Algemeen forum voor discussie over de website
Door Eckie76
Hallo allemaal,

ik wilde dit onderwerp aansnijden omdat ik me al enige tijd afvraag wat nu precies de bedoeling is met het dagelijkse weerbericht.
Ik heb respect en waardering voor de moeite van de opsteller en wil absoluut geen negatieve toon zetten c.q. dergelijke reacties ontlokken, echter ben ik van mening dat er toch het een en ander aan rammelt en dat het op deze manier (althans voor mij) geen toegevoegde waarde heeft. Het is gewoon te beknopt.
Dat zou ik dus heel graag verbeterd zien, als ik zo vrij mag zijn.

HWA is een grootschalige website geworden met indrukwekkend veel deelnemers die het ons allemaal mogelijk maken om het weer in Nederland actueel te kunnen volgen. Echter, op het gebied van voorspellingen en updates ( denk aan nowcasting bij naderend noodweer etc.) mis ik het een en ander. Ook heb ik nogal veel de indruk, dat veel deelnemers eigenlijk veel meer bezig zijn met de technische aspecten, zoals bijvoorbeeld XML, PHP, MOS-image bewerken etc etc. Meer dus dan met het weer zelf. Niet dat ik dat iemand kwalijk neem, maar jammer vind ik het ergens wel.
Ik mis dus het eigenlijke bezig zijn met het weer bij een nogal grote groep.
Dat is toch eigenlijk de feitelijke kern van deze website: het weer. Ik lees bijna niets dat over het weer gaat, of op zijn minst; veel te weinig.

Misschien dat ik het ergens over het hoofd gezien heb, mijn excuses in dat geval, maar is het de bedoeling dat Meteo Consult ons nu in de toekomst gaat voorzien van een uitgebreide actuele weersverwachting?

Tevens zou ik een soort alarm-systeem voor naderend noodweer geweldig vinden, plus een kaart met actueel onweer.

Zo, nu heb ik mijn zegje weer gedaan :).
Door wslangerak
Eckie76 schrijft:
Ook heb ik nogal veel de indruk, dat veel deelnemers eigenlijk veel meer bezig zijn met de technische aspecten, zoals bijvoorbeeld XML, PHP, MOS-image bewerken etc etc. Meer dus dan met het weer zelf. Niet dat ik dat iemand kwalijk neem, maar jammer vind ik het ergens wel.

Ik zit ook al een tijdje met die gedachte. Zelf vind ik het allemaal bijzonder interessant, het maken van websites met php, xml enzovoort, maar ik mis ook vaak de discussies of algemene berichten die echt met het wéér te maken hebben. Sterker nog, als je een bericht plaatst met een vraag of opmerking die echt met het weer te maken heeft wordt daar nauwelijks op gereageerd. Vergelijk dit forum maar eens met bv. weerwoord.be
Niet dat we daar nu een kopie van nodig hebben, maar iets meer weergerelateerd mag van mij ook best wel! Ter illustratie, kijk maar eens in deze categorie van ons forum: http://www.hetweeractueel.nl/forum/het-weer/ en vergelijk het aantal berichten en de reacties daarop eens met de overige categorieën.

Laten we hier maar eens ideeën spuien, zoals Olaf nu doet met
(...)een soort alarm-systeem voor naderend noodweer (...), plus een kaart met actueel onweer
.
Ik wil graag meedenken in die richting!

Groeten,
Kees.
Door osjohn
Op al die site,s, opgezet als deze "je eigen website tonen en evt. de gegevens aanleveren" wordt minder geschreven over het weer maar meer de technische aard van opbouw en problemen van de site,s.

Weerwoord is geen vergelijk met hier, alhoewel kan je hier ook ROEPEN, evt. ook nog gillen over het weer.

John van Os
Door Eckie76
Aangezien deze site: "Het Weer Actueel" heet, verbaast het mij dat toch de meeste aandacht uit lijkt te gaan naar andere zaken. Ik zou liever een apart forum zien met de titel: "Maak je eigen weerpagina" en dat volledig gescheiden houden, want telkens weer als ik een kijkje neem op het forum ( en dat is vaak!) raak ik teleurgesteld als het weer om de persoonlijke bewerking van de MOS-image gaat.

