Algemeen forum voor discussie over de website
Door jeroenzwart
Sinds jaar en dag gebruik ik de standaard template in VWS om mijn weerdata naar mijn site te uploaden, waar Luc ze vervolgens eraf kan halen. Altijd was mij al opgevallen dat via deze template de laatst gemeten waarden voor de windsnelheid en voor de windrichting worden opgenomen in het stationsoverzicht en dus ook in de grafieken. Ik heb dat nooit logisch gevonden, aangezien in de meteowereld het gebruikelijk is om hiervoor het 10minuten-gemiddelde te gebruiken. Ik heb me nooit eerder verdiept in hoe dat aan te passen tot gisteren. Ik heb in de template nu de momentane waarde van de windsnelheid vervangen door het 10minuten-gemiddelde. In de grafiek hieronder is duidelijk het effect zichtbaar (vanaf middernacht): geen onrustig verloop meer in de grafiek en in één oogopslag is nu duidelijk wat de windsnelheid in een bepaald tijdvak is geweest.

Afbeelding

Nu wilde ik hetzelfde doen voor de windrichting, maar helaas lukt dat niet. De 10minuten-gemiddelde waarde geeft namelijk een getal in graden en niet zoals voor de momentane waarde tekst van de betreffende windstreek. Vervangen leidt zodoende tot onaccptabele situaties: in het overzicht staat dan bijvoorbeeld "8.6 km/uur uit 220" en de grafiek komt niet uit op de positie behorende bij 220°, getuige ook de grafiek hieronder, waarin dit als dip rond middernacht zichtbaar is. Toch krijg ik de indruk dat anderen dit wel gelukt is, gezien het vlakke verloop in hun grafieken. Mijn vraag aan hen is: hoe heb je dat gerealiseerd? En voor Luc: is het geen idee om de templates om te zetten, zodat altijd standard de 10minuten-gemiddelden worden weergegeven? Alvast bedankt voor jullie reactive.

Afbeelding

Groet, Jeroen
Door ws vreewijk
Ja klopt Jeroen ,vd andere kant vind ik het wel leuk om de pieken te zien jij niet dan ?

De grafiek ziet er inderdaad stabiel uit.

gr Chris
Door SpeedyGJ
Zelfde als Cumulus. Ik heb dit al eens eerder aangegeven dat de code van VWS en Cumulus moet worden veranderd.

Het is leuk om de pieken te zijn, echter gaat het om moment opname, dus als de wind op dat moment een 38km/h registreert en de upload pakt dit op dan zal deze dus worden weergeven op HWA.
Persoonlijk een goed plan zo :) want dan is gelijk te zien hoe de wind werkelijk is :)

Er zijn meerdere stations die zo meten, op deze manier is niet te zien of de wind toeneemt of niet.
Door tjabine
SpeedyGJ schrijft:
Zelfde als Cumulus. Ik heb dit al eens eerder aangegeven dat de code van VWS en Cumulus moet worden veranderd.

Het is leuk om de pieken te zijn, echter gaat het om moment opname, dus als de wind op dat moment een 38km/h registreert en de upload pakt dit op dan zal deze dus worden weergeven op HWA.
Persoonlijk een goed plan zo :) want dan is gelijk te zien hoe de wind werkelijk is :)

Er zijn meerdere statons die zo meten, op deze manier is niet te zien of de wind toeneemt of niet.

