Algemeen forum voor discussie over de website
relin schrijft:
Hoi Luc,

Duidelijk ovezicht, maar wat mij verbaast is dat alle door mij gemeten neerslag als fout wordt bestempeld omdat de waarde van mijn opgegeven merk en type niet zouden klopen. Mijn waarde per eenheid is wel degelijk 0,518, maar als deze door Dataprofeet en Hydrologic wordt afgerond op 0,5 zal dit dus altijd fout blijven.

Moet ik nu in de beheermodule mijn waarde op 0,5 zetten zodat dit dan wel goed gaat.

Groeten Remko
Weerstation 's-Gravenzande
Ik heb jou rapport even bekeken. Waarschijnlijk is de reden die je beschrijft inderdaad de oorzaak van 'fout bestempelde data'.

HWA slaat neerslagdata op in millimeters, met een nauwkeurigheid van 2 decimalen. Als jouw station een 'nauwkeurigheid' heeft van 1 duizendste millimeter en je geeft als resolutie 0.518mm op, dan gaat het inderdaad altijd fout. Goed opgemerkt!

HWA uitbreiden naar 3 cijfers achter de komma, zal voor jou waarschijnlijk een oplossing zijn, maar niet voor alle stations.

Waarschijnlijk gaat het dan ook fout bij alle VP1 stations. Die hebben 0.254mm (Amerikaans maateenheid inches) als nauwkeurigheid. Echter weatherlink software rekent dit om in millimeters en geeft dan de volgende waardes door voor respectievelijk 1 tot en met 4 kantelpunten: 0.3 , 0,5 , 0,8 en 1,0mm door. Wat je ook instelt bij de resolutie; er zal altijd data als foutief worden aangemerkt. Behalve als je 0,1mm opgeeft.

De oplossing is dus niet zo eenvoudig. Ik zal dit punt even overleggen met Witteveen+BOS. Ik kom er op terug.

Gr,
Luc
Door dibasta
Weerstations met een tip van 0.7 mm vallen buiten de boot vrees ik?
gezien de dataprofeet/hydronet, in de schijf van mij is geen enkel streepje groen te ontdekken!(dataQuality), alleen geel/groen wat de klok slaat.

Gr,
Peter.
dibasta schrijft:
gezien de dataprofeet/hydronet, in de schijf van mij is geen enkel streepje groen te ontdekken!(dataQuality), alleen geel/groen wat de klok slaat.

Gr,
Peter.
Wat heb je opgegeven als resolutie?

EDIT: Dit is niet het probleem bij jou. De resolutie meetfouten staan op regel 21 en die zijn bij jou 0.

36% van de data is twijfelachtig omdat de meetinterval groter is dan 7,5 minuten. In het rapport over januari zou dat opgelost moeten zijn.

Gr,
Luc
Door Wietse
Hier ook geen groen, ik heb inmiddels ook al weer 'n tijd ellende met m'n Oregon WMR 200 regenmeter, wat een prul is dat ook eigenlijk. Dan is de tip weer 1.0 mm, dan weer 1.1. Dit kan natuurlijk absoluut niet, wat een gigantische blunder van Oregon.

Daarnaast is het in Weather Display niet mogelijk om voor een 'kanteling' in de regenmeter een vaste waarde hieraan te koppelen. Weather Display negeert mijn instelling 'modified rain gauge' gewoon :'(.
Wietse schrijft:
Hier ook geen groen, ik heb inmiddels ook al weer 'n tijd ellende met m'n Oregon WMR 200 regenmeter, wat een prul is dat ook eigenlijk. Dan is de tip weer 1.0 mm, dan weer 1.1. Dit kan natuurlijk absoluut niet, wat een gigantische blunder van Oregon.
Kan het zijn dat dit station 'onder water ook met inches werkt'?

Een eventuele verklaring kan dan zijn:

4 x 0.254 = 1,016
8 x 0.254 = 2,032
12 x 0.254 = 3,048
16 x 0.254 = 4,064

Bij 4mm neerslag krijg je dan afgerond 1,1mm erbij.

Ik weet het niet hoor. Is maar een idee. Wellicht kun je dit eens onderzoeken.

Gr,
Luc
Door Wietse
Luc schrijft:
Wietse schrijft:
Kan het zijn dat dit station 'onder water ook met inches werkt'?

