Algemeen forum voor discussie over de website
Door pb2rdf
#69714
relin schrijft:
Hallo allen,

bgr schrijft:
Nol:
Ik draai met Weatherlink volledig mee.

BertGr.


Nu ben ik mij er ook eens in gaan verdiepen, maar ik zie niet hoe ik dit vanuit Weatherlink (of Wswin) werkend krijg (google geeft mij een hoop, maar niet wat ik zoek).
Wellicht weet een van jullie waar die add-on voor Weatherlink is of een andere manier om aan te leveren via Weatherlink of Wswin.

Gr Remko



Remko,

Er is ook Sylphide van VWK.
Je hebt bij WL 2 opties :
-FTP
-via software "Weerdata naar Sylphiode 1.6"

Laatste verzamelt automatisch data uit je WL database en stuurt die elke 10 minuten naar Sylphide.
Je moet dan wel lid van VWK zijn.

Even een mail naar : sylphide at vwkweb.nl

Wil je naar WOW leveren, aanmelden bij Metoffice.
Via Cumulus is het heel makkelijk te regelen.
Ik heb hier Virtual VP draaien, V1.1.4
Cumulus en WL halen beide de data op van console via VVP.
Je behoud je WL database, en met Cumulus heb je ook een mooi weerprogramma met veel mogelijkheden.

Mocht je hulp nodig hebben, hoor het wel.
En anders genoeg ervaringsdeskundigen hier.

Groet, Peter
Door relin
#69717
Hoi Peter,

Bedankt voor de tips. Als ik tijd heb ga ik de eerste optie eens bekijken. Deze heeft mijn voorkeur, omdat naar ik begrijp dit vanuit WL kan.

Mijn weerpc draait lekker/stabiel en heb geen zin om alles om te gooien.

Groeten,

Remko
Door pb2rdf
#69725
relin schrijft:
Hoi Peter,

Bedankt voor de tips. Als ik tijd heb ga ik de eerste optie eens bekijken. Deze heeft mijn voorkeur, omdat naar ik begrijp dit vanuit WL kan.

Mijn weerpc draait lekker/stabiel en heb geen zin om alles om te gooien.

Groeten,

Remko


Remko,

Ik ben begonnen met sylphide eerst de data via FTP te uploaden.
Was gedoe om 1 en ander uit te zoeken.
Toen kwam programma : Weerdata naar Sylphiode 1.6

Een stuk makkelijker, en je hebt er verder geen omkijken naar.
Als je data naar WOW wilt uploaden, dan raad ik je toch aan om VVP en Cumulus te gebruiken.
Of een meteobridge aanschaffen.
Dat is ook nog een optie, had ik vergeten.

Je kan die kompleet kopen, of zelf doen met een tplink 3020.
Voor info meteobridge : http://www.meteobridge.com/wiki/index.php/Home

Groet, Peter

Groet, Peter.
Door relin
#69729
Hoi Peter,

Nogmaals bedankt voor jouw input.

Heb de VWK optie bekeken, maar om nu elk jaar Euro 42 lidmaatschap te betalen om aan te kunnen leveren aan WOW is het mij niet waard.
WOW lijkt me een leuke extra om aan te leveren, maar niet als het veel moet kosten. Heb voor mijn gevoel genoeg kosten gemaakt afgelopen 1 1/2 naar met een Davis VP2 en Boltek LD250 en wat daar verder bij komt kijken om de boel goed online te krijgen.

Dan VVP en Cumulus is dat ook mogelijk met een seriële logger van Davis? En moet ik dan mijn hele weerpc opnieuw configureren?

Een meteobridge kan tocht zelfstandig naast een weerpc draaien en de data van de Davis opvangen met een meteostick?

Groeten,

Remko
Door wvdkuil
#69730
relin schrijft:
Hoi Peter,
Nogmaals bedankt voor jouw input.

. . . ingekort . . .

Een meteobridge kan toch zelfstandig naast een weerpc draaien en de data van de Davis opvangen met een meteostick?

Groeten,
Remko
Een Meteobridge kan ook zonder Meteostick naast de weer-PC draaien. Dat wordt ook wel "pass-thruogh" genoemd.

Aansluiting van een seriële of USB logger:
Davis Console met logger => usb (+hub) Meteobridge => je lokale netwerk, bijvoorbeeld 192.168.0.20
Weer-PC met een weer-programma ziet de Meteobridge in je netwerk als een Davis IP logger op het adres van de Meteobridge, in dit voorbeeld 192.168.0.20:22222

Idem IP-logger:
Dan zitten ze alledrie (PC,MB en console) aan het netwerk.
IP-logger < = > MB < = > PC

In alle gevallen zit de MB tussen de PC en de logger en krijgt op die manier de benodigde gegevens door gewoon het verkeer tussen PC en logger af te luisteren. Net zoals VVP al deed voor meerdere weer-programma's doet de MB dat er voor 1.

