Algemeen forum voor discussie over de website
Door Luc
Eckie76 schrijft:
Het probleem met het tuineffect zal overal en bij iedereen in meer of mindere mate parten spelen, maar zelfs dan zal de temperatuur nooit absurde afwijkingen vertonen van 5 of 6 graden
Hoi Olaf,

Hier zit nu net het probleem: 5 of 6 graden is teveel volgens jou (bij maximum temperaturen rond de 26 graden). Hoeveel tuineffect is wel nog reëel bij deze temperaturen? En geldt dat dan alleen als de zon schijnt of ook als het bewolkt is?

Juist omdat we geen duidelijke kaders kunnen stellen, is het ook moeilijk te modereren of te filteren...

We kunnen niet bij iemand in de tuin kijken of de opstelling wel ideaal is. Dus de kans is aanwezig dat moderators weleens een onterechte uitsluiting voor de extremen pagina geven. Een automatisch filter zou ideaal zijn. We hoeven dan niet meer de spreken van uitsluitingen of bans. De software detecteert dan realtime of een waarde binnen bepaalde marges is. In dat geval hoeft er geen mail gestuurd te worden naar de weeramateur indien de temperatuur buiten de marges valt. De waarde wordt gewoonweg niet getoond. Niemand zal zich dan voor zijn hoofd gestoten voelen. Maar dan moeten we wel kunnen formuleren wat toelaatbaar is.

Wie durft een eerste voorzet te geven???

Gr,
Luc
Door nolversteeg
Hallo Meteovrienden,(Luc)

Exacte data zou helemaal te gek zijn, ik denk dat wij als weer amateurs heel erg fanatiek zijn om de exacte data aan te leveren. Als er een defect is zal dat zeker opgemerkt worden door andere amateurs, aleen zij kunnen de situatie op afstand niet inschatten, software kan dat goed (werk aan de winkel voor Luc)in andere gevallen kan een continue te hoge waarde van metingen geen probleem geven (spreek over 1-3 graden) mits hier geen tijdelijke calibratie instellingen gedaan worden, dan is de trend zoek.
Nogmaals wij willen liefst op 0,01 graad nauwkeurig meten. Ik zeg vergeet het maar dan want moet de hele rig 1X per jaar NKO gecertificeerd worden .Ik heb vandaag in mijn weerhut geconstateerd dat de temp sensor(Davis met pagode) nu nog met externe fan en de glas-thermometer (ook in de hut) een afwijking had van 2,5 graden op het heetst van de dag. Gemeten in de pagode was de temp gelijk. Dus als je alles laat draaien zo als het is en er niet mee gaat stoeien ben je heel goed bezig. Tijdelijke extremen worden onderschept en een plaatselijke tornado zal op andere plaatsen van te voren al gezien zijn en over 229 meetstations totaal niet meer waarneembaar.

Groeten Nol Versteeg
Eersel
Door Eckie76
Het verschil in tuinen is erg groot. Een beklinkerd tuintje van 4 bij 3 meter is geen goede meetlokatie. Een grote achtertuin met gazon kan een geweldige meetlokatie zijn. Maar ook dan moet je een weerhut, c.q.afgeschermde thermometer hebben.

Ik denk dat je de KNMI-meetpunten als referentie zou kunnen gebruiken.
Door weerzoetermeer
Maar bannen is een negatief verschijnsel. En ook ik werd eens geband. Zomaar zonder vooraankondiging. Je krijgt geen kans niks. boem weg.

Het is geen ban maar een uitsluiting van de frontpage bij de extremen en in de banners. Voor de rest blijft je data gewoon te zien voor iedereen. Uitsluiting (tijdelijk) is voor 48 uur. En soms is het helaas niet mogelijk om een pm te maken vanwege tijd gebrek.

Gr.
Thierry
Door weerzoetermeer
Ik denk dat je de KNMI-meetpunten als referentie zou kunnen gebruiken

Hmmm...platteland station als referentie voor een stads station. Klinkt een beetje raar.....

Gr.
Thierry
Door Luc
Eckie76 schrijft:
Het verschil in tuinen is erg groot. Een beklinkerd tuintje van 4 bij 3 meter is geen goede meetlokatie. Een grote achtertuin met gazon kan een geweldige meetlokatie zijn. Maar ook dan moet je een weerhut, c.q.afgeschermde thermometer hebben.

Ik denk dat je de KNMI-meetpunten als referentie zou kunnen gebruiken.
Stel je hebt een kleine beklinkerde tuin en een afgeschermde sensor en toch 4 graden afwijking t.o.v. een KNMI station? Dan is dat toch de gemeten temperatuur in de tuin? En ja, die is dan inderdaad hoger. Ben je dan als weeramateur niet goed bezig? Moet deze waarde uitgefilterd worden?

Nu ik deze reactie typ, realiseer ik me dat het enorm belangrijk is om te weten of de temperatuur sensor afgeschermd is en geen directe zonlicht opvangt. Als we dit nu aan alle weeramateurs vragen, dan kunnen we dit mee laten wegen in een filter.
Door nolversteeg
Hallo Luc,

Zoals ik al eerder schreef ik meet in mijn weerhut 1,5 graden verschil weerhut geen direct zonlicht thermometer los in de weerhut. Daarna de thermometer in de pagode van de davis met fan en de temperatuur is gelijk dus de weerhut is niet zaligmakend, gewoon trend meten en uitschieters filteren.

groeten Nol
Eersel
Door weerstationhoogeloon
Heren weeramateurs,

Iedereen die meetgegevens aanleverd aan HWA is een amateur/hobbyist die, met de middelen die hij heeft, een grote mate van perfectie nastreeft.
Tenminste ik wel.
Daarom lijkt mij het "bannen" of "voor een bepaalde tijd uitsluiten" voor de aanlevering van afwijkende meetgegevens vrij zwaar.

Zou het niet beter zijn om middels een kleur de meetgegevens aan te geven op HWA. Dit lijkt mij geheel automatisch te kunnen door middel van een filtering:

Afwijking t.o.v. een referentie meetwaarde b.v. temperatuur:
+/- 0-1,9% groen
+/- 2,0-4,9% geel
+/- 5,0->% rood
(Bovenstaand als voorbeeld)

De referentie meetwaarde zou kunnen zijn een nabij gelegen officieel meetstation van het KNMI. Daar wordt gemeten onder perfecte omstandigheden met geijkte instrumenten waar de amateur niet aan kan voldoen.
Voor mijn situatie zou dat b.v. meetstation Vliegbasis Eindhoven zijn.

Van een station dat continue b.v. 5 gr te hoog zit met zijn metingen wordt dan een vermelding gedaan in de kleur rood. Men weet dan dat er een meetafwijking is t.o.v. de prof. metingen, maar de vermelding is er in iedergeval.
Een stadsstation zal altijd hoger uitkomen als op het platteland. Dit hoef geen mismeting te zijn. Zijn melding zal misschien mee en dan rood zijn, maar daar is niks mis mee.

Ik vind "bannen" of "tijdelijk uitsluiten" erg ver gezocht voor een hobbie. Er hoef dan geen discussie meer te zijn.

gr. Remie
Door Eckie76
Juist. Dat is nu precies waar ik de hele tijd op hamer.
De stations die nu telkens uitschieten, hebben geen afscherming. Die worden beïnvloed doordat de zon er rechtstreeks op knalt.
Dat heeft niks met tuin te maken, maar met verkeerd gebruik van je materiaal.
Mij maakt niemand wijs, dat het in een achtertuin 32 graden wordt, MET een weerhut, terwijl het een kilometer verderop in een weiland 26 graden zijn.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 11