Algemeen forum voor discussie over de website
Door Eckie76
Een grens trekken lijkt me niet aan de orde.
Het is niet de bedoeling zaken te manipuleren.
Gezien de grote lokale verschillen kan zoiets helemaal niet gaan werken.
Je moet het probleem bij de wortel aanpakken en dat is:

Zorg dat je aan bepaalde basiseisen voldoet:
Een regenmeter onder een boom zetten kan niet.
Een thermometersensor onbeschermd in de zon hangen, kan niet.

Bij de windmeter ontstaat er een aparte discussie, want veel mensen kunnen gewoon vanwege de infrastructuur niet optimaal windmetingen verrichten. Daartoe behoor ik zelf ook.

Maar hoe maak je een deelnemer zoiets duidelijk, zonder meteen als veeleisend of ambitieus over te komen?
Ik denk dat daar de schoen het hardst wringt.
Door osjohn
thierry, er is geen grens overschreden, de hederdaagse weerstation zijn allemaal van goede kwaliteit.

De plaats bepaald de afwijking, dat is een normaal verschijnsel wat bij een enkeling als abnormaal wordt gezien.

John van Os
Door Eckie76
osjohn schrijft:
thierry, er is geen grens overschreden, de hederdaagse weerstation zijn allemaal van goede kwaliteit.

De plaats bepaald de afwijking, dat is een normaal verschijnsel wat bij een enkeling als abnormaal wordt gezien.

John van Os

Hoe kom jij in godsnaam aan de kennis dat het een enkeling betreft?
Door Regards
Weerstation Kaatsheuvel schrijft:
Hallo Rik,

Het is jammer dat je het gevoel hebt dat je niet meer mee mag doen.
Je moet de kritiek die je krijgt niet al te persoonlijk opvatten.
Ga door met datgene waar je mee bezig bent,je hebt een mooie website.
Niet iedereen heeft de middelen om een Vantage pro weerstation te kopen
Je levert zelfs een positieve bijdrage door andere mensen te helpen.
Je hebt gelijk het is een amateur hobby site.
Groet,

Hans
Weerstationkaatsheuvel.nl

:)

Hans, het is inderdaad mijn gevoel die zegt dat ik niet op de frontpage mag komen (met mijn "hoge" temp.) daar ik anders kritiek "kan" krijgen, ik weet dat ik dit niet persoonlijk mag opvatten, maar het word wel telkens weer aangehaald (niet persoonlijk).
Zal ook doorgaan waar ik mee bezig ben (is het veel te leuk voor) maar van bepaalde dingen zal ik afstand van nemen.

Eckie76 schrijft:
Rik,

als dat gevoel ontstaan is, dan is dat jammer en ook zeker nooit de bedoeling geweest.
Het gaat zeker niet om "mee mogen doen".
Iedereen heeft evenveel rechten.
Wel is het zo, dat als stations 29 graden aangeven, terwijl het hooguit 20 of 21 graden is, het voor een deel van de deelnemers nogal ongeloofwaardig maakt en vervelend.

Wat mij betreft heb je nu twee kampen:

1. De deelnemers die geen betrokkenheid tonen, plus extreem slechte waarden aanleveren en het wel allemaal prima vinden. Die mogen van mij dus wegblijven, maar dat is persoonlijk uiteraard. Dat ik dit zeg wordt mij niet in dank afgenomen, maar ik vraag me steeds af waarom.

2. De deelnemer die streeft naar realistische toestanden en betrokkenheid toont, lees: bereikbaar is.

Beide groepen zijn amateurs. De nummer 2 is meer met zijn hobby bezig. Hierdoor ontstaat hier telkens het beeld, dat nummer 2 profesionele ambities koestert. Dat misverstand zou ik dolgraag de wereld uithelpen, maar hoe weet ik niet meer...

Als ik jouw verhaal dan lees, behoor je beslist tot groep 2, maar aangezien je duidelijk baalt van je omstandigheden geef je ook aan dat het allemaal beter kan.
Daarbij zou ik je graag willen helpen, en vele anderen ook.

