Algemeen forum voor discussie over de website
Door Luc
Ik heb een hulpmiddel gemaakt, waarmee je op basis van googlemaps, de exacte GPS coördinaten van je weerstation kunt bepalen.

Bij alle weerstations heb ik de GPS coördinaten opgeslagen in de database op basis van de plaatsnaam. Dit is een erg grove methode. Ik wil dit nauwkeuriger gaan opslaan. Dan kan ik nauwkeuriger de kaartjes genereren en ook nauwkeuriger bepalen welk weerstation het dichtstbij een ander weerstation staat.

Binnenkort komt een variant van deze tool ook beschikbaar in de beheermodule. Iedereen kan dan exact de locatie aanklikken. Automatisch wordt dan de juiste locatie opgeslagen.

Nieuwe weerstations moeten straks via onderstaande link ook de exacte GPS locatie opgeven. Je kunt onderstaande link ook gebruiken om de GPS locatie te bepalen, om in te stellen in je eigen weerstation.

http://www.hetweeractueel.nl/hulpmiddel-locatie-bepalen

Ik ben benieuwd of jullie dit een handige tool vinden.

(ps: het is niet de bedoeling dat deelnemende weerstations mij nu de goede locaties gaan mailen, dat kan straks automatisch via een aangepaste variant in de beheermodule)

Gr,
Luc
Door weerzal
Ha Luc,

Kijk das nog een handige tool die zou ik ook graag zien in wswin pc-wetterstation voor mijn zonsopkomst en ondergang. Denk zeker voor de toekomst als er nog meer weerstations bijkomen het allemaal wat makkelijker te handelen is. Zeker in de wat volle gebieden.

groet weerzal
Door weerstationhoogeloon
Correct! Het is niet belangrijk waar je uitleeseenheid/display en pc staan, maar je meetstation. Dus in het weiland? Dan navigatie meenemen, bij de sensoren gaan staan en de coordinaten op je GPS-navigatie aflezen.
Door Luc
wthus schrijft:
Je kunt alleen een straat aanklikken, en niet een weiland of iets dergelijks. Dan is je coördinaat nog niet helemaal exact ;)

Klopt wat je zegt. Echter heeft niet iedereen een GPS apparaat waarmee hij de locatie kan bepalen van het weerstation (althans ik niet).

Daarnaast kan handmatig GPS locaties invoeren ook fouten opleveren. Immers een decimaal fout overtypen en je zit zo een paar kilometer verderop. Ik wil de locatie door de weeramateur zelf laten beheren. Een echte foute locatie (Rotterdam ipv Amsterdam) geeft een zéér vertekend beeld. Daarom wil ik een foutcontrole toepassen. Met googlemaps kun je daar iets moois voor bouwen.

In de beheermodule wordt (straks) aan de hand van de huidige GPS locatie de plaatsnaam opgehaald. Als je dan een nauwkeurigere locatie aanklikt, dan wordt gecontroleerd of deze in dezelfde plaats ligt. Zo niet, dan krijg je een melding en kun je de locatie niet zelf aanpassen. Hierdoor voorkom ik dat er per ongeluk een foutieve locatie wordt ingevoerd.

Het is ook niet de bedoeling om verhuizing door te geven via de beheermodule, dat blijft handwerk.

Ik ben me ervan bewust dan je geen locaties in een weiland kunt aanklikken. Dat is een nadeel. De meeste weeramateurs hebben echter geen weiland beschikbaar. Voor die paar weerstations, kan ik dan eventueel handmatig nog de coördinaten corrigeren (mits goed aangeleverd).

Gr,
Luc
Door pb2rdf
Luc schrijft:

Ik ben benieuwd of jullie dit een handige tool vinden.

(ps: het is niet de bedoeling dat deelnemende weerstations mij nu de goede locaties gaan mailen, dat kan straks automatisch via een aangepaste variant in de beheermodule)

Gr,
Luc

@Luc,

Het werkt nog niet helemaal, zowel IE als in Firefox.
Ik heb op wunderground allang mijn exacte positie ingesteld van mijn weerstation.
En met google earth kan je deze exact zelf bepalen.
En je tool geeft wel iets aan, maar wat is het vervolg ..... ???

grtn, Peter
Door Luc
Ik heb de GPS coördinaten tool verbeterd. Het is nu mogelijk om een exacte positie aan te klikken, dus ook in weilanden. Ook werkt de tool net wat vriendelijker.

Als je nu het adres intypt en dan op klikt op 'Zoek', dan wordt in het kaartje dit adres getoond. Het kaartje zoomt nu ook automatisch in op dit adres en toont de sateliet foto weergave van dit adres. Je kunt nu heel snel de exacte locatie van je weerstation bepalen en hier op klikken. De GPS coördinaten verschijnen dan rechtsboven.

Gr,
Luc
Door wthus
Luc schrijft:
Ik heb de GPS coördinaten tool verbeterd. Het is nu mogelijk om een exacte positie aan te klikken, dus ook in weilanden. Ook werkt de tool net wat vriendelijker.

Yup, werkt beter B)