Ik heb dit ook al een aantal keer doorgegeven.
maar nog nooit wat mee gedaan.
geeft vaak een raar beeld als je bv de winsnelheid per provincie gaat bekijken.

gr Ron.
Door Luc
Ik heb wel eerder doorgekregen dat dit verkeerd staat in WsWin. Daar staat:

$windSpeed = "%curval[45]%";
$wind10Avg = "%avg10minwind%";
$hiWindSpeed = "%maxval[45]%";
$hiWindSpeedTime = "%maxtime[45]%";
$hiMonthlyWindSpeed = "%ws_m_maxval[%ws_month%,45]%";
$hiYearlyWindSpeed = "%ws_m_maxval[0,45]%";

en nummer 45 is de windgust. Nummer 35 zou de windsnelheid in 10 minuten zijn. Echter gebruik ik $wind10Avg (dus %avg10minwind%) voor de grafieken en de windkracht in Beaufort. Voor de hoogste pieken gebruik ik $hiWindSpeed (dus %maxval[45]%) en dat is wel goed.

Hoe het bij VWS en cumulus zit, weet ik niet. Kun je aangeven wat er volgens jouw fout is? Dan kunnen we dit probleem voor iedereen proberen te tackelen.

Gr,
Luc
Door tjabine
Als ik het goed bekijk heb je voor Cumulus deze.
Maar heel belangrijk hier is dus of je cumulus hebt ingesteld dat hij het 10 minuut gemiddelde berekend.

<#wspeed>
The 10-minute average, if you have Cumulus set to calculate a 10-minute average. Otherwise, it's the latest 'wind' value from the console (i.e. the current speed as determined by the station). Corresponds to 'average' on the Cumulus main screen.

Of deze

<#wgust>
The highest wind reading in the last 10 minutes. Corresponds to 'gust' on the Cumulus main screen.
Door jeroenzwart
Luc,

bedankt voor je reactie. In de originele template openweerdata_vws staat:
….
$windDirection = "^vxv001^"; //Wind Direction
$windDirectionDayAvg = "^vva001^"; //Wind Direction Day Average
$windDirectionMonthAvg = "^vma001^"; //Wind Direction Month Average
$windDirectionYearAvg = "^vya001^"; //Wind Direction Year Average
$windUnit = "^uni002^"; //Wind unit
$wind10Avg = "^vxv002^"; //Wind Speed
….
^vxv001^ is weliswaar de windrichting in tekst, maar wel de momentane windrichting en niet het (10-minuten) gemiddelde. Helaas kent VWS geen code voor de gemiddelde windrichting in tekst, wel de code ^vva001^ die het (10-minuten) gemiddelde van de windrichting in graden geeft. Maar die is voor HetWeerActueel (momenteel) niet bruikbaar, want dan verschijnt er een getal bij de windrichting en geeft de grafiek niet meer de juiste windrichting aan.
^vxv002^ (wat staat voor de momentane windsnelheid) heb ik vervangen door ^vva002^ wat staat voor de (10-minuten) gemiddelde windsnelheid. Dat blijkt te werken. Misschien kun je ervoor zorgen dat we toch voor de windrichting een getal in graden kunnen opgeven, wat jij vervolgens omzet in de juiste tekst? Dat zou voor de VWS-gebruikers de handigste oplossing zijn. Dat zou overigens meteen mogelijk maken om de windrichting in de grafiek nauwkeuriger weer te geven (in plaats van met sprongen van 22,5°)…
Groet, Jeroen
Door tjabine
tjabine schrijft:
Als ik het goed bekijk heb je voor Cumulus deze.
Maar heel belangrijk hier is dus of je cumulus hebt ingesteld dat hij het 10 minuut gemiddelde berekend.

<#wspeed>
The 10-minute average, if you have Cumulus set to calculate a 10-minute average. Otherwise, it's the latest 'wind' value from the console (i.e. the current speed as determined by the station). Corresponds to 'average' on the Cumulus main screen.

Of deze

<#wgust>
The highest wind reading in the last 10 minutes. Corresponds to 'gust' on the Cumulus main screen.

Ik zie hier en daar nog steeds van die vreemde pieken in de gemiddelde wind grafieken.
Misschien dat de Cumulus gebruikers eens naar deze instelling kunnen kijken?

Bijlagen
Cumulus.jpg
Cumulus.jpg (19.96 KiB) 3128 keer bekeken