Algemeen forum voor discussie over de website
Door JPC
Eens in de 10 minuten wordt de data van je station gelezen door HWA.
Als ik de diverse windrichting grafieken bekijk zie ik erg rustige en vrij wilde grafieken.
Wat is de bedoeling, dat je de momentele windrichting doorgeeft of het 10 minuten gemiddelde?
Welk van de 2 is het beste?
Door wsEpe
De data wordt hier eens per 5 minuten ingelezen door HWA. Volgens de .htx file die ik heb is het de windrichting van dat moment. Onrustige grafieken komen oa door 2 factoren: geen ideale vrije situatie en ook door als men per 5 of 10 minuten upload. Minder punten geeft dan ook een iets rustiger beeld. Een gemiddelde per 5 (of) minuten zou wel een rustiger beeld kunnen geven, maar ik denk niet dat alle software dit ondersteund.

@Luc: ik zie dat de tag $windDirection = ""; er 2x in de htx file van WL staat. Ik neem aan dat dit overbodig is?
Door SpeedyGJ
Eigenlijk moet je gewoon de gemiddelde wind nemen, want indd je krijgt een behoorlijk onrustige grafiek.
Vooral met mijn vue windvaan merk ik dat, deze is eigenlijk veel te licht! Ook hier zou een koperen punt op moeten.
Door BeArt
Goed idee, want wie heeft er nu optimale windvang. Dat zijn er niet zoveel. Het 10 min. gemiddelde lijkt met een beter uitgangspunt.
Zelf heb ik ook zitten experimenteren met de gevoelige vaan van de TFA/Nexus/Irox.
Daar zit trouwens ook een stuk messing in de punt.
Met een ventilator verschillende dagen lopen testen met meer, minder gewicht. Dat help weinig, want bij minder gewicht is de vaan te snel, bij meer gewicht wordt ie wel trager maar draait langer door.
Het beste resultaat in mijn geval was de vaan kleiner te maken. Heb het onderste deel verwijderd en ter compensatie de punt lichter gemaakt om hem weer perfect in balans te krijgen. En toen stuitte ik op de messing staaf in de holle ruimte. Daar 2cm afgezaagd en de zaak weer vastgelijmd.

Mvrg Bart

Bijlagen
windvaan.jpg
windvaan.jpg (32.47 KiB) 3227 keer bekeken
Door hanszzz
Hey dat is mooie oplossing daar ga ik zeker maar eens mee aan de slag met de reserve vaan.

Ben benieuwd hoe de metingen dan zijn :woohoo:

grt Hans
Door BeArt
Nog even het verschil tussen oud en nieuw.
Het opnieuw uitbalanceren is vrij eenvoudig.
Houdt de windmeter verticaal. Het zwaarste punt van de windvaan zal dan naar beneden zakken door de zwaartekracht. Doordat de messing staaf kan schuiven in zijn holle ruimte kun je zo de zaak perfect in balans brengen en vastlijmen.

Maar om verder niet 'offtopic' te gaan, het idee het 10 minuten gemiddelde is beter.

Mvrg Bart

Bijlagen
windvaanoudnieuw.jpg
windvaanoudnieuw.jpg (55.66 KiB) 3227 keer bekeken
Door JPC
Ik geef sinds een paar maanden het 10 minuten gemiddelde door aan HWA. Zelf gebruik ik dit al heel lang op mijn site.
Bart heeft zijn grafiek rustiger gekregen via een ingreep op het vaanjte. Ik ben aan het experimenteren met het ontvangen van de TFA Nexus sensors met een 433 MHZ ontvanger. En voor de windrichting geeft dit het volgende resultaat.
Via TFA Nexus console
Afbeelding
Via 433 MHZ ontvanger
Afbeelding
Je ziet dus dat het Nexus console af en toe fouten maakt in het berekenen van de gemiddelde windrichting per 2 minuten over de 3 a 4 waarden. Vandaar de wildere grafiek. Het is allebei het 10 minuten gemiddelde over dezelfde waarden.
Bijlagen
wdir_2102_12_14_nw1.jpg
wdir_2102_12_14_nw1.jpg (30.3 KiB) 3227 keer bekeken
Door BeArt
Kun je dat dan ergens instellen om het 10min gemiddelde naar HWA te sturen JPC?
Nu wordt volgens mij de actuele windrichting doorgezet, en als je vaantje dan net een zwieper heeft gemaakt dan staat ie ineens in de verkeerde richting met een flinke spike in je diagram als gevolg. Zie hieronder.
Interessant die 433mhz ontvangst. Dat scheelt ook al een stuk.

Mvrg Bart
Door JPC
Zelf gebruik ik WD niet meer. (Heb mijn eigen weersoftware geschreven omdat Brian het vertikte de laatste verandering in WD aan te brengen om de bestaande records.txt methode goed werkend te krijgen. Die had ik nodig om mijn USB barometer te integeren.)

Maar in customtext10.txt Moet je het volgende regels veranderen.

$windDirection = "%dirlabel%";

$windDir = "%dirdeg%";
$windDirection = "%dirlabel%";

Die "%dirlabel%" staat er 2 keer in, ik weet niet waarom?

%dirdeg% -> %avdir10minute%
%dirlabel% -> %curdir10minutelabel%
Door BeArt
Hoi JPC,

Heb vanmiddag om iets na 12 uur de aanpassing gedaan aan de customtext10.txt.
En dat heeft onmiddellijk effect.
De pieken lijken er nu uit, zie de grafiek hieronder voor en na 12 uur.
Bedankt voor de tip.
Zou volgens mij een standaard aanpassing moeten worden in dit bestand.
Een 10 minuten gemiddelde lijkt me prima kunnen i.c.m. de windrichting.

Mvrg Bart

Bijlagen
windrichting.PNG
windrichting.PNG (8.93 KiB) 3227 keer bekeken