Mijn vantage Pro icm weatherlink meet van 0:00u tot 0:00u. Toen ik op 1 oktober 2003 startte met de waarnemingen via dit weerstation heb ik voor mezelf besloten de richtlijnen de VWK te volgen. Dat houdt in dat een dag van 18:00UTC tot 18:00UTC duurt. Oftewel een nieuwe dag start om 19:00u wintertijd en 20:00u zomertijd.
Op mijn website
www.weerstationkessel.nl corrigeer ik de datum van alle waarnemingen na 18:00UTC naar de volgende dag. Op basis van deze gecorrigeerde datum bereken ik automatisch ook de statistieken.
Zo dacht ik vandaag mijn 2e ijsdag te registreren deze winter, nadat ik gisteren de eerste geregistreerd had. De temperatuur liep vandaag op tot -0,1 C. Toen ik echter in de statistieken keek, zag ik dat er geen ijsdag was bijgeschreven. Dat komt omdat gisteren om 19:00u de temperatuur nog ruim een halve graad boven het vriespunt lag. Op zo'n moment baal ik wel eens dat ik deze richtlijnen hanteer. Echter valt het kwartje ook wel eens de andere kant op...
Overigens heb ik nu pas mijn eerste
vorstperiode geregistreerd (zie
http://www.weerstationkessel.nl/bijzond ... stperiodes). De 5 voorgaande winters heb ik geen enkele vorstperiode geregistreerd.
Voor een vorstperiode hanteer ik de volgende (nog) niet officiele definitie:
"Er is sprake van een vorstperiode als tenminsten vijf dagen op rij een etmaalgemiddelde temperatuur beneden het vriespunt (Hellmanndagen) wordt gemeten, waarin de som van etmaalgemiddelde temperaturen -16 graden of lager is."
Gr,
Luc