Ik begrijp het ook dat het nooit de bedoeling is om dit gevoel te geven, maar ik heb dit nu, en mijn ik zegt: weg van die frontpage want ik voel me er niet gemakkelijk bij.
Ik blijf natuurlijk gewoon meedoen (alleen niet meer bij de toppertjes, niet zolang ik mijn probleem heb weggewerkt).
9 graden hoger, ja dit is te veel van het goede, zo hoog zit ik niet.
Het kan inderdaad altijd beter, ben ik met je eens, maar dan zeg ik waar ligt de grens (zoals anderen ook zeggen) dit is heel moeilijk voor iedereen, want waar ligt de lat? ik denk dat iemand dit dan zal moeten gaan beslissen hoe we hier mee verder gaan, want zo komen we er nooit uit denk ik.
Dat ik hulp hiervoor op het forum kan krijgen weet ik (heb ook al een mailtje gehad) hier ben ik ook niet bang voor, dat komt goed, bedankt.

Off topic: hier een foto van mijn tuin situatie >> Link <<

Gr Rik
Door wslangerak
Regards schrijft:
.. een foto van mijn tuin situatie...

We zullen maar geen flauwe grappen maken over die tuinhaard vlakbij :woohoo: 't Is wel een inkoppertje natuurlijk.

Maar alle gekheid op een stokkie, gewoon lekker doorgaan hoor Rik! Misschien kun je nog even vermelden waar het Zuiden is op de foto, dan kunnen we met z'n allen met je meedenken. Het is toch redelijk on-topic dacht ik zo.
Door Regards
wslangerak schrijft:
Regards schrijft:
.. een foto van mijn tuin situatie...

We zullen maar geen flauwe grappen maken over die tuinhaard vlakbij :woohoo: 't Is wel een inkoppertje natuurlijk.

Maar alle gekheid op een stokkie, gewoon lekker doorgaan hoor Rik! Misschien kun je nog even vermelden waar het Zuiden is op de foto, dan kunnen we met z'n allen met je meedenken. Het is toch redelijk on-topic dacht ik zo.

Ha, is dat mijn probleem? (heb echt in een deuk gelegen, had het niet in de gaten, hij is echt goed).
Maar hij staat de laatste jaren niet meer aan hoor :woohoo:

Heb van Ron een Link gehad met zo'n shield, ga mij hierin verder verdiepen.

Het zuiden, als je kijkt vanaf het bloemen potje op de grote tafel naar de poort deur, dus recht vooruit.

Gr Rik
Door wslangerak
Da's inderdaad lastig om een goede plek te vinden. Op de huidige plaats stroomt er wel heel weinig lucht langs. Probeer in combinatie met zo'n shield een plaats te vinden waar de sensor zoveel mogelijk "wind vangt". En al is de officiële hoogte 1.50 meter, ik zou hem in jouw geval gerust iets hoger durven te hangen als je daardoor meer luchtdoorstroming krijgt.
Nou succes, hou ons maar op de hoogte!
Door nolversteeg
Hallo Rik,

De situatie bij jou is ongeveer gelijk aan die van mij,eerst hing de sensor onder de overstek van de schuur die achterin de tuin stond, hier bleef de temperatuur achter,en ijlde 2 uur na. nu staat hij met een weerhut, bij jouw tuin gezien een meter van de rechtse schutting in het midden tussen twee plantenbakken in in weerhut,die heb ik voor de colportage commissie en afscherming, "als hij maar niet te groot wordt", ik had eerst al aan 2 bloempotten gedacht met de bodems tegen elkaar en in de bovenste bloemen en in de onderste de sensor, er is nu nagenoeg geen zoneffect te zien. ik ben benieuwd of het bij jou ook gaat werken met een afscherming

groeten Nol Eersel
Door weerzoetermeer
Da's inderdaad lastig om een goede plek te vinden. Op de huidige plaats stroomt er wel heel weinig lucht langs. Probeer in combinatie met zo'n shield een plaats te vinden waar de sensor zoveel mogelijk "wind vangt". En al is de officiële hoogte 1.50 meter, ik zou hem in jouw geval gerust iets hoger durven te hangen als je daardoor meer luchtdoorstroming krijgt.
Nou succes, hou ons maar op de hoogte!

