Algemeen forum voor discussie over de website
Door Eckie76
weerzoetermeer schrijft:
Eckie76 schrijft:
Een grens trekken lijkt me niet aan de orde.
Het is niet de bedoeling zaken te manipuleren.
Gezien de grote lokale verschillen kan zoiets helemaal niet gaan werken.
Je moet het probleem bij de wortel aanpakken en dat is:

Zorg dat je aan bepaalde basiseisen voldoet:
Een regenmeter onder een boom zetten kan niet.
Een thermometersensor onbeschermd in de zon hangen, kan niet.

Bij de windmeter ontstaat er een aparte discussie, want veel mensen kunnen gewoon vanwege de infrastructuur niet optimaal windmetingen verrichten. Daartoe behoor ik zelf ook.

Maar hoe maak je een deelnemer zoiets duidelijk, zonder meteen als veeleisend of ambitieus over te komen?
Ik denk dat daar de schoen het hardst wringt.

Hoi Olaf,

Als je geen grens wilt trekken hoe wil je dan bepalen of een station uitgesloten moet worden van de extremen pagina of niet. Kijk, een 9 graden hoger als de omgeving meten lijkt mij een afwijking om te beslissen dat een station tijdelijk even niet op de hoofdpagina te zien is. Maar wat als een station 3 of 4 graden hoger meet als de nabuur stations of het KNMI, moet die dan ook van de hoofdpagina af?

Wat je bedoeld met manipuleren begrijp ik niet...

Met manipuleren bedoel ik: het zelfstandig aanpassen van de actuele temperaturen, aan de hand van formules, berekeningen etc, omdat je te hoog c.q. te laag zit. Ik las hier ergens ooit een reactie, waarin geopperd werd de temperatuur bij te stellen, omdat de meethoogte niet met 1,50 m overeenkwam. Omdat het niet genoeg afkoelde, zou dan de sensor maar omlaag moeten en dergelijke zaken.

Oke...de temperatuur sensoren van een bepaald station hangt netjes in een weerhut van 50 cm x 50 cm en toch meet dit station 4 graden hoger als zijn nabuur station...wat dan?

[color=#800080]Ligt eraan wat je onder naburig station verstaat.Wij hebben twee Davis meetpunten; 1 in Sint Odiliënberg, 1 in Montfort. Ligt 5 km van elkaar. Bij afkoeling zien we meestal dat Montfort gemiddeld 1 graad kouder is, bij helder weer kan dat verschil soms wel oplopen tot 3, 4 graden omdat Montfort iets minder tuineffect heeft.
Bij opwarming echter, zitten we altijd vrij dicht bij elkaar. Als er dan 4 graden verschil optreedt, klopt er iets niet, uitgaande van identieke weersomstandigheden.
[/color]

Wat versta je onder niet optimale windmeting? Begrijpelijk dat niet iedereen een mast op zijn dak kan zetten maar dat mag dan wel? Lijkt mij niet echt consequent. Een regen sensor en temp sensor moet wel goed staan maar een windmeter is minder belangrijk.

Voor mij is wind op dit moment minder belangrijk, echter niet onbelangrijk. Mijn prioriteit ligt in eerste instantie bij temperatuur en neerslag. Met die neerslag zit het naar mijn gevoel wel goed. Als er eens een fout optreedt, dan is dat een hardwarematige/softwarematige fout. Iedereen begrijpt dat wanneer er ineens 1802 mm staat, dat er dan iets niet goed is. Dat is ook geen probleem.
Problematisch vind ik wel waarden van 30,5 en 29,3 terwijl het gemiddeld in heel Nederland slechts 21 graden is.
De oorzaak is bekend, direct zonlicht. Helaas is het vrijwel onmogelijk om hier iets te zeggen over zulke zaken, zonder dat mensen over elkaar heen gaan vallen. Op welke manier moet je dan je boodschap nog verkondigen? Ik weet het niet meer.

Begrijp mij niet verkeerd maar ik probeer op deze manier alleen maar duidelijk te maken dat het haast onmogelijk is om van iedereen te verwachten dat de sensoren op de juiste plaats staan.

