Algemeen forum voor discussie over de website
Door mavlo77
Hmm, ik heb idd de 2 GB versie. Maar ik heb tot nu toe altijd Windows 2000 gehad op een 1 GHz pc met jawel 256MB geheugen. Dat ging best goed. Op zich is de weersoftware niet zo zwaar hoor. Alleen bij mij ging het piepen en kraken doordat de MYSQL bewerkingen met PHP een beetje teveel ging vragen. Dat tezamen met nog een aantal andere sever-applicaties (IMAP server etc) werd wat teveel. Maar ondanks dat: het draait gewoon acceptabel hoor: 256MB.... ;). Maar de webserver wilde ik sneller hebben, maar de winst zit hem nu vooral in het beter verwerken van de PHP scripts door Linux.

Maar ik ik denk dat voor een gemiddeld weerstation dit niet gebruikt wordt, en ben ik van mening dat een eee PC met 1 GB prima gaat. Ik heb 5 jaar met 512MB met XP gewerkt en daar zelfs al mijn Photoshop bewerkingen op gedaan. Dus laat staan dat een weerprogramma moet draaien ;).
Door weerstationhoogeloon
Beste mede weerfanaten,

Ik lees met veel belangstelling de discussies over energieverbruik en een pc 24/7 aan hebben staan. Dit omdat ik serieus op zoek ben naar een energiezuinige pc zodat ik Weerstation Hoogeloon 24/7 online kan houden met minimale kosten.

Ik draai "Weerstation Hoogeloon" op een oude HP Kayak PII-400Mhz met een HD van 8Gb en een 192Mb RAM-geheugen. Een echt oud beestje dus!
Aan SW draait er Windows 2000 Professional, Weatherlink en antivirus/firewall software.
Deze weerstation pc draait goed, ondanks dat het maar een minimaal systeem is. Volgens mij heb je echt geen "vette" pc nodig.

Om een zo laag mogelijk energieverbruik te verkrijgen, is de floppie-drive en de CD-ROM losgekoppeld van de voeding evenals 1 van de 3 fan's. Toch neemt dit systeem nog een slordige 70 Watt op.

Die 70 Watt energie opname moet volgens mij nog veel verder naar beneden kunnen. Na veel Googelen kwam ik uit bij de mini-itx boardjes en de fit-PC Slim en in een ander draadje op dit forum bij een pc-engines Alix boardje. De fit-pc Slim en de Alix zouden rond de 5 Watt verbruiken met een CF-kaartje als harddisk. Dit zijn natuurlijk mooie getallen!

Heeft iemand ervaring met deze pc-tjes???
Hoeveel geheugen heeft Windows XP nodig om lekker te draaien?
Is een CF kaartje van 4Gb voldoende?

Systeem eisen:
-Er moet Windows XP op kunnen draaien.
-Serieele poort aanwezig.
-Ethernet aansluiting.
-Enkele USB-aansluitingen.
-Solid state harddisk.

Na installatie wil ik de monitor-keyboard-muis verwijderen en het pc-tje benaderen via een andere pc middels pcanywhere o.i.d.

Gr. Remie
Weerstation Hoogeloon
Door mavlo77
Goed dat je vanuit de praktijk bevestigt dat er helemaal geen dikke pc nodig is voor de weer-pc. Ik beweer dat hij ook 95% niks staat te doen. Weergegevens verzamelen stelt echt niks voor, voor een pc. Video en fotobewerking: dat is pas veel data verschuiven, niet die paar kB aan getalletjes.

Maar voor Windows Xp geldt ongeveer het dubbele aan geheugen. De 4GB zou moeten kunnen als je echt niet veel anders op de PC zet en je de installatie kaal en schoon houdt.
Nee, je hebt ECHT geen vette pc nodig. Hij hoeft alleen maar de data van je weerstation te verwerken, (en dat is meestal niet meer dan een data-string) verbinding maken met je host en te up-loaden.
Als je met beelden van web-cams o.i.d. gaat werken zal het ietsje meer zijn maar dan valt ook nog wel mee.