Als je huidige weer-programma een Davis IP-logger ondersteunt (en dat doen de meeste) kunnen MB en PC tegelijk van de seriële/usb logger gebruik maken. De Meteobridge kan dan alle uploads (via FTP en HTTP) doen die nodig zijn. Je huidige weer-programma kan dan, eventueel incidenteel, gebruikt worden voor zaken als grafieken e.d.

Het gebruik van VVP in jouw situatie is af te raden omdat er helaas geen support meer is en ook nieuwe loggers niet meer volledig ondersteund worden. En VVP heeft dus wel een PC nodig die dan weer 24/7 aan moet staan.

VVP is wel de enige oplossing als je tegelijk meerdere weer-programma's naast elkaar moet draaien.

Wim
Door relin
#69734
wvdkuil schrijft:
Het gebruik van VVP in jouw situatie is af te raden omdat er helaas geen support meer is en ook nieuwe loggers niet meer volledig ondersteund worden. En VVP heeft dus wel een PC nodig die dan weer 24/7 aan moet staan.

VVP is wel de enige oplossing als je tegelijk meerdere weer-programma's naast elkaar moet draaien.

Wim


Jammer dat VVP niet geschikt is voor mij, want een pc draait hier al 24/7 (twee zelfs, waaronder een Eee Box van jou voor de Boltek)

Het liefst heb ik naast mijn huidige weerpc iets wat het signaal van de Davis ook uit de lucht kan plukken. Een Meteobridge met Stick is best prijzig om er zo maar bij te kopen.

Geloof dat ik me maar neerleg bij het feit dat ik in mijn geval niet kan aanleveren aan WOW. Soms moet je tevreden zijn met wat je hebt en wat je er mee kan. Ik hou me wel aanbevolen als iemand een Meteobridge met stick heeft liggen en er voor een redelijk prijsje vanaf wil.

Bedankt allen voor het meedenken.

Gr Remko
Door pb2rdf
#69742
Remko, en anderen

Hierbij een schematische voorstelling van mogelijkheden.

Wil je aan WOW leveren, dan is de situatie met VVP aan te bevelen als je al een PC 24/7 hebt draaien.
Ik heb ook die sitiuatie.
Sylphide van VWK is een optie, hoeft niet, maar zou wel leuk zijn.
WOW en Sylphide staan los van elkaar, beetje mijn schuld,, geeft spraakverwarring

Wil je echt low power, en onafhankeleijk van een PC, dan kan je naar de situatie met Meteobridge gaan.
Voor Meteobridge licentie moet je ook éénmalig betalen, dacht €65,-
Verder kan je in Meteobridge je data aan diverse websites aanbieden zoals wunderground, weathercloud, awekas etc.
Hoop dat het zo wat duidelijker is.

Mbt ondersteuning VVP, geen probleem, draai er ruim 1 jaar mee, zonder enige onderbreking.
Op een win8.1 tablet PC.
Door wvdkuil
#69745
LET OP, lees vooral op de website van VVP: http://www.softwx.com/purchase.html

1. Er is (nog) geen ondersteuning voor de laatste (green dot) versie van de Davis loggers/consoles, ondertussen is die versie al enkele jaren op de markt Ook sommige moderne loggers van andere makers werken niet altijd, dus goed testen.

2. VVP is al enkele jaren (2012) gratis omdat de ontwikkelaar ernstige familiale problemen heeft en daardoor geen tijd om VVP aan te passen. Hij verwacht wel in de toekomst de ontwikkeling weer op te pakken.

3. Volgens de engelstalige forums werkt VVP niet meer goed met windows 10, heb ik zelf niet getest.
In de afgelopen jaren heb ik zelf geen problemen (gehad) met win-XP en win7. @pb2rdf werkt met win8.

4. VVP stelt de logger beschikbaar via 4 virtuele com-poorten en 4 netwerk poorten.
Het vinden van de juiste virtuele com-drivers kan lastig zijn omdat er voor "signed"-drivers vaak een vergoeding wordt gevraagd.
De 4 VVP netwerk poorten werken altijd, tenminste als het weer programma een WL-ip logger ondersteunt.

Volgens alle gebruikers: "Als het werkt, werkt het ook altijd."

Omdat het nu nog steeds gratis is, verlies je geen geld om VVP gewoon te testen. Dan kun je bijvoorbeeld naast je huidige weer-programma Cumulus (= donation ware) proberen en zien of dat alles kan wat je wilt.

Wim