Ik zelf heb ook geen ideale situatie. Tuin vol op het zuiden, verschillende etages, rijtjeshuis, etc. Mijn Davis staat op een houten vlonder van 6 bij 6 meter aan het water. De Davis staat daarbij aan de rand van de vlonder naast de sloot. Hier heb ik de meeste wind staan. Maar ook ik meet hoger dan het KNMI. Logische want het KNMI meet in een weiland en niet in een stad. Dat zal ik nooit kunnen evenaren en dat wil ik ook niet want ik wil de temperatuur meten in mijn tuin en niets anders. Als ik de temperatuur vergelijk aan de rand van Zoetermeer met het centrum zit daar soms wel 4 graden tussen. Dus een station in het centrum van Zoetermeer zal altijd hoger meten dan mij. Daar is niets aan te doen.

[color=#800080]Mijn situatie kan ook nog veel beter, dat geef ik grif toe. [/color]

Al met al een lastige discussie. Maar laten we elkaar vooral blijven helpen om de situatie beter te maken maar als dat niet lukt dan is het niet anders.

Sterkte iedereen :silly:
Door beneluxmeteo
Hallo allemaal,

Het weerstation van Winschoten staat nu offline. Ik heb de laatste tijd te maken met merkwaardige storingen op de VP 1 en ik kan de vinger er helaas niet opleggen.

Gezien het feit dat er dus soms afwijkende data wordt weergegeven heb ik besloten om mijn weerstation tijdelijk offline te houden totdat het probleem volledig is opgelost.

Groet,

Johan
Door Eckie76
Hallo allemaal,

veel leden zullen mij ongetwijfeld kennen als een van de erg aanwezige critici op rammelende data :) en door mijn vaak minder hard bedoeld als overkomende reacties nogal als een onsympathieke fanatiekeling zien.
Ik kan mijn woorden helaas erg vaak niet anders verpakken, dus ik hoop dat niemand het mij te kwalijk neemt als ik zo overkom. Als ik mij ergens op stort ( Lees; Hobby's) dan stort ik mij erg toegewijd op zoiets.
Het weer is niet mijn enige hobby. Ik ben ook een fanatiek bonsailiefhebber en kan daar uren mee bezig zijn.
Bij mij thuis is het altijd "right in your face", zonder ergens omheen te draaien. Als er wat is, dan zeg het meteen, zonder de dingen mooier te maken dan ze zijn. Ik krijg dan vaak het verwijt egoïstisch of lomp te zijn, terwijl ik mensen juist wil helpen, of advies wil geven.
Dat er dan bepaalde uitspraken niet handig overkomen, begrijp ik volkomen.
Het is echter allemaal 100% goed bedoeld en vooral met de intentie om iets altijd maar te blijven verbeteren. Ik kan niet tegen inslapende zaken, onafgemaakte zaken, incomplete zaken, en eerlijk gezegd ook niet goed omgaan met laksheid.

Goed, genoeg gezever nu.

Via deze weg wil ik nu ook mijn complimenten geven voor de zichtbaar verbeterende extreemwaarden op de voorpagina.
We moeten met z'n allen door 1 deur kunnen, er moet ruimte kunnen zijn voor kritiek, hoor en wederhoor.

Met vriendelijke groet,

Olaf Eckhardt a.k.a. Eckie 76 :)
Door etab
Ik heb de reacties hier even zitten lezen.

En blijkbaar vindt ene Eckie76 dat ik maar moet ophoepelen omdat ik niet actief genoeg ben. Wie ben jij omdat te bepalen?

Ook ik meet soms erg hoge waardes. Maar ik zit nu eenmaal midden in een stadgedeelte waar het erg luw is en waar wij letterlijk zitten te zweten terwijl anderen buiten de ring van het centrum met hun jas aanlopen.
Voordeel is dat ik vaker lekker buiten zit dan anderen. Er staan op 20 meter hele hoge bomen van een kerkhof die bijna alle wind tegen houden.
Maar zon heb ik genoeg.

