Algemeen forum voor discussie over de website
Door SpeedyGJ
Met het verhaal van de grafieken ben ik wel mee eens, heeft weinig toegevoegde waarde omdat we die niet op de website mogen plaatsen en dus zou die eigenlijk gewoon weer de prullenbak in mogen omdat we er amper wat aan hebben.

Verhaal over de neerslag radar ben ik weer even vergeten maar inderdaad dat was wel de reden geweest om de samenwerking in te gaan.
Buienradars zijn inderdaad genoeg, echter krijgen we hier wel een rapport voor terug over de metingen al moet ik wel bekennen dat ik hier amper naar gekeken heb.

Maar goed als we zo praten hebben we tot tegenstelling van MC een mosverwachting, maar goed er zijn ook weer genoeg andere site's die deze voorspelling kunnen geven en dus eigenlijk ook weer totaal nutteloos is, maar ze zijn wel wat vrijer betreft het gaat om de gegevens. Daarnaast rondleidingen bij MC zijn uiteraard een mooie toevoeging :)

En nu? Wat gaan we hier tegen doen? Want je hebt over de radarbeelden en grafieken wel gelijk in, wat zou er dan voor terug moeten komen om dit recht te kunnen zetten? Ik ben wel eens benieuwd naar de optie's hiervoor.
Door nitrx
Een buienradar met gegevens uit het verleden zie ik niet echt als een aanvulling, de gegegens staan ook op het kaartje van HWA , de meeste buienradars worden geraadpleegd om te kijken hoe het de komende uren cq dag er mogelijk gaat uitzien.

Het nieuwe kaartje heeft dan ook geen toegevoegde waarde ( voor mij althans) sorrie.

Grts Ron
Door Rinus
Ook voor mij heeft dit kaartje totaal geen toegevoegde waarde. Als ik wil weten wat er de laatste twee uur hier gevallen is aan neerslag, kan ik dit wel zien op m'n eigen site. Sorry dit is niet wat er beloofd is, dit komt aardig in de buurt van een wan prestatie voor onze aangeleverde data.

Gr, Rinus.
Door wvdkuil
Hoewel ik in Belgie woon, dus bijna buiten het gebied van de radar toch ook wat commentaar:
[ul][li]het gebied is erg verkleind doordat het eerst de volledige Benelux zou omvatten, dat is tegen de oorspronkelijke afspraak.
[/li][li]Ik vind de nu geleverde kart wel ernstig "blauw" en inderdaad (net zoals bonne) te donker voor de tijd-indicatie[/li][li]Dat het alleen een "historie" is, vind ik minder enrstig omdat het toch wel een paar uur duurt voordat de historie jouw woonplaats passeert. Je ziet aan de richting van de buien wat je kan verwachten
[/li][li]Maar als programmeur vind ik het wel prettig dat de kaart en de buien twee aparte afbeeldingen zijn. Geeft toch iets meer vrijheid, ik kan zelf de kleur en de kaart aanpassen en ook de grootte is aanpasbaar.[/li][/ul]Maar ook belangrijk vind ik het commentaar van "wij leveren onze data en in ruil daarvoor krijgen we te weinig".

Wel iedereen mag mijn data gebruiken. Doordat al die data gecombineerd wordt door verschillende bedrijven kunnen we op veel verschillende weerkaarten de verschillende verwachtingen e.d. zien, beoordelen, gebruiken enzovoort.
En we hoeven er NIETS voor te betalen, zelfs niet in tijd. Immers eenmaal naar HWA opgeladen gaat het verder doorsturen automatisch.

Dus ik kan in mijn template drie verschillende radars voor de Benelux tonen en de website beheerder kan kiezen welke hij/zij het mooiste vindt.

Hoe meer mogelijkheden, hoe groter de kans dat we een zeer fraaie, duidelijke, bruikbare radar gratis op onze websites mogen gebruiken.

