Algemeen forum voor discussie over de website
Door janhoogenboom
Hoi allemaal,

Principe vraagje:

Op de 'Nederland Actueel' pagina van HWA wordt per weerstation de gemeten Windrichting getoond.

Echter, wanneer de Windkracht 0 bft is zou je zeggen dat de windrichting geen betekenis meer heeft. Wind die niet waait kan ook niet uit een bepaalde richting komen. Toch?

Je zou zeggen dat in dat geval de Windrichting op de website lichtgrijs zou moeten worden om nog wel aan te geven wat de 'laatste relevante' windrichting was (toen er nog wel Windkracht was), maar ook dat die informatie niet actueel is/kan zijn.

Kan een wind van 0 bft toch de vaan van je windmeter in de goede richting draaien?

En wat zegt die richting nog bij 0 bft?

Groeten, Jan.
Door petergroeneveld
janhoogenboom schrijft:
Hoi allemaal,

Principe vraagje:

Op de 'Nederland Actueel' pagina van HWA wordt per weerstation de gemeten Windrichting getoond.

Echter, wanneer de Windkracht 0 bft is zou je zeggen dat de windrichting geen betekenis meer heeft. Wind die niet waait kan ook niet uit een bepaalde richting komen. Toch?

Je zou zeggen dat in dat geval de Windrichting op de website lichtgrijs zou moeten worden om nog wel aan te geven wat de 'laatste relevante' windrichting was (toen er nog wel Windkracht was), maar ook dat die informatie niet actueel is/kan zijn.

Kan een wind van 0 bft toch de vaan van je windmeter in de goede richting draaien?

En wat zegt die richting nog bij 0 bft?

Groeten, Jan.

Hallo Jan,

Welkom op het forum en ook met je 1ste bericht. De windvaan geeft normaal gesproken de laatst gemeten windrichting aan totdat het weer begint te waaien. Afhankelijk van die wind en richting zal de vaan zich weer kunnen gaan verdraaien.

In feite als het windstil is dan is er ook geen richting dit lijkt mij wel logisch.
Echter er is weersoftware die bij windstil weer ook geen windrichting aangeven zoals ook te zien is bij mijn gebruikte grafieken voor de windrichting op mijn eigen website. Andere weersoftware pakketten blijven dan wel de laatst gemeten windrichting aangeven. Meestal is dit dan te zien aan de kaarsrechte horizontale lijn voor de windrichting in combinatie met een windkrachtmeting van 0 km/h zoals hier op HWA het geval is. Om de windrichting dan een andere kleur te geven dat is niet aan mij.

Dit is wat ik je er over kan vertellen misschien dat andere leden een andere mening hierover hebben.

Groet,

Peter.
Door Eckie76
Windkracht 0 = altijd laatst gemeten windrichting, totdat er weer beweging in de windmolen komt. Lijkt een beetje op de advocatuur: " totdat het tegendeel bewezen is".
Lijkt mij ook het meest logische, want als er een andere windrichting zou ontstaan, zou dit door snelheid in gang moeten worden gezet.
Door mavlo77
Bovendien kan kunnen er af en toe kleine "zuchtjes" zijn die de cupjes een paar keer laten ronddraaien, maar niet omgezet wordt een snelheid > 0 km/u. Door die zuchtjes gaat de windvaan wel in de juiste richting staan.
Nog een nuance, de Beaufort schaal is gebaseerd op een 10 minuten gemiddelde. Als de windvaan binnen die 10 minuten een verwaarloosbaar briesje krijgt waardoor de windrichting zich aanpast krijgt de windrichting daarmee vanuit het 10 minuten gemiddelde ook een andere richting.