Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door poldeleeuw
Hey soetie,

Ik heb een Alecto WS-4000. Best wel een leuk toestel om mee te beginnen. Ik heb hem nu al een groot jaar en ben er wel tevreