Algemeen forum voor discussie over de website
Door JPC
Misschien heeft iemand dit ook eens geprobeerd.

Ik heb op een windstille nacht een sensor van mijn TFA Nexus vrij buiten gehangen op ongeveer dezelfde hoogte als mijn hut. Het verschil in temperatuur was nogal groot. De vrije sensor zonder hut gaf soms een bijna 2 graden lagere temperatuur gedurende de nacht.

Ik heb de vrije sensor vergeleken tegen 2 verschillende actieve en 1 passieve hut. In alle gevallen was het resultaat hetzelfde.
De sensors zijn op 0.1 graad aan elkaar gelijk.

Als er voldoende wind is, zijn de temperaturen wel gelijk aan elkaar.

Maar misschien moet zo’n een sensor wel in een soort hut voor een betrouwbare meting?
Door fotogw
JPC schrijft:

Maar misschien moet zo’n een sensor wel in een soort hut voor een betrouwbare meting?

Om een betrouwbare meting in de nacht te krijgen moet ook dan de sensor afgeschermd zijn!
Overdag is dat tegen instraling van de zon, maar 's nachts juist tegen uitstraling van de warmte! Vooral bij helder weer kan die uitstraling van een onbeschermde sensor flink oplopen.
Je kunt er zelfs gebruik van maken! Ik heb een tempsensor omgebouwd tot solar-in-a-jar sensor.
De onbeschermde sensor koelt in een heldere nacht veel meer af dan de normale temp in de hut. WeatherDisplay berekend uit dat verschil de mate van bewolking, zodat ook 's nachts de juiste bewolkings-icoontje wordt getoond op mijn site!

Gerhard
www.weeropdeveluwe.nl
Door Willie
Zelfde verschillen opgevallen.
Nieuwe weerhut geplaatst,zelf gemaakt naar voorbeeld van Wittich en Visser type Rotronic actief geventileerd.
Verschil was verdwenen na ingebruik name van weerhut, en de reactie van de sensor was veel sneller als in de oude weerhut, ook vochtmeting reageerde veel sneller, vlak voor het begin van een bui ging de vochtmeting al omhoog.Blijkbaar word, in de traditioneele weerhut de lucht bij bijna windstil weer,niet ververst en blijft de daar heersende temp en hum. hangen. Vergelijk mijn metingen maar eens op awekas met omliggende metingen. Dan zie je dat mijn sensor abrupter reageerd.
Door bgr
Volgens mij meet je zonder afdekking de temperatuur van het apparaat of de sensor en niet van de lucht.
Kijk maar bij een auto. De auto kan al bevriezen bij een luchttemperatuur van 2 graden boven nul. Door uitstraling is de auto kouder. Onder een carport gebeurt dit niet.

Groeten
Bert Gr.