Toen ik hier mijzelf aanmeldde stond mijn station net een kleine 2 weken.
Heb toen via deze site aardig wat aanpassinkjes kunnen doen.
Ik was welkom en ben mee gaan draaien in de aanlevering van gegevens.
Nu in ene staat van een aantal mensen de nauwkeurigheid in discussie en moeten die maar ophoepelen als ze niet actief genoeg zijn? Ik heb geen luchtblazers rond mijn sensor. zat ook niet bij mijn pakket. En het is een hobby en ergens houdt investeren wel op.

Ik stoor mij mateloos aan mensen die bepalen dat anderen maar wegmoeten.
En ik wil ook graag uitgesloten worden van maximale waardes.
Het is een amateursite, geen professionele site. Waardes wijken wat af en weet je wat? dat lukt zelfs meteoconsult of het KNMI dagelijks!

Ik ben al een jaar bezig om mijn temperatuur naar beneden te krijgen met huisjes, afscherming etc etc. Zo erg dat mijn zender niet meer bij mijn basisstation kwam. Van de week kreeg ik een mail dat mijn waardes erg hoog waren. Bleek mijn sensor van zijn ophanging geschoten te zijn door de buurman zijn klusdrift. Heb ik geen probleem mee. Wist ik gelijk dat er tenminste iemand naar mijn website kijkt.
Maar professioneel wordt ik niet en als mijn afwijkingen volgens de moderatie te gek is. Dan hoor ik het wel van hun denk ik.
Door Eckie76
etab schrijft:
Ik heb de reacties hier even zitten lezen.

En blijkbaar vindt ene Eckie76 dat ik maar moet ophoepelen omdat ik niet actief genoeg ben. Wie ben jij omdat te bepalen?

Ook ik meet soms erg hoge waardes. Maar ik zit nu eenmaal midden in een stadgedeelte waar het erg luw is en waar wij letterlijk zitten te zweten terwijl anderen buiten de ring van het centrum met hun jas aanlopen.
Voordeel is dat ik vaker lekker buiten zit dan anderen. Er staan op 20 meter hele hoge bomen van een kerkhof die bijna alle wind tegen houden.
Maar zon heb ik genoeg.

Toen ik hier mijzelf aanmeldde stond mijn station net een kleine 2 weken.
Heb toen via deze site aardig wat aanpassinkjes kunnen doen.
Ik was welkom en ben mee gaan draaien in de aanlevering van gegevens.
Nu in ene staat van een aantal mensen de nauwkeurigheid in discussie en moeten die maar ophoepelen als ze niet actief genoeg zijn? Ik heb geen luchtblazers rond mijn sensor. zat ook niet bij mijn pakket. En het is een hobby en ergens houdt investeren wel op.

Ik stoor mij mateloos aan mensen die bepalen dat anderen maar wegmoeten.
En ik wil ook graag uitgesloten worden van maximale waardes.
Het is een amateursite, geen professionele site. Waardes wijken wat af en weet je wat? dat lukt zelfs meteoconsult of het KNMI dagelijks!

Ik ben al een jaar bezig om mijn temperatuur naar beneden te krijgen met huisjes, afscherming etc etc. Zo erg dat mijn zender niet meer bij mijn basisstation kwam. Van de week kreeg ik een mail dat mijn waardes erg hoog waren. Bleek mijn sensor van zijn ophanging geschoten te zijn door de buurman zijn klusdrift. Heb ik geen probleem mee. Wist ik gelijk dat er tenminste iemand naar mijn website kijkt.
Maar professioneel wordt ik niet en als mijn afwijkingen volgens de moderatie te gek is. Dan hoor ik het wel van hun denk ik.

"Ene Eckie 76" heeft nergens gezegd dat mensen moeten ophoepelen, noch beweerd dat iemand professioneel bezig moet zijn.

Volgende keer liever zoiets via PM, ik weet zeker dat je me zelfs aardig gaat vinden :)
Ik snap dat mijn vaak ongezouten kritiek vaak verkeerd wordt geslikt, hetgeen ik ook probeerde uit te leggen. Niet dat ik het goedpraat, maar als je er niet tegen kan, moet je maar proberen mij dat niet kwalijk te nemen. Het is niets persoonlijks, uitsluitend uit hoofde van het streven naar continue verbetering.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 16