Algemeen forum voor discussie over de website
Door WeerstationGraveNL
Op dit moment ben ik in een interessante discussie gewikkeld met Harrie van weerstation Sint Hubert. Wij meten namelijk beiden op 2 locaties in onze omgeving.
Ik meet de temperatuur zowel aan de zuid- als noordzijde van mijn huis en dat levert op dit moment verschillen op van soms wel 2,5 tot 3 graden.
Ook Harrie neemt dit waar omdat zijn ene weerstation vrij opgesteld staat en het andere wat last heeft van omgevingsinvloeden (tuin, bebouwing).

Was het bij mij de hele week aan de noordzijde kouder dan aan de zuidzijde; nu is het echter omgedraaid en is het juist kouder aan de zuidzijde en bevind de noordzijde zich in de luwte. Dat scheelt op dit moment precies 2,5 graden (-3.5 zuid en -1.0 noord). De opstelling is hierin dus de bepalende factor.

De ene dag komt de wind uit het noorden en meldt ik "stadseffect", terwijl de dag er op de wind gedraaid is en het stadseffect ineens verdwenen zou zijn.

Rare gewaarwording :blink:
Door Boutje
Ik denk dat we een beetje minder kritisch zouden kunnen (moeten) zijn. De verschillen blijf je toch houden, denk ik. Als je de meest optimale locaties hebt gevonden voor je weerstation-onderdelen, moet je een keer tevreden zijn. Ik vergelijk nu al ruim een hald jaar de gegevens tussen de weerstations van St. Hubert, Grave en Milsbeek. Vrij vaak zit er minder dan 0,5 graad verschil tussen deze stations en mijn meting in, locatie Cuijk. Soms echter zijn er grote verschillen. Waarom? Geen flauw idee.

Persoonlijk denk ik dat ik voor mij de meest ideale plaats wel gevonden heb en ga me nu maar eens bezig houden met het maken een website met WD en WDL en daarna de aanmelding bij HWA.
Door WeerstationGraveNL
Hoi Boutje, het is voor mij geen kwestie van té kritisch zijn.
Het is meer een kwestie van; geven mijn meetwaarden wel de juiste situatie weer?
Je moet toch immers altijd streven naar de meest ideale opstelling.

Zie onderstaande grafiek die ik even gemaakt heb aan de hand van de temperatuur voor en achter het huis van de afgelopen 3 dagen:
Bijlagen
VoorOfAchterHetHuis.png
VoorOfAchterHetHuis.png (6.27 KiB) 2567 keer bekeken
Door WeerstationGraveNL
Even ter aanvulling hetzelfde grafiekje, maar nu aangevuld met de globale windrichting.
Duidelijk is te zien dat als de wind draait van noordelijk naar westelijk, dat dan de temperaturen mee veranderen:
Bijlagen
VoorOfAchterHetHuisMetWindrichting.png
VoorOfAchterHetHuisMetWindrichting.png (51.4 KiB) 2567 keer bekeken
Door tjabine
Ik heb de zelfte ervaring.
Ik woon aan de rand van Heerhugowaard, en merk wel degelijk
verschil.
Als de wind over Heerhugowaard mijn richting op blaast
zijn de temperatuur metingen een stuk hoger.
Als de wind dan wegvalt is het temperatuur verschil meteen ook een stuk minder.
Ik neem het maar zoals het is.

Gr Ron.
Door Willie
Bij me doet zich het zelfde voor ( Nijmegen)alleen veel minder extreem.
Meestal blijft het binnen de 1,5 graad verschil met meting noordkant of zuidkant.
Alleen zon en wind hebben hier veel invloed op ook al staan de meters in een daar voor gemaakte weerkast.
Als er geen zon is en de wind is er bijna niet dan lopen ze bijna altijd volledig gelijk in vochten temp.;)
Door osjohn
WeerstationGraveNL schrijft:
Dat is hier ook het geval Willie.
Ik neem het maar zoals het is, voordat ik in de verleiding kom om de "gunstigste" temperatuur te gaan kiezen :P

In de gunstigge temperatuur moet je zelf gaan zitten, lekkerrr !!!

John