Precies, luchtstroming is toch wel het belangrijkste om te hebben. Ik zou eens kijken aan de linker kant van je tuin aan de schutting met een kleine mast, 1 meter boven je schutting uit, shield van Davis om je sensor. Of anders op de schuur. Wel een flink stuk boven de schuur uit anders heb je weer last van de stenen etc. Alleen bij weinig wind krijg je dan wel snel meer tuin effect.

Succes ermee Rik!

Gr.
Thierry
Door weerzoetermeer
Eckie76 schrijft:
Een grens trekken lijkt me niet aan de orde.
Het is niet de bedoeling zaken te manipuleren.
Gezien de grote lokale verschillen kan zoiets helemaal niet gaan werken.
Je moet het probleem bij de wortel aanpakken en dat is:

Zorg dat je aan bepaalde basiseisen voldoet:
Een regenmeter onder een boom zetten kan niet.
Een thermometersensor onbeschermd in de zon hangen, kan niet.

Bij de windmeter ontstaat er een aparte discussie, want veel mensen kunnen gewoon vanwege de infrastructuur niet optimaal windmetingen verrichten. Daartoe behoor ik zelf ook.

Maar hoe maak je een deelnemer zoiets duidelijk, zonder meteen als veeleisend of ambitieus over te komen?
Ik denk dat daar de schoen het hardst wringt.

Hoi Olaf,

Als je geen grens wilt trekken hoe wil je dan bepalen of een station uitgesloten moet worden van de extremen pagina of niet. Kijk, een 9 graden hoger als de omgeving meten lijkt mij een afwijking om te beslissen dat een station tijdelijk even niet op de hoofdpagina te zien is. Maar wat als een station 3 of 4 graden hoger meet als de nabuur stations of het KNMI, moet die dan ook van de hoofdpagina af?

Wat je bedoeld met manipuleren begrijp ik niet...

Oke...de temperatuur sensoren van een bepaald station hangt netjes in een weerhut van 50 cm x 50 cm en toch meet dit station 4 graden hoger als zijn nabuur station...wat dan?

Wat versta je onder niet optimale windmeting? Begrijpelijk dat niet iedereen een mast op zijn dak kan zetten maar dat mag dan wel? Lijkt mij niet echt consequent. Een regen sensor en temp sensor moet wel goed staan maar een windmeter is minder belangrijk.

Begrijp mij niet verkeerd maar ik probeer op deze manier alleen maar duidelijk te maken dat het haast onmogelijk is om van iedereen te verwachten dat de sensoren op de juiste plaats staan.

Ik zelf heb ook geen ideale situatie. Tuin vol op het zuiden, verschillende etages, rijtjeshuis, etc. Mijn Davis staat op een houten vlonder van 6 bij 6 meter aan het water. De Davis staat daarbij aan de rand van de vlonder naast de sloot. Hier heb ik de meeste wind staan. Maar ook ik meet hoger dan het KNMI. Logische want het KNMI meet in een weiland en niet in een stad. Dat zal ik nooit kunnen evenaren en dat wil ik ook niet want ik wil de temperatuur meten in mijn tuin en niets anders. Als ik de temperatuur vergelijk aan de rand van Zoetermeer met het centrum zit daar soms wel 4 graden tussen. Dus een station in het centrum van Zoetermeer zal altijd hoger meten dan mij. Daar is niets aan te doen.

Al met al een lastige discussie. Maar laten we elkaar vooral blijven helpen om de situatie beter te maken maar als dat niet lukt dan is het niet anders.

Sterkte iedereen :silly:
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 16