Algemeen forum voor discussie over de website
Door wsp
#5714
HalloHansmiv,

Ik ben het met je eens, MAAR ook ben ik van mening dat je iemand niet kunt verplichten. Het is een zeer moeilijk thema. Ik weet daar ook niet zo meteen een oplossing voor, station's die niet 24/7 in de lucht zijn kun je nu eenmaal niet verplichten en zou ik ook niet willen.

Het is zeer lastig, ik denk dat we water bij de wijn moeten en hier mee moeten leven.
Misschien dat er wel iets bij gezet kan gaan worden van of een weerstation 24/7 is en station's die bepaalde uren niet kunnen of willen dan geen 24/7 aanduiding krijgen.

Kijken ik ben niet zo'n uitlegger, stel dat jouw station 50% over de hel dag online is, voorbeeld, krijg je automatisch in alle linken naar jouw site een 24/7 te zien, zodat kijkers zien dat je echt 24 uur in de lucht zit, of 80% of wat dan ook.

Misschien dat jij hier een goede aanvulling voor weet en of dit ook mogelijk is om in te brengen bij HWA.
Door hansmiv
#5715
Hm, tja. Het gemene van mijn kant is natuurlijk dat ik werkelijk een paar concrete gevallen op de korrel heb, die dus maar twee uur per dag "eventjes" wat gegevens doorsturen en dan weer verdwenen zijn tot de volgende dag. En een station dat één keer in de twee dagen zijn gegevens met ons deelt en verder weer verdwenen is.

Vandaar dat ik probeer of 'men' hier vier uur up-time nou reëel vindt. Als het antwoord ja is, dan kom ik natuurlijk met mijn voorbeelden op de proppen.
Als de reactie is dat twee uur per dag ook o.k. is, dan ga ik toch proberen te begrijpen wat wij dan van zo'n station kunnen leren. En omgekeerd natuurlijk.
Door Eckie76
#5716
Ik ben het met Hans eens.
Is het niet een optie om voor stations die dus alleen maar eventjes online komen, een aparte rubriek te maken: Een soort klimaat-database of zoiets.
Dan kan je dus wel naar het verleden weer kijken eventueel.

Ik vind het absoluut geen bezwaar als mensen voordat ze naar bed gaan het station uitzetten, maar inderdaad slechts 2 uurtjes vind ik niet passen bij de titel en het doel van deze prachtige website.
Door wsp
#5718
Hallo,

Klopt, ik ben het ook ermee eens, maar wij die inderdaad 24/7 zijn kunnen niet verplichten dat iemand anders ook 24/7 is.
Moeilijk thema en ik denk nu eerst voor dat ik iets tik :laugh:

Ik denk dat het leuk is voor station's met 24/7 dat die een status achter het station ook krijgen met 24/7, gol dmember of zo iets, noem maar wat.
Is jouw data 90% van de dag vers aanwezig krijg je die status, dit als voorbeeld.
Dan vindt ik inderdaad dat station's die onder een bepaalde % niet mee doen in het totaal overzicht.
Dan zijn we toch allemaal blij lijkt mij zo.
Ik zou me wel kunnen voorstellen dat je kunt zeggen, tussen 16.00 uur en 20 uur online zijn, omdat meestal om 18.00 uur echte metingen worden gehouden bij weerstation's die alles met de hand doen, niks digitaal.

Misschien dat jullie nog een ander idee hebben om te laten zien in welke groepje zit bij HWA.

Het is en blijft altijd vrijwillig data aanleveren, zeer moeilijk geval vindt ik dit eerlijk gezegd. Mijn gevoel heeft ook liefst 24/7 maar daar heb ik me zelf bij neergelegd, gaat niet, dus nu kijken hoe we een leuke oplossing zouden kunnen bedenken onder mekaar. In deze tijd kan ik me voorstellen dat mensen de pc uit zetten en de data gewoon thuis wel op het display zien of je hier wat aan hebt om op elke minuut de juiste temp te zien is mijn antwoord nee, maar voor algemene data voor over het jaar hebben we daar wel iets aan, denk ik zo.
Door hansmiv
#5719
wsp schrijft:
... In deze tijd kan ik me voorstellen dat mensen de pc uit zetten en de data gewoon thuis wel op het display zien ...


Over zulke stations heb ik het inderdaad. Ik vermoed zelfs dat zij de indruk hebben dat als ze even een uurtje online komen, dat op HWA alle data weer zijn bijgewerkt. Maar voor zover mij bekend slaat HWA die helemaal niet. Niemand heeft er dus wat aan.

... voor algemene data voor over het jaar hebben we daar wel iets aan, denk ik zo.

Lijkt mij niet. Wat is de gemiddelde dagtempeatuur of de minimum temperatuur van een station dat alleen tussen 16:00 en 22:00 uur online is ? Wat is de daghoeveelheid neerslag als er 's-morgens 3 mm is gevallen. Op HWA zijn weten we die data niet.

