Algemeen forum voor discussie over de website
Door weerstation
Al diverse malen is me opgevallen dat het temperatuurkaartje niet de hoogste of laagste temperaturen van dat moment aangeeft.

Als voorbeeld de situatie van vanavond 19:30uur. Ik vindt op dat moment 3 stations in Brabant, 3 in Utrecht, 2 in Gelderland en 2 in Limburg die temperaturen meten tussen -3.1 en -3.7.
Op het temperatuurkaartje van dat moment is er echter geen enkel statino onder de -3 ingetekend. Ook de temperatuurkaart van 19:40 geeft geen temperaturen onder de -3 in Nederland.

Weet iemand hoe dit komt. Ik heb het forum al nagezocht maar kon hier niets over vinden.

Harrie
Door wthus
Een gemiddelde wordt weergeven op de kaart van dat gebied. Het heeft al eens ergens op het forum gestaan hier, maar kan het ook even niet zo snel terug vinden.
Door jango
als ik het actueel weerkaartje bekijk is Nederland en bijna geheel Belgie ingekleurd als zijnde een bepaalde temperatuur aangevend er is echter in een nagenoeg horizontale lijn onder Limburg naar de kust geen enkel station dat data aanleverd op HWA waarvandaan komt dan de data want het lijkt mij dat het hogere deel van Belgie een andere zeker in deze situatie een lagere temperatuur zou moeten aangeven.

gr. Jan
Door weerstation
Valt me ook op. Verder worden er op de temperatuurkaart van 22:00uur in onze regio Veghel/ Sint Hubert (NO Brabant) geen temperaturen onder de -4°C gemeten terwijl wij allebei een temp van -4.7°C registreren. Ik heb het gevoel dat "piekwaarden" wel erg ver afgevlakt worden. De KNMI kaart lijkt het dan toch allemaal beter te pakken terwijl ze een beperkter aantal meetstations hebben.
Door Luc
weerstation schrijft:
Valt me ook op. Verder worden er op de temperatuurkaart van 22:00uur in onze regio Veghel/ Sint Hubert (NO Brabant) geen temperaturen onder de -4°C gemeten terwijl wij allebei een temp van -4.7°C registreren. Ik heb het gevoel dat "piekwaarden" wel erg ver afgevlakt worden. De KNMI kaart lijkt het dan toch allemaal beter te pakken terwijl ze een beperkter aantal meetstations hebben.
Er is een belangrijk verschil met het KNMI: De KNMI stations zijn over het algemeen betrouwbaarder dan de amateur weerstations. Met name in de zomer zijn veel temperatuurmetingen beinvloed door de zon. Daarom heb ik (waarschijnlijk) een wat groter afvlakking ingebouwd, dan in het KNMI kaartje. Tijdens experimenten gaf de huidige afvlakking het meest betrouwbare beeld.

Nu het aantal weerstations verder is toegenomen, is het wellicht zinvol om opnieuw te experimenteren met de afvlakking.
Door jango
Luc

maar waar haal je de data vandaan uit het onderste deel van Belgie want daar zit helemaal geen station dat data aanleverd op HWA
[img][/img]

Bijlagen
hwa1.jpg
hwa1.jpg (93.02 KiB) 2677 keer bekeken
Door Luc
Om het temperatuurkaartje te genereren, moet ik voor elke pixel op de kaart de temperatuur berekenen. Dit doe ik door alle weerstations mee te nemen in een bepaalde straal. De weegfactor wordt exponentieel kleiner met het toenemen van de afstand. Hierdoor krijg je ook mooi afgeronde lijnen in de overgang tussen temperatuurgebieden.

Ik heb een vrij grote straal gebruikt. Dit heb ik gedaan, omdat niet in alle gebieden vodoende weerstations aanwezig waren. Ook heb ik een zekerheid ingebouwd, zodat de temperatuur voor een pixel, op minimaal 2 weerstations gebaseerd moet zijn. Hierdoor wordt een sterk beinvloedde meting in ieder geval nog gecorrigeerd door een ander weerstation.

Het KNMI gebruikt professionele data en ook data van bijvoorbeeld Duitse weerstations, om het temperatuurkaartje te berekenen. Daarom kan het KNMI (waarschijnlijk) een kleinere straal hanteren.

Door de grote straal, zie je bijvoorbeeld ook kleuren ingetekend ten zuiden van de weerstations in Belgie. Deze zijn echter alleen gebaseerd op de weerstations ten noorden van deze coordinaten. Daarom zijn deze temperaturen niet echt representatief.

Inmiddels zijn er een flink aantal weerstations bijgekomen. Ik heb daarom de straal wat kunnen verkleinen. Ik heb inmiddels gedurende een dag met een kleinere straal wat testen gedaan. Door de kleinere straal is er geen temperatuurberekening mogelijk in een groter deel van Belgie en aan de Belgische kust. De rest van de berekeningen zijn echter gedetaileerder en minder afgevlakt dan voorheen. Ik zie duidelijk een verbetering.

Zojuist heb ik de nieuwe versie van het temperatuurkaartje online gezet.
Ik zal de komende dagen monitoren of dit goed blijft gaan.
Door jorissynaeve
Hmm, in België doet het kaartje toch rare dingen momenteel.
Afbeelding
Door wsEpe
Luc,
Het valt me nu op, dat het kaartje op het moment een hele rare waarde meerekent in de totale data. Er is nl 1 station, die de gegevens in Fahrenheit doorgeeft. Op het moment 54 graden. Dit klopt wel, gezien de huidge temp.
Zou zo'n groot verschil van 1 station er nog uit te filteren zijn??