Algemeen forum voor discussie over de website
Door Luc
Zoals jullie weten krijgen jullie van Meteo Consult een weersverwachting voor jullie station. Deze verwachting is gebaseerd op de MOS-verwachting van omliggende KNMI-stations en interpolatietechnieken.

MOS houdt in dat er statistische relaties worden gezocht tussen de waarnemingen en de modelverwachting voor dat tijdstip. Deze relaties worden gebruikt en herkend om bij een nieuwe verwachting de modeldata te corrigeren voor die specifieke locatie.

Dit voorjaar bieden we jullie de mogelijkheid om de verwachting te baseren op de waarnemingen van jullie eigen station i.p.v. de omliggende KNMI-stations. Alle stations die al minimaal 2 jaar data aanleveren komen daarvoor in aanmerking. In de praktijk betekent dit dat stations die al vanaf 1 februari 2009 continue data doorgeven mee kunnen doen.

Je kan overgaan tot het gebruik van deze nieuwe methode, maar dat hoeft niet! Denk daar goed over na.

Het is belangrijk dat je je bewust bent van de eigenschappen van je station. Evt. fouten vanwege de meetopstelling zullen dus ook in de verwachting geïntroduceerd worden als je kiest voor de nieuwe methode! Of je dat wilt is je eigen keuze, maar die keuze moet je wel vooraf maken. We kunnen niet heen en weer switchen.

De elementgroepen die volgens de nieuwe manier kunnen worden berekend zijn:
[ul][li]Temperatuur[/li][li]Wind (windsnelheid en windrichting)[/li][li]Neerslag (neerslaghoeveelheid)[/li]
[/ul]Je kunt dus de volgende keuze maken:
[ol][li]Alles laten bij het oude[/li][li]Voor alle genoemde elementen de eigen data gebruiken[/li][li]Kiezen voor 1 of 2 van de 3 genoemde elementgroepen[/li]
[/ol]In de beheermodule zal een mogelijkheid worden gebouwd, waarin dit kan worden aangegeven. Voorlopige datum van invoering is juni dit jaar.

Coen en Luc
Door petergroeneveld
Hallo Luc,

Heb je bericht een paar keer door moeten lezen, dus als ik het goed begrijp krijg je dan een MOS verwachting gebaseerd op je eigen weerdata van 2 jaar met dezelfde elementen zoals die nu in de geleverde Mos-verwachting staan uitgezonderd het weericoontje dan.

Hoe gaat de MOS-verwachting er dan uitzien, blijft die hetzelfde of kan/ moet jezelf er eentje ontwerpen of wat dan ook.

Groeten,
Peter.
Door Luc
petergroeneveld schrijft:
Hallo Luc,

Heb je bericht een paar keer door moeten lezen, dus als ik het goed begrijp krijg je dan een MOS verwachting gebaseerd op je eigen weerdata van 2 jaar met dezelfde elementen zoals die nu in de geleverde Mos-verwachting staan uitgezonderd het weericoontje dan.

Hoe gaat de MOS-verwachting er dan uitzien, blijft die hetzelfde of kan/ moet jezelf er eentje ontwerpen of wat dan ook.

Groeten,
Peter.
De MOS blijft er hetzelfde uitzien. Ook het weer icoontje blijft erin.

De berekening van de MOS verwachting is zeer complex. In het kort komt het er op neer dat de verwachting van de modellen, wordt vergeleken/gecorrigeerd met vergelijkbare situaties uit het verleden. Nu wordt gedaan met de officiële KNMI metingen, waarbij de data voor jouw locatie geïnterpoleerd wordt.

Indien er meer dan 2 jaar data is van jouw weerstation, dan kan dit ook getoetst worden aan jouw eigen data. Als jouw weerstation een goede opstelling heeft en nauwkeurige metingen doorgeeft, dan zal de MOS op basis van eigen data nauwkeuriger zijn.

Een voorbeeld:
Voor de meeste weerstation is het element 'wind' niet goed bruikbaar. De meeste weerstations hebben last van obstakels, waardoor er minder wind wordt gemeten dan in het vrije veld. Zou je straks besluiten om de wind wel mee te nemen in de MOS verwachtingen, dan zal de MOS verwachting gecorrigeerd worden aan eigen windmetingen uit het verleden. I.p.v. een windkracht 5 verwachting, kan er dan voor jouw weerstation een windkracht 3 verwacht worden.

Het is dus belangrijk om voor jezelf te bepalen, welk element nauwkeurig is en welk niet. In dit geval zou je alleen de temperatuur en neerslag kunnen gebruiken voor de MOS op basis van eigen gegevens.

Gr,
Luc
Door Luc
tinuz97 schrijft:
Jammer,val ik buiten de boot denk ik....
Waarom 2 jaar? of heb ik er te snel overheen gelezen...kan ook :blush:
Er is 2 jaar aan data nodig, zodat er voldoende weerdata is. De MOS verwachting wordt namelijk gecorrigeerd aan de hand van opgetreden situaties uit het verleden.

Gr,
Luc
Door SpeedyGJ
Ben ik ook wel benieuwd na al doe ik zelf denk ik niet aan mee en laat het zoals het is. Door de vele problemen + de verplaatsing naar de pier en terug zou geen mooie uitkomst geven ben ik bang of zal dit mee vallen.
1 jaar pier en nu weer thuis..
Door Luc
Mike schrijft:
Ik geef dit topic even een schopje ;)

Ben zeer benieuwd hoever deze ontwikkeling is.

Groeten, Mike.
Zaterdag tijdens de open dag geven we meer informatie hierover. Volgende week zal ik ook een update in dit topic plaatsen.

Gr,
Luc
Door Luc
Probeer het eens ;)

Ik heb deze optie zojuist ingeschakeld in de beheermodule. Let wel: deze optie is alleen beschikbaar bij weerstations die voor 1 februari 2009 zijn opgenomen op HWA. Deze datum heb ik voor ieder weerstation bijgehouden.

Ik moet nog met Meteo Consult kortsluiten wanneer deze gegevens ingevuld moeten zijn. Ik verwacht dat dit ergens tegen het eind van deze maand wordt.

Gr,
Luc