Algemeen forum voor discussie over de website
Door Eckie76
Luc,

is het ook een optie om een kaartje te maken: Lopende maand?
Dan tellen we dus alle neerslag op van 1 t/m einde maand en krijgen we een prachtig overzicht van de neerslagverdeling over NL en BE.
Zo'n kaartje zou mooi zijn om maandelijks te bewaren, dan kunnen we over tien jaar terug kijken hoe het neerslagpatroon zich ontwikkelt.

Groet Olaf
Door wslangerak
Aanwinst Luc, ziet er veelbelovend uit.

Laat het nu dan maar gaan regenen... :whistle:
Door petergroeneveld
Hallo Luc,

Je hebt er inderdaad weer een interessante kaart bij, mooi gemaakt, maar heb nog een opmerking zie op mijn scherm, weet niet of dat bij iedereen zo is, dat weerstation Bourtange in Noord Nederland er net wel of net niet op staat.

Is het misschien mogelijk om het kader wat ruimer te maken of het plaatje wat naar links en naar beneden te verschuiven mede omdat in het zuiden van België nog veel grijs gebied is? Het is maar een voorstel maar verder ziet het er prima uit!

Groeten,

Peter.
Door Weerstation Kaatsheuvel
Hallo Luc,

De neerslagkaart ziet er goed uit.

Groet,
Hans:laugh:
Door Luc
Eckie76 schrijft:
Luc,

is het ook een optie om een kaartje te maken: Lopende maand?
Dan tellen we dus alle neerslag op van 1 t/m einde maand en krijgen we een prachtig overzicht van de neerslagverdeling over NL en BE.
Zo'n kaartje zou mooi zijn om maandelijks te bewaren, dan kunnen we over tien jaar terug kijken hoe het neerslagpatroon zich ontwikkelt.

Groet Olaf
Dit is mogelijk. Het is wel lastig om te bepalen welke data meegenomen moet worden. Ik zie ruwweg 2 methodes om dit te bepalen:

1) Gebruik maken van alle dag totalen van de weerstations. Nadeel hiervan is dat een weerstation dat één dag geen record upload na 23:30u, is uitgesloten voor die maand. Dus minder data. Bovendien is deze methode veel werk om te ontwikkelen.

2) Gebruik maken van de 'monthlyRain'. Nadeel hiervan is, dat weerstations die nog niet de hele maand deelnemen, dan uitgesloten moeten worden. Voordeel is wel dat dit makkelijker te realiseren is. Bovendien zou je nu ook evetueel weerstations kunnen meenemen die niet om 0:00u resetten. Waarschijnlijk zijn die paar uur neerslag verschil op een hele maand te verwaarlozen..

Ik zal volgende week eens wat testen doen om te kijken wat er mogelijk is...
Door Luc
petergroeneveld schrijft:
Je hebt er inderdaad weer een interessante kaart bij, mooi gemaakt, maar heb nog een opmerking zie op mijn scherm, weet niet of dat bij iedereen zo is, dat weerstation Bourtange in Noord Nederland er net wel of net niet op staat.

Is het misschien mogelijk om het kader wat ruimer te maken of het plaatje wat naar links en naar beneden te verschuiven mede omdat in het zuiden van België nog veel grijs gebied is? Het is maar een voorstel maar verder ziet het er prima uit!
De bronkaart waarop alle kaartjes gebaseerd worden aanpassen, is geen optie. Ik kan wel eventueel de neerslag van weerstations buiten een bepaalde x-coordinaat wat naar links plotten. Ik zal dat eens proberen.
Door Wietse
Luc schrijft:
Luc schrijft:
Ik heb net ontdekt dat ik ook weerstations meeneem, die om bijvoorbeeld om 18:00u het laatste record hebben aangeleverd. Ik ga nog een extra voorwaarde opnemen dat alleen weerstations worden meegenomen die tussen 23:45u en 23:59u nog een record hebben geupload.
De kaart staat inmiddels online, zie http://www.hetweeractueel.nl/neerslagkaart

Ik heb de volgende voorwaarden nu ingesteld:

- weerstation mag geen ban hebben (voor extremen).
- resettijd moet 0:00u zijn.
- het laatste record van de dag moet geupload zijn tussen 23:30u en 23:59u.