Een eventuele verklaring kan dan zijn:

4 x 0.254 = 1,016
8 x 0.254 = 2,032
12 x 0.254 = 3,048
16 x 0.254 = 4,064

Bij 4mm neerslag krijg je dan afgerond 1,1mm erbij.

Ik weet het niet hoor. Is maar een idee. Wellicht kun je dit eens onderzoeken.

Gr,
Luc

Ja, er is inderdaad iets met inches aan de hand. Maar, er zitten zoveel bugs in. Daarom wou ik ook de standaard tip kunnen instellen in Weather Display. Dit negeert Weather Display nu, ik had 'm op 1.05 staan wat volgens mij kalibratie helemaal goed zou moeten zijn. Echter, zag ik in een test laatst dat de neerslaghoeveelheid sprong van 1.1 naar 2.5. Ik weet het echt niet meer.

M'n kalibratie zal ook wel toevallig twee x exact toevallig goed zijn geweest. Ik vraag me namelijk af of Weather Display dus wel iedere keer voor één kanteling 1.05 mm nam.

Zie m'n artikel een poosje terug. Ik heb er van alles aan gedaan. Ik ben moegestreden onderhand.
Door dibasta
Luc schrijft:
dibasta schrijft:

Gr,
Peter.
Wat heb je opgegeven als resolutie?

EDIT: Dit is niet het probleem bij jou. De resolutie meetfouten staan op regel 21 en die zijn bij jou 0.

36% van de data is twijfelachtig omdat de meetinterval groter is dan 7,5 minuten. In het rapport over januari zou dat opgelost moeten zijn.

Gr,
Luc

Dus hoef verder niets te veranderen? en gewoon Januari afwachten?

Gr,
Peter.
Wietse schrijft:
Ja, er is inderdaad iets met inches aan de hand. Maar, er zitten zoveel bugs in. Daarom wou ik ook de standaard tip kunnen instellen in Weather Display. Dit negeert Weather Display nu, ik had 'm op 1.05 staan wat volgens mij kalibratie helemaal goed zou moeten zijn. Echter, zag ik in een test laatst dat de neerslaghoeveelheid sprong van 1.1 naar 2.5. Ik weet het echt niet meer.

M'n kalibratie zal ook wel toevallig twee x exact toevallig goed zijn geweest. Ik vraag me namelijk af of Weather Display dus wel iedere keer voor één kanteling 1.05 mm nam.

Zie m'n artikel een poosje terug. Ik heb er van alles aan gedaan. Ik ben moegestreden onderhand.
Balen zeg.

Als ik dit lees, is het echter wel terecht dat je data niet wordt meegenomen voor de calibratie. Wellicht geeft dit je wel handvaten om de oorzaak te achterhalen. Succes!

Gr,
Luc
dibasta schrijft:
Dus hoef verder niets te veranderen? en gewoon Januari afwachten?

Gr,
Peter.
Inderdaad, ik zou even niks veranderen. Ik verwacht dat dit in het rapport over januari goed is.

Eventueel kun je de upload naar eens per 5 minuten zetten (ipv eens per 10 minuten). Voor het datakwaliteitslabel maakt dat geen verschil, maar hoe korter de interval des te beter er gekalibreerd kan worden.

Gr,
Luc
Door Wietse
Luc schrijft:
Wietse schrijft:

Balen zeg.

Als ik dit lees, is het echter wel terecht dat je data niet wordt meegenomen voor de calibratie. Wellicht geeft dit je wel handvaten om de oorzaak te achterhalen. Succes!

Gr,
Luc

Het probleem is bij iedere WMR 200 regenmeter. Ik snap ook niet dat in Weather Display geen mogelijkheid is om aan één kanteling een bepaalde hoeveelheid millimeter te koppelen is. Waardeloze software.

Het kan allemaal zo simpel, iedere impuls bam 1.05 mm. Maar nee hoor, Weather Display bedenkt vrolijk zelf wat. We gaan van 0.0 naar 1.1 en dan naar 2.5. Dit is toch om niet goed van te worden.
Hoe moeilijk kan dat zijn?

In ieder geval komt m'n Windows 8 applicatie binnenkort uit met daarin de nieuwe buienradar :).
  • 1
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 41