Algemeen forum voor discussie over de website
Door GosZk
Het valt mij op dat er regelmatig een "Hoogste temp." op staat die 's avonds gemeten is. Zoals nu 33.7 °C om 20:43u. Ik wil de kwaliteit van dit station/deze metingen niet in twijfel trekken maar het warmst van de dag is toch ergens tussen 13:00u en 15:00u?
Door jango
GosZk schrijft:
Het valt mij op dat er regelmatig een "Hoogste temp." op staat die 's avonds gemeten is. Zoals nu 33.7 °C om 20:43u. Ik wil de kwaliteit van dit station/deze metingen niet in twijfel trekken maar het warmst van de dag is toch ergens tussen 13:00u en 15:00u?

Als een station op je aangegeven tijd vandaag 20.43 de max.hoogste waarde noteert
dus vandaag geen hogere temperatuur gemeten heeft mag je dus zeker wel aannemen dat de kwaliteit van de meting niet erg betrouwbaar is.
Naargelang de plaatsing van het station zal de temp. op dat moment al zeker enkele graden gedaald zijn, zo niet dat heeft de zon op dat moment nog invloed op de meting.

Het moment waarop je in de huidige weersituatie de hoogste temp. meet in een vrije opstelling ligt ergens tussen 15.00 en 18.00 u.
meestal niet eerder of later.

In een stadstuin met veel beton en stenen zal de temperatuur wel veel langzamer dalen en de nacht temp. vaak hoger blijven door uitstraling van warmte uit deze materialen.
Door WEERSTATION KLAZIENAVEEN
Volledig met Wietse en Jango eens,

Ook hier nu nog 32,2 Graden,Mijn station staat vrij op het westen en staat in de Zon vanaf 12 uur in de middag tot en met de Zonsondergang.

Tot dat de Zon dus onder is staat mijn station in direct zonlicht,Andere stations hier staan dan al lang in de schaduw,Zodoende heb ik hier ook vaak de hoogste Temperatuur van Drenthe in de Avond.

Om de simpele reden dat ik in Zonlicht sta tot de Zon onder is en bij mij dus warmer is omdat andere stations dan in de schaduw staan.En de Temp sneller afkoelt.

FF verdiepen dus in de achtergrond en opstelling van de Weerstations GosZk

Bovendien zal GosZk waarschijnlijk de Hoogste Temperatuur bedoelen op de extremen pagina.

Dat zijn de Hoogste Temperaturen op dat moment dat je er op kijkt voor dat tijdstip en niet de Maximale Temperatuur die bij een Weerstation is gemeten, Die bedraagt bij mij vanmiddag om 17.22 uur 36,6 Graden bijvoorbeeld. nu 31.8 Graden

Mvg,

Martijn
Door Eckie76
In Midden-Limburg ook nog 32 graden om 21:30!!!
Kijk eens het verschil tussen Vlissingen en Eindhoven; 12 graden.
Door wslangerak
Tja, als je de BBQ in de tuin aansteekt om 20:30 uur.... :P

Hier was de Tmax 33.8°C om 15:30.
Actueel (22:59) is het 24.4°C.
Door AenG
Ook in overijssel was het pas om 15:32 het warmst. Het was hier maar liefst 35 graden. Niet echt lekker :(

Bijlagen
hitterecord2010.JPG
hitterecord2010.JPG (22.59 KiB) 2894 keer bekeken
Door Weerstation Kaatsheuvel
2 Juli (35.9) (14.00uur uur) meting Weerstation Kaatsheuvel lokaal in de achtertuin.
Volgens het KNMI was Eindhoven het warmst van heel Nederland (35.5gr)
http://www.nieuws.nl/602306
Dan zit ik er met mijn meting toch dicht bij scheelt maar 0.4 gr.
Groet,
Hans
Door wthus
GosZk schrijft:

Mischien bij julie. Hier in het oosten valt in de zomer de maxima vaak laat in de middag na 16:00 uur. Soms wordt het maximum pas rond 18:00 uur of later bereikt. Maximum kwam hier uit op een 34,3 graad om 16:30 uur.
Door pb2rdf
Waar gaat het om :
Dat je meetgegegevns overeenkomen met een buurmeetstation, of wil je weten wat de metingen zijn van jouw locatie ?

In mijn beleving het laatste.
Je kan wel je buurmeetstation als referentie gebruiken om te controleren of de meetgegevens van je eigen weerstation nog geloofwaardig kunnen zijn. (een stukje zelfreflectie is nooit weg)

Maar je eigen locatie is uniek en verschilt met die van elke andere meetlocatie.
En precies vergelijken heeft alleen zin als je weet wat de afwijkingen en drift van jouw sensoren zijn tov een gecalibreerde sensor.

grtn, Peter