- 24 okt 2014, 23:37
Sinds jaar en dag gebruik ik de standaard template in VWS om mijn weerdata naar mijn site te uploaden, waar Luc ze vervolgens eraf kan halen. Altijd was mij al opgevallen dat via deze template de laatst gemeten waarden voor de windsnelheid en voor de windrichting worden opgenomen in het stationsoverzicht en dus ook in de grafieken. Ik heb dat nooit logisch gevonden, aangezien in de meteowereld het gebruikelijk is om hiervoor het 10minuten-gemiddelde te gebruiken. Ik heb me nooit eerder verdiept in hoe dat aan te passen tot gisteren. Ik heb in de template nu de momentane waarde van de windsnelheid vervangen door het 10minuten-gemiddelde. In de grafiek hieronder is duidelijk het effect zichtbaar (vanaf middernacht): geen onrustig verloop meer in de grafiek en in één oogopslag is nu duidelijk wat de windsnelheid in een bepaald tijdvak is geweest.
Nu wilde ik hetzelfde doen voor de windrichting, maar helaas lukt dat niet. De 10minuten-gemiddelde waarde geeft namelijk een getal in graden en niet zoals voor de momentane waarde tekst van de betreffende windstreek. Vervangen leidt zodoende tot onaccptabele situaties: in het overzicht staat dan bijvoorbeeld "8.6 km/uur uit 220" en de grafiek komt niet uit op de positie behorende bij 220°, getuige ook de grafiek hieronder, waarin dit als dip rond middernacht zichtbaar is. Toch krijg ik de indruk dat anderen dit wel gelukt is, gezien het vlakke verloop in hun grafieken. Mijn vraag aan hen is: hoe heb je dat gerealiseerd? En voor Luc: is het geen idee om de templates om te zetten, zodat altijd standard de 10minuten-gemiddelden worden weergegeven? Alvast bedankt voor jullie reactive.
Groet, Jeroen

Nu wilde ik hetzelfde doen voor de windrichting, maar helaas lukt dat niet. De 10minuten-gemiddelde waarde geeft namelijk een getal in graden en niet zoals voor de momentane waarde tekst van de betreffende windstreek. Vervangen leidt zodoende tot onaccptabele situaties: in het overzicht staat dan bijvoorbeeld "8.6 km/uur uit 220" en de grafiek komt niet uit op de positie behorende bij 220°, getuige ook de grafiek hieronder, waarin dit als dip rond middernacht zichtbaar is. Toch krijg ik de indruk dat anderen dit wel gelukt is, gezien het vlakke verloop in hun grafieken. Mijn vraag aan hen is: hoe heb je dat gerealiseerd? En voor Luc: is het geen idee om de templates om te zetten, zodat altijd standard de 10minuten-gemiddelden worden weergegeven? Alvast bedankt voor jullie reactive.

Groet, Jeroen