Algemeen forum voor discussie over de website
Door Luc
Ik heb een kleine verbetering doorgevoerd aan het temperatuurkaartje. Tot ongeveer 1 uur terug werd er kaartje ONGEVEER iedere 10 minuten opnieuw aangemaakt. Dit kwam om dat de trigger via een externe server kwam (cronjob.de).

Door een cronjob op de eigen server aan te maken, kan ik precies instellen op welke tijden het temperatuurkaartje moet worden aangemaakt. Ik had dit al eens eerder geprobeerd, maar toen lukte het niet.

Voor de nieuwsgierige techneuten:
Ik riep de code rechstreeks via de php commandline aan in een cronjob. Middels deze constructie duurde het genereren van het kaartje meer dan 'n uur. Ik heb nooit kunnen ontdekken waarom.
Nu roep ik de php code via WGET aan in een cronjob. Via deze constructie duurt het genereren tussen de 2 en 3 minuten. Wel is dan 1 van de 2 processoren 100% belast. Voor het windkaartje geldt hetzelfde. Vandaar dat het temperatuurkaartje om 00,10,20,30,40 en 50 minuten over het uur wordt gegenereerd en het windkaartje om 05,15,25,35,45 en 55 minuten over het uur. Zo blijft er altijd een processor vrij om het 'normale' surf verkeer af te handelen.
Door jorissynaeve
Dat is een zwaar proces zeker?
Ging net vragen of er geen neerslagkaart gemaakt kon worden want dat zou nog interessant kunnen zijn. De waarden van plaats tot plaats kunnen namelijk tamelijk verschillen. Maar dat zal nog wat meer cpu vragen vrees ik.
Door Ronados
De tempkaart is een zeer zware berekening. Het script berekend van +/- 160.000 pixels van elk weerstation wat de invloed daarop is. 160.000 maal 165 is op dit moment het aantal keer dat hij dat doet, ofwel: 26.400.000 keer. Natuurlijk proberen we het script zo optimaal mogelijk te krijgen, zolang het maar niet ten koste gaat van de kwaliteit. Luc heeft hier een mooie optimalisatie van de prestatie gevonden.

De neerslagkaart is ook iets waar ik veel over heb nagedacht, grootste punt waar ik mij zorgen over maak is of de neerslagkaart wel "accuraat" genoeg is. Neerslag verschillen kunnen zeer groot zijn over kleine afstanden. Wellicht dat ik een deze dagen wel even een proef hierover draai.

(PS: Luc, is mijn mail aangekomen...?)

Ronados