Algemeen forum voor discussie over de website
Door jorissynaeve
Op HWA staat er sinds dit jaar de temperatuursom aangegeven van elk weerstation.
Zou het niet nuttig zijn als we ook per weerstation het hellmanngetal/ijsdagen/vorstdagen etc te kunnen zien in de winter?

Hellmanngetal:
Het koudegetal, ook wel aangeduid als het Hellmanngetal (H) naar de Duitse meteoroloog Gustav Hellmann, is een maat voor de koude in het tijdvak van 1 november van het voorafgaande jaar tot en 31 met maart van het genoemde jaar. Voorbeeld: 1963 heeft betrekking op de periode 1 november 1962 tot en met 31 maart 1963. Het wordt verkregen door over dit tijdvak alle etmaalgemiddelde temperaturen beneden het vriespunt te sommeren met weglating van het minteken.

Vorstdagen:
Een dag waarop de temperatuur op de normale waarnemingshoogte van anderhalve meter boven de grond tot onder het vriespunt daalt wordt een vorstdag genoemd. De periode met vorstdagen duurt meestal van oktober tot en met april, maar soms komt de temperatuur ook in mei of september onder nul.

Ijsdagen:
Een ijsdag is een dag waarop het de hele dag blijft vriezen. Deze winter heeft in De Bilt inmiddels 20 ijsdagen opgeleverd. Dat is ruim twee keer het normale aantal voor de drie maanden van de meteorologische winter. Ook de hoogste temperatuur van het hele etmaal ligt op een ijsdag dus onder nul.
Door baroman
Ja, een strak plan maar misschien kan de gevoelstemperatuur er ook nog bij (Bij alle stations).
Alleen voor de winter, het wordt een goede winter dat zeggen de Heren Geleerden??:P
Wij wachten deze winter gewoon af, maar in iedergeval een mooie aanvulling van de getallen.:)
Dan kunnen de belangstellenden meteen meteen zien, hoe het er voor staat buiten.:woohoo:

Groeten Ronnie..B)
Door baroman
Ik bedoel bij alle stations onder Nederland actueel Overijssel
dan hoef je niet op een station te klikken voor deze cijfers.SpeedyGJ schrijft:
Die gevoelstemp staat er toch al bij? ;)

En kan de optie verberg offline weerstation niet geautomatiseerd worden, hiermee bedoel ik dat na een aantal uren of dagen het station nietmeer zichtbaar is.
Dit scheelt ruimte.:laugh:En makkelijk voor andere cijfers die met de winter te maken hebben.
Door WEERSTATION KLAZIENAVEEN
Goedenmiddag Allemaal,

Ook ik vind het een goed idee wat hier aangedragen wordt. :)
Hopelijk dat Luc er ook voor is en dat dit valt te realiseren.

Mvg,

Martijn
Door relin
baroman schrijft:
En kan de optie verberg offline weerstation niet geautomatiseerd worden, hiermee bedoel ik dat na een aantal uren of dagen het station nietmeer zichtbaar is.
Dit scheelt ruimte.:laugh:En makkelijk voor andere cijfers die met de winter te maken hebben.

Ben ik het mee eens. Wat heb je aan de "grijze" regels. IJsdagen en vorstdagen is wel een leuke uitbreiding (zeker nu de winter er weer aankomt) lijkt mij.
Door Luc
Goeie ideeën. Jullie weten me wel bezig te houden :lol:

Ik zie de ijsdagen en de vorstdagen ook wel zitten. Het helmanngetal zal wat lastiger worden omdat ik daarvoor de gemiddelde dagtemperatuur moet berekenen.

(Tmax + Tmin) / 2 is te doen, maar dit is (volgens mij) niet de officiële methode. Op weerstation Kessel bereken ik deze ook elk heel uur de temperatuur te nemen en te delen door 24. Op HWA zal dat niet gaan, omdat niet elk weerstation exact op het uur en 24 uur per dag data aanlevert.

Ik zal onderzoeken hoe ik e.a. kan implementeren. Ik doe mijn best om dit voor de winter online te hebben.

Gr,
Luc