Algemeen forum voor discussie over de website
Door JPC
#66620
Ik sta er van te kijken hoeveel van die Netatmo stations er alleen al in Nederland zijn.
Wat b.v. de temperatuur metingen betreft, wil ik wel eens zien wat dat op een warme dag voor een resultaten geeft. En als je zoiets aanschaft wordt je vanzelf opgenomen in het netwerk, of je het nu serieus gebruikt of niet.

Wat betreft een andere weersverwachting zoals we die van Meteoconsult krijgen. Er zijn al verschillende alternatieven genoemd, maar welke is de meest betrouwbare?
Ik heb in het verleden een tijdje met die van wunderground gewerkt, maar vond dat toen niet erg betrouwbaar, maar dat kan natuurlijk verbeterd zijn.
In de voorbeelden van Metno en Yrno op de site van wvdkuil zie ik voor zaterdag negatieve temperaturen, maar het KNMI als meteoconsult geven dat niet. (Maar Meteoconsult was ook niet altijd correct.)
Door BeArt
#66635
Ik heb me onlangs ook verdiept in de Netatmo serie omdat mijn interesse ook gewekt was door alle mogelijkheden van deze set.
In eerste instantie lijkt het ook een mooi concept om zonder veel moeite allerlei gegevens snel op je mobiele telefoon of tablet paraat te hebben. Het kloppend hart van elk systeem is een binnensensor die niet alleen de temperatuur en de vochtigheid meet, maar ook bv. de CO2 waarde en het omgevingsgeluid en de luchtkwaliteit. Allemaal parameters die het leefklimaat in huis kunnen beïnvloeden en die je als bewoner toch graag in de gaten zou willen houden. Dit alles uit te breiden met extra sensors, een regenmeter en tegenwoordig zelfs een professioneel ogende windsnelheid- en richtingsmeter op basis van radiogolven. (voor 99 euro!) Al met al rijst de vraag, waarom doen we nog zo moeilijk als weeramateurs met al onze complexe opstellingen en mechanische apparatuur.

Maar even verder gekeken en wat fora afgestruind doemen toch wel de nodige vraagtekens op bij deze set. De outdoor module bv. is NIET waterdicht en mag niet in de volle zon staan, dus dient deze op een overdekte en beschutte plaats neergezet te worden. Vreemd, als weeramateur leer je toch al snel dat dit soort plaatsen 'not done' zijn en geen optimale metingen opleveren. Je mag er daarnaast ook vanuit gaan dat de gewone consument hiervoor een weerhut gaat aanschaffen om hiermee het minimalistische en stilistische ontwerp van de sensoren te ontkrachten.
Maar de grootste adder onder het gras zit hem toch wel in het feit dat de set geen enkel display bevat, op een oplichtend lampje na op de binnenunit, die bij aanraking van de module via de kleuren groen, oranje en rood de status van de luchtkwaliteit weergeeft. Van het laatste is overigens niet duidelijk welke verhouding van variabelen (temp, luchtvochtigheid en CO2) welke kleur oplevert en het alleen als een indicatie van goed, matig of slecht fungeert. Maar misschien moet je het ook niet moeilijker maken voor een consument.
Het gemis van een display lijkt overigens in eerste instantie helemaal niet erg want alle gegevens worden toch meteen naar Netatmo gestuurd en kunnen we op onze pc's en mobiele apparaten aflezen via mooi vormgegeven apps en websites. Echter daarin schuilt ook het grote gevaar, want hoe weet ik dat de gemeten waardes ook daadwerkelijk 1 op 1 op de website worden vertoond? Je heb geen enkele controlemiddel om de gemeten waardes te verifiëren dan er een andere merk/type meter naast te zetten.
Dat het gebrek aan een display leidt tot bedenkingswaardige situaties blijkt wel uit het volgende verhaal uit een review van een eigenaar van zo'n set. Deze klaagde over afwijkende waardes van de luchtvochtigheid bij zijn set (20% te hoog), welke uiteindelijk door Netatmo werd opgelost door niet het apparaat te vervangen maar de software aan te passen door de ontvangen data 20% naar beneden bij te stellen. Het gevolg hiervan was dat zijn luchtvochtigheid weer goed werd weergegeven, maar nooit meer hoger kwam als 80%. Een andere eigenaar met afwijkende waardes op een nieuw systeem kreeg te horen dat het twee weken kon duren alvorens de set was geacclimatiseerd. En inderdaad na twee weken bleken de waardes weer normaal te zijn. Maar was dat door acclimatisering of door een 'andere' kracht gebeurt? Overigens lijkt een acclimatisatie van twee weken niet te rijmen met een apparaat dat actuele waardes moet meten.