Zo, dat moest even van mijn hart,
Groeten, Wim
Door dibasta
En waar zijn de 2 uur beloofde vooruitzichten gebleven?? als tegenprestatie van Hydronet??

(Neerslaginformatie op de locatie van elke deelnemende weeramateur per 5
minuten: tot 2 uur terug (eventueel gecombineerd met de eigen meting) en tot
2 uur vooruit
(radar nowcast). Deze informatie is gebaseerd op radarmetingen
en correcties met valide regenmetingen; de kwaliteit is beter dan die van
buienradar, dat een ongecorrigeerd beeld geeft.)

Gr,
Peter.
Door Bonne
Even een opmerking over de verwachting van de komende twee uren; die is er want die krijgen we per weerstation in een grafiekje aangeleverd. Iedereen krijgt de verwachting dus wel.
De gegevens zijn er. Kunnen die niet in de radarvooruitzichten worden verwerkt, zodat ook de radar twee uren vooruit kijkt? Of is dat te simpel geredeneerd?

Gr. Bonne
Door dibasta
Bonne schrijft:
Even een opmerking over de verwachting van de komende twee uren; die is er want die krijgen we per weerstation in een grafiekje aangeleverd. Iedereen krijgt de verwachting dus wel.
De gegevens zijn er. Kunnen die niet in de radarvooruitzichten worden verwerkt, zodat ook de radar twee uren vooruit kijkt? Of is dat te simpel geredeneerd?

Gr. Bonne

Die hadden we eerder toch ook in de Neerslagradar?????

Gr,
Peter.
Door nolversteeg
Het begin is gemaakt,

Nu is alleen de vraag?

Zijn de radarbeelden gecorrigeerd met de data die op de grond gemeten is, want dit was volgens mij de insteek.

In de toekomst kijken met een grondstation is niet mogelijk, maar met behulp van de radar gecorreleerd aan de gronddata, kan je een mooi plaatje in de toekomst maken.

Groeten Nol.
Door Luc
Ik begrijp de opmerkingen hierboven. Ik zal nog even wat toe proberen te lichten.

In het openingsbericht van dit topic heb ik gemeld dat de tegenprestatie gaat veranderen. De radarbeelden die we hadden van Hydrologic, kwamen uit een proeftuin. Hoewel dat radarcomposiet veel potentie heeft voor de toekomst, bleek dit nog niet geschikt voor openbare presentatie op onze websites. Daarnaast stond dit hele gebeuren op een ontwikkelomgeving en niet op een stabiele productie omgeving. Daardoor was dit ook regelmatig niet beschikbaar.

Uiteraard was dit geen gewenste situatie. In onderling overleg hebben we toen naar een (tijdelijke) andere oplossing gezocht. We krijgen nu een radarcomposiet dat ook wordt geleverd aan de waterbeheerders. Dit draait op een stabiele productie omgeving, maar bevat inderdaad geen nowcast. Daarop heb ik aangestuurd op een extra compensatie. Dat zijn de EPS verwachtingen geworden. Dat mag echter niet openbaar worden gepubliceerd.

Ondertussen gaat Hydrologic door met de ontwikkeling van een nieuw radarcomposiet, waarin wel een nowcast zit. Dit inclusief gecorrigeerde neerslaggegevens via o.a. onze stationsdata.

Bij de start van het project was het idee dat deze nowcast met calibratie vrij snel gerealiseerd kon worden. De praktijk bleek echter anders. Gelukkig waren wij vrij kritische testers van de proeftuin, zodat we fouten snel bemerkten en meldden. Hydrologic wil de beste kwaliteit leveren. Daarom willen ze deze nowcast pas weer aanbieden als ze er van overtuigd zijn, dat het een kwalitatief product is.

Persoonlijk vind ik het leuk dat ik aan dit project mijn bijdrage kan leveren, maar ik ben ook geen geduldig type. Daarom vind ik het jammer dat het nog niet zover is als gehoopt.

Mvgr,
Luc
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7