Heb je misschien ervaring met:
http://www.fit-pc.com/new/fit-pc-slim-s ... tions.html.
Of heb je andere suggesties?

Lijkt mij een prachtig systeempje voor een weer-pc. Verder moet je er ook niks meer mee doen dan data inlezen, converteren en up-loaden. En dat is wat ik wil, niks meer en dat dan met minder dan 10 Watt energierverbruik.

Enigste nadeel is dat ie geen volledige serieele poort heeft. Maar daar is wel iets voor te vinden.

Gr. Remie
Weerstation Hoogeloon
Door hjr
Hoi allemaal,

Ik draai sinds een paar weken mijn weerstation (Weatherlink)op een mini ITX computertje van 64 euro. Het kastje eromheen is duurder dan de computer zelf. Inclusief kastje, 1 Gigabyte memory en een 2,5" laptop schijfje heb ik totaal 190 euro uitgegeven. Het verbruik ligt rond de 20 WATT.

Wat mij betreft een aanrader voor iedereen die goedkoop en energiezuinig wil.

http://www.picco.nl/product_info.php?cPath=37_23&products_id=2940

Henk Jan
Henk Jan,
je hebt inderdaad een net systeempje, zeker voor een prijs van 190 Euro.
Als ie 20 Watt verbruikt en ik reken met Euro 0,22/kWh dan kom je op nog geen Euro 40,- /jaar.

De 2,5"disk zou nog gewisseld kunnen worden voor een Solid State Disk, scheelt ook weer in het verbruik.

gr. Remie
Door petergroeneveld
hjr schrijft:
Hoi allemaal,

Ik draai sinds een paar weken mijn weerstation (Weatherlink)op een mini ITX computertje van 64 euro. Het kastje eromheen is duurder dan de computer zelf. Inclusief kastje, 1 Gigabyte memory en een 2,5" laptop schijfje heb ik totaal 190 euro uitgegeven. Het verbruik ligt rond de 20 WATT.

Wat mij betreft een aanrader voor iedereen die goedkoop en energiezuinig wil.

http://www.picco.nl/product_info.php?cPath=37_23&products_id=2940

Henk Jan

Hallo Henk Jan,

Ben mij al een tijdje aan het orienteren voor ook zo'n mini ITX pctje en had je in het topic van "Ervaringen aanschaf nieuwe meteohub (Alix.1D)" er ook al iets over gevraagd maar het is je waarschijnlijk ontgaan, geeft niet want je hebt me het antwoordt hierboven al gegeven.

Wat ik je nog wel wil vragen zit de HD ingebouwd in het kastje of los en welk kastje heb je erbij gekocht? De voeding die erbij zit is dat een losse adaptor of zit die in het kastje ingebouwd?

Alvast bedankt voor je reactie,

Peter.
Door petergroeneveld
weerstationhoogeloon schrijft:
Henk Jan,
je hebt inderdaad een net systeempje, zeker voor een prijs van 190 Euro.
Als ie 20 Watt verbruikt en ik reken met Euro 0,22/kWh dan kom je op nog geen Euro 40,- /jaar.

De 2,5"disk zou nog gewisseld kunnen worden voor een Solid State Disk, scheelt ook weer in het verbruik.

gr. Remie

Inderdaad Remie SSD opslag schijven zijn ideaal het enige nadeel is dat ze nog vrij prijzig zijn of heb je een adresje waar ze betaalbaar zijn?

Groetjes,
Peter.
Door osjohn
Het nadeel is voor de mensen die niet zelf het PC,tje kan bouwen, dan is de Asus eee-PC toch wel een beter alternatief ( en goedkoper ).

John van Os
Door Meteonoord
osjohn schrijft:
Het nadeel is voor de mensen die niet zelf het PC,tje kan bouwen, dan is de Asus eee-PC toch wel een beter alternatief ( en goedkoper ).

John van Os

Goedenmorgen John,

Ben ik mee eens. Hij draait hier naar volle tevredenheid.

Groet,

Bert J. van Bergen