Gisteren voldeden 107 weerstations aan deze eisen.

Zou het laatste record van de dag geupload zijn tussen 23:45u en 23:59u, dan voldeden er gisteren 97 weerstations aan de eisen.

Waarom alleen tussen half 12 en 12 uur 's nachts.
Terwijl het kaartje toch pas de volgende dag wordt gemaakt en
's nachts de meeste mensen ook niet kijken. Mijn weerstation is online vanaf 7 uur tot met half 10 's avonds.
Weather Display leest alles uit bij mij dus kan mijn weerstation net zo goed worden meegenomen, omdat alle gegevens worden opgeslagen ook als mijn weerstation niet online is.
En dan wil ik ook wel duidelijk weten waar ik een ban voor heb, als mijn data toch "onbelangrijk" is, heeft het geen zin om hier nog lid te zijn, naar mijn weten.
Door mavlo77
Gezellig. Luc is echt goed bezig door zomaar zoiets te maken.

Misschien als je de technische achtergrond kende, dat je reactie ietwat anders zou zijn.

Namelijk de volgende dag wordt de dagteller van de neerslag gereset naar 0. Dus als je de volgende dag weer online komt, kan het script niet weten wat aan het eind van de vorige dag je totaalneerslag was.

Je kunt wel naar de maandelijkse neerslag kijken, maar als je om 7 uur inlogt kan je niet weten of dat bij de vorige dag hoort of bij die dag tussen 0u en 7u.

Kortom, het is niet zo eenvoudig als het lijkt. En door data op te nemen in je kaartje waarvan je niet weet of het bij de ene of de andere dag hoort, maak je het kaartje ook direct onbetrouwbaar.

Zeker weten als er een manier is om achteraf de gegevens van de stations die voor 23.30u offline zijn gegaan alsnog in het kaartje te krijgen, dan dit gedaan zou worden. Maar volgens mij gaat dit technisch niet of heel moeilijk lukken.
Door Wietse
mavlo77 schrijft:
Gezellig. Luc is echt goed bezig door zomaar zoiets te maken.

Misschien als je de technische achtergrond kende, dat je reactie ietwat anders zou zijn.

Namelijk de volgende dag wordt de dagteller van de neerslag gereset naar 0. Dus als je de volgende dag weer online komt, kan het script niet weten wat aan het eind van de vorige dag je totaalneerslag was.

Je kunt wel naar de maandelijkse neerslag kijken, maar als je om 7 uur inlogt kan je niet weten of dat bij de vorige dag hoort of bij die dag tussen 0u en 7u.

Kortom, het is niet zo eenvoudig als het lijkt. En door data op te nemen in je kaartje waarvan je niet weet of het bij de ene of de andere dag hoort, maak je het kaartje ook direct onbetrouwbaar.

Zeker weten als er een manier is om achteraf de gegevens van de stations die voor 23.30u offline zijn gegaan alsnog in het kaartje te krijgen, dan dit gedaan zou worden. Maar volgens mij gaat dit technisch niet of heel moeilijk lukken.

Ik snap het :D. Helaas mag ik van mijn ouders nog niet de laptop dag en nacht aanlaten.
Zouden hier ook oplossingen voor zijn? Ik las laatst wat over een Meteohub of iets dergelijks, wel graag met een compoort.

Met vriendelijke groet,
Wietse ;).
Door Eckie76
Een laptop verbruikt nauwelijks stroom en dan zou ik de Meteohub dus niet vanuit die gedachte aanschaffen.
Misschien kan je je ouders ervan overtuigen, dat je laptop gerust aan mag blijven?