal. De beste benadering en enig haalbare mogelijkheid blijft daarom (Tx+Tn)/2.

Ik bedoelde de gemiddelde etmaaltemperatuur, niet het Hellmanngetal zelf. Die heeft WL ook wel denk ik?