Maar goed, laten we een station dat vier uur per dag online kan zijn een vlaggetje meegeven "NAA" (Niet altijd aanwezig) en de 24/7 stations "24/7".
En is een station dat één of twee uur online is ook "NAA" ?
Door jango
#5720
Ik vind ook dat het altijd weer is en dus 24/7 en ben ook niet tegen dat mensen minder vaak data aan leveren maar om eerlijk te zijn vind ik zelfs 4 uur aan de weinige kant als mensen op deze manier data aan willen leveren zijn er ook site`s waar dat maar 1 keer per dag hoeft in de vorm van dag hoogste/laagste temp. en neerslag
bij VWK licht de drempel niet hoger dan HWA daar heb je station klassificatie zoals eerder behandeld op deze site

wel kom ik ooit site`s tegen waarop data al enkele dagen/weken/maanden oud is en dan vraag ik me af wie wil je hiermee dienen

wat betreft 24/7 is het niet mogelijk om op dezelfde manier als(Verberg offline weerstation) een knop op de site te tonen zodat je alleen deze stations zichtbaar maakt.

ik wil hierbij niet zeggen dat ander dan 24/7 stations geen data meer mogen aanleveren wie ben ik om hierover te beslissen daar gaan andere mensen over.

gr. Jan
Door jansmit
#5723
En wat stations met een datalogger die hebben 24 uurs gegevens maar zijn niet 24 uur online, mijn computer gaat uit om 00:15 uur en weer aan om 07:30 uur en dan wordt alle data van de datalogger weer ingelezen dus de gegevens zijn altijd up to date en dat 24 uur van de dag 7 dagen in de week
Ik denk dat er s'nachts weinig mensen online het weer bekijken.
Jan Smit
Door Eckie76
#5725
jansmit schrijft:
En wat stations met een datalogger die hebben 24 uurs gegevens maar zijn niet 24 uur online, mijn computer gaat uit om 00:15 uur en weer aan om 07:30 uur en dan wordt alle data van de datalogger weer ingelezen dus de gegevens zijn altijd up to date en dat 24 uur van de dag 7 dagen in de week
Ik denk dat er s'nachts weinig mensen online het weer bekijken.
Jan Smit


Hallo Jan,

Gezien het aantal bezoekers dat ik soms op de gekste tijden zie is dat toch niet helemaal waar wat je zegt. Er zijn genoeg mensen die afhankelijk zijn van het weer, 's nachts en ook heel erg vroeg in de ochtend, zoals postpodes, wegenbouwers etc. etc.
Wat dacht je van boeren en tuinders?

Stel je het volgende eens voor als echte weerfanaat: Een naderend Polar-Low waar je al uren met spanning op zit te wachten met een voorspelde sneeuwlaag van 30 cm om het maar even zwaar te overdrijven allemaal. Laat dat nu net 's nachts zijn en je wil kijken naar het actuele weer om het verloop te zien, data te vergelijken terwijl het in Friesland al stevig sneeuwt terwijl jij in Limburg zit...en noem maar op: Alle stations offline....
Dan ben je toch redelijk teleurgesteld denk ik??
Door jansmit
#5726
Eckie76 schrijft:
jansmit schrijft:
En wat stations met een datalogger die hebben 24 uurs gegevens maar zijn niet 24 uur online, mijn computer gaat uit om 00:15 uur en weer aan om 07:30 uur en dan wordt alle data van de datalogger weer ingelezen dus de gegevens zijn altijd up to date en dat 24 uur van de dag 7 dagen in de week
Ik denk dat er s'nachts weinig mensen online het weer bekijken.
Jan Smit


Hallo Jan,

Gezien het aantal bezoekers dat ik soms op de gekste tijden zie is dat toch niet helemaal waar wat je zegt. Er zijn genoeg mensen die afhankelijk zijn van het weer, 's nachts en ook heel erg vroeg in de ochtend, zoals postpodes, wegenbouwers etc. etc.
Wat dacht je van boeren en tuinders?

Stel je het volgende eens voor als echte weerfanaat: Een naderend Polar-Low waar je al uren met spanning op zit te wachten met een voorspelde sneeuwlaag van 30 cm om het maar even zwaar te overdrijven allemaal. Laat dat nu net 's nachts zijn en je wil kijken naar het actuele weer om het verloop te zien, data te vergelijken terwijl het in Friesland al stevig sneeuwt terwijl jij in Limburg zit...en noem maar op: Alle stations offline....
Dan ben je toch redelijk teleurgesteld denk ik??


Ok daar heb je gelijk in, maar ik zet hem liever 's nachts uit een keer zowat brand gehad in een computer, gelukkig overdag ben toen flink geschrokken, dus vanaf die dag gaat 's nachts alles uit ook mijn stand-by van de TV.
Door Eckie76
#5727
Dat is erg vervelend, ik heb daar ook vaak aan gedacht aan die risico's. Het geluk dat ik heb is dat het station en de pc in een aparte ruimte staan.
Van de andere kant: Het stroomverbruik van een pc is ook niet gering.

Voor het weerstation gebruik ik een stand-alone pc die al enkele jaren oud is, zonder het gebruik van een monitor. Dat scheelt natuurlijk al heel wat energie.
Als ik dan even snel wat data van die pc wil bewerken kan ik dat via mijn netwerk doen, of ik log in met de laptop.

Bij Conrad heb ik een speciale unit gekocht, die de pc beschermt bij spanningspieken bij bv. onweer. Als ik op vakantie ga ( helaas zeer zelden door mijn werk) kan ik met een gerust hart het ding aan laten staan.

Natuurlijk kan je ook kiezen voor de Meteohub. Of je knutselt een mini-pc'tje van een oud moederbord. In dit forum staat ergens hoe zoiets gemaakt kan worden.
Een oude laptop kan ook prima werken, die verbruiken ook amper iets.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9