Verwar dit bovenstaande nu niet met de software die we gebruiken, want alle bijdragen die gaan over WS Win, WD, etc. zijn uiteraard een wezenlijk onderdeel en juich ik van harte toe.

Zoals Kees terecht opmerkt, is er nauwelijks nog een reactie te zien als het gaat om het weer. Een shoutbox is leuk, maar een "Weerflitser" lijkt me iets leuker nog en vooral; toepasselijker. Zie de website van de VWK. (www.vwkweb.nl).
Bij actueel weer, hoort ook een actueel weerbericht. Een weerbericht dient zo actueel mogelijk te zijn, anders is het bestaan ervan nutteloos.

Dan (nogmaals) de vraag: wordt dit weerbericht door Meteo Consult verzorgd in de toekomst?
Door weerzoetermeer
Hoi Eckie,

Ik had ook het idee dat dit door MC verzorgt zou gaan worden. Misschien kan Luc hier iets meer over zeggen?

Luc....!

LUC!!!!

Waar zit je...... :)

Groetjes
Thierry
Door weerzoetermeer
Hallo,

Zoeken doet soms wonderen,

Naast Johan Metselaar gaat ook Jannes Wiersema het weerbericht verzorgen.

Het is inderdaad de bedoeling dat het weerbericht een landelijk weerbericht wordt. Als een van onze eigen weermannen een dag geen tijd hebben voor het weerbericht, dan komt het weerbericht van Meteo Consult op de site te staan. Dit laatste moet echter nog ontwikkeld worden door mij.

Johan heeft onlangs te kennen gegeven vanwege gezondheidsredenen niet meer verder te kunnen met het weerbericht. Zie het forum bericht hierover.

Er moet dus nog iets gemaakt worden om het weerbericht van MC hier op het weeractueel te krijgen. Ik vermoed dat Luc hier nog geen tijd voor heeft gehad. Maar dat kan Luc natuurlijk het best zelf even toelichten....

Gr.
Thierry
Door Eckie76
weerzoetermeer schrijft:
Hallo,

Zoeken doet soms wonderen,

Naast Johan Metselaar gaat ook Jannes Wiersema het weerbericht verzorgen.

Het is inderdaad de bedoeling dat het weerbericht een landelijk weerbericht wordt. Als een van onze eigen weermannen een dag geen tijd hebben voor het weerbericht, dan komt het weerbericht van Meteo Consult op de site te staan. Dit laatste moet echter nog ontwikkeld worden door mij.

Johan heeft onlangs te kennen gegeven vanwege gezondheidsredenen niet meer verder te kunnen met het weerbericht. Zie het forum bericht hierover.

Er moet dus nog iets gemaakt worden om het weerbericht van MC hier op het weeractueel te krijgen. Ik vermoed dat Luc hier nog geen tijd voor heeft gehad. Maar dat kan Luc natuurlijk het best zelf even toelichten....

Gr.
Thierry

..als hij tijd heeft?

De kwestie Johan Metselaar was mij reeds bekend.
Is het niet veel logischer om in alle gevallen het weerbericht van MC te plaatsen, oftewel permanent?
Lijkt mij in ieder geval vanzelfsprekend.
Om zoiets te maken behoef je volgens mij niet veel tijd, dunkt mij :)
Door weerzoetermeer
Sterker nog.....

Als de koppeling met MC er niet is kan er toch gebruik gemaakt worden van de xml van het KNMI. Oké niet echt origineel maar dan staat er in ieder geval iets actueels.

Gr.
Thierry
Door Eckie76
weerzoetermeer schrijft:
Sterker nog.....

Als de koppeling met MC er niet is kan er toch gebruik gemaakt worden van de xml van het KNMI. Oké niet echt origineel maar dan staat er in ieder geval iets actueels.

Gr.
Thierry

Mag dat zomaar dan? Ik bedoel, geeft het KNMI toestemming voor zoiets?
Indien ja, dan liever gisteren nog.