Je zou kunnen concluderen dat je met een Netatmo set zomaar gratis data aanlevert aan een derde partij die ze ook voor andere doeleinden kan gebruiken en waarvan je als consument maar mag hopen dat ze voor jou 1 op 1 op de website of app worden getoond. Dat gegevensmanipulatie wordt toegepast blijkt wel uit verhalen van meerdere eigenaren op review sites die hiermee te maken hebben gehad.
Die verdenking wordt mijn inziens nog extra ondersteund door de geringe verschillen in de buitentemperatuur van de sets kijkend naar de weermap van Netatmo in gebieden met hoge dekkingsgraad. Als je bedenkt welke diversiteit aan ongeschikte opstellingen er waarschijnlijk gebruikt worden door de onwetende consumenten zou op een zonnig dag als vandaag een behoorlijk aantal stations extreme temperaturen als resultaat moeten geven. Maar in de praktijk is dat echter maar een heel klein percentage van enkele procenten. De rest bevind zich weer opvallend dicht bij elkaar, waar je ook een veel grotere amplitude zou verwachten. Maar ook hier kan (zeg niet dat het gebeurt) Netatmo stiekem controlerend en regulerend werk verrichten om kleine uitschieters te vereffenen en tevens de eigenaren zo te doen denken dat hun set optimaal presteert en top staat opgesteld.
Mijns inziens is dan ook de motivatie van Meteo Consult om Netatmo te gaan gebruiken niet te rijmen met bovenstaande verdenkingen. De kracht van Netatmo zou echter kunnen liggen in de steeds groter wordende dekkingsgraad waarbij je met een gemiddelde over veel omliggende stations aardig in de richting van de waarheid kan komen.
Echter voor mij dus geen reden om er eentje aan te schaffen. Ik wil direct zien wat ik meet, zelf kunnen kalibreren en bepalen wie verder van deze data gebruik mag maken.

Mvg Bart
Door WSParkstad
#66636
@All,

Bart klopt, heb de filter op hun website uitgezet en zie heel veel rode en gele bolletjes, er zal heel veel gefilterd gaan worden.
Nu de zon schijnt merk je al heel veel verschil en staat de zon nog laag.

Meteogroup is gelukkig niet de enige, maar het gevoel dat je van eigen bodem door data die wij gezamenlijk aanleveren vervalt is toch jammer.

Voor mij ook geen Netatmo, moet er niet aan denken om elke jaar de batterijen te vervangen op het dak, eerst windmeter van de beugel schroeven, dan onderkant los schroeven en weer alles op de zelfde manier terug en hopen dat hij weer precies het zelfde staat uitgericht.

Niks voor mij.

Bijlagen
Schermafdruk_2016_01_08_13.png
Schermafdruk_2016_01_08_13.png (48.65 KiB) 3126 keer bekeken
Door WSParkstad
#66637
Omgeving Aken is het zomers.



Voor mij nu echt duidelijk, geen Netatmo.
Bijlagen
Schermafdruk_2016_01_08_13.jpg
Schermafdruk_2016_01_08_13.jpg (25.53 KiB) 3126 keer bekeken
Door Oebele
#66652
Hallo,

Heel erg jammer dat idealisme en creatieve denkers nu plaats moeten
maken voor goed verpakte economische motieven.

"Don't shoot the messenger"

Het komt bij mij nu helaas wel over als een typische beslissing van
"de uit beeld blijvende manager" die nu! wil scoren maar jammer genoeg
geen oog heeft voor detail en het individu, en daardoor slechts puur op
cijfertjes navigeert.

Waarom al die tijd die Luc, Meteogroup medewerkers, HWA leden hebben
geïnvesteerd nu onbenut laten ik kan me niet voorstellen dat een grotendeels
geautomatiseerd systeem nu nog heel veel kost, sorry maar dit is echte korte termijn politiek.

Waarom de XML feed nu dan ook geheel moet verdwijnen is opmerkelijk, als
commercieel bedrijf zouden hier toch ook mooie kansen moeten liggen?

Ik hoop dat Meteogroup zich ook realiseert dat veel gebruikers hier op zijn
zachts gezegd niet blij mee zijn.

O. de Zwart
Door osjohn
#66654
We hebben toch een aantal jaren plezier met die samenwerking gehad maar tijden veranderen.

MeteoGroup heeft in die jaren ook eigenaren gekregen, en anderen bazen zijn ook anderen wetten.

Ach er zijn zoveel mogelijkheden om je gegevens met anderen te delen maar wil je dat ???

Ik niet, voor mij is het zo voldoende en waarom zal je denken, die john is gek !

Hier is het antwoord, in al die jaren heb ik maar zeggen EENMAAL een mailtje ontvangen dat ze mijn site miste, door een hartinfact lag de site tijdelijk eruit.

Ik was zeer blij om een keertje een mailtje te ontvangen en met een beterschap wens maar vooral dat ze elke dag de site opende om het weer te aanschouwen.

Daarom heb ik ook geen e-mail adres meer op mijn site staan.

Gr. John
Door teesee64
#66670
Ik heb dit alles eens een beetje op me in laten werken en blijf eigenlijk met één vraag zitten.

Wat is er aan deze beslissing vooraf gegaan?
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat deze beslissing zomaar van de één op de andere dag uit de lucht komt vallen.

Groet,
Theo
Door pb2rdf
#66675
teesee64 schrijft:
Ik heb dit alles eens een beetje op me in laten werken en blijf eigenlijk met één vraag zitten.

Wat is er aan deze beslissing vooraf gegaan?
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat deze beslissing zomaar van de één op de andere dag uit de lucht komt vallen.

Groet,
Theo

Daar kan alleen Luc antwoord op geven, denk ik.

Maar als ik even vrij mag denken, en ik kijk op de Netatmo weathermap site, dan is Meteogroup daar al enige tijd actief.
Ze zullen gewacht hebben met definitief beëindigen samenwerking totdat alles naar hun goeddunken werkte mbt de Netatmo.
En dan heeft het geen zin om een 2de netwerk erop na te houden.

Heb zelf toch ook maar een Netatmo aangeschaft, compleet met regen en windmeter, via de bekende weerwinkel in Zoetermeer.
Wilde het experiment wel aangaan, en kijken wat het presteert naast mn Davis.

Zie verder Netatmo rubriek.

grtn, Peter
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9