Algemeen forum voor discussie over de website
Door SpeedyGJ
Al enige tijd is de neerslag verwachting toegevoegd aan onze stations.
Nu wil ik hier even op terug komen.

De verwachte neerslag schommelde zonet tussen de 20 en 25mm/h, uiteindelijke waarde werd 75.8mm/h.
Het valt me vaker op dat de aangetoonde verwachting veel te laag zit met in het werkelijkheid.
Door jeroenzwart
Is mij ook opgevallen. Bij de zware bui van afgelopen dinsdag kwam de "verwachting" voor Milsbeek niet verder dan ca. 10 mm/h. Tijdelijk was er in werkelijkheid bij de bui een intensiteit van bijna 200 mm/h! Het kan zijn dat in dit geval de radar een stuk miste, omdat Milsbeek richting De Bilt werd afgeschermd door de kern van de zware bui die boven Mook/Nijmegen lag. Maar dat is maar ten dele het verhaal, want het is mij ook opgevallen dat er vaak een factor 2 a 4 verschil zit tussen de verwachtte waardes en de werkelijke waardes die optreden en dan wel te lage waardes voor de verwachting. Wellicht een punt voor discussie richting buienradar.nl?
Door tjabine
Volgens mij zien jullie het verkeerd.
Het gaat hier volgens mij niet om rainrate maar om een verwachte aantal
Mm neerslag die mogelijk in een uur kunnen vallen.

Ge Ron
Door SpeedyGJ
Nee ik zie het niet verkeerd, ik heb het dus echt over mm/h zoals je al in mijn bericht las.
Door wsEpe
De gegeven waardes zijn wel rainrate in mm/h. Over het algemeen kloppen de waardes redelijk, en inderdaad vaak wel te weinig. Grootste probleem is echter dat je de waardes (vrijwel altijd) niet mag vergelijken met de je eigen station. Buienradar rond alle coordinaten af op 1 cijfer achter de komma. Dus in gevalvan SpeedGJ : je coordinaten worden dan lat=53,4 en dan zit je midden in de waddenzee. Dus je moet je station weer even een km of 6 gaan verplaatsen :P . In Nederland betekent dit dat buienradar per vierkant van 7 x 11 km het middelpunt berekend. En hoe verder je van dat middelpunt woont, hoe verder je dus bij kleine, stevige buien mis kan zitten.
Door jeroenzwart
wsEpe schrijft:
De gegeven waardes zijn wel rainrate in mm/h. Over het algemeen kloppen de waardes redelijk, en inderdaad vaak wel te weinig. Grootste probleem is echter dat je de waardes (vrijwel altijd) niet mag vergelijken met de je eigen station. Buienradar rond alle coordinaten af op 1 cijfer achter de komma. Dus in gevalvan SpeedGJ : je coordinaten worden dan lat=53,4 en dan zit je midden in de waddenzee. Dus je moet je station weer even een km of 6 gaan verplaatsen :P . In Nederland betekent dit dat buienradar per vierkant van 7 x 11 km het middelpunt berekend. En hoe verder je van dat middelpunt woont, hoe verder je dus bij kleine, stevige buien mis kan zitten.

Ik begrijp de strekking van je verhaal wsEpe. Ik denk dat je er gelijk in hebt dat dit tot grote verschillen kan leiden, wat ik overigens wel een slechte zaak vind. Immers de kaartjes zijn speciaal bedoelt voor onze locatie en niet voor bijvoorbeeld 6 km verderop!:dry: Daarnaast zou het dan ook zo moeten zijn dat in de gemiddelde situatie de getallen wel met elkaar zouden moeten overeennkomen: maw de ene keer te hoog, de andere keer te laag, maar gemiddeld genomen goed. Mijn ervaring is dat het gemiddelde van de verwachtingen duidelijk lager ligt dan wat er werkelijk optreedt. Zeker als het gaat om buien...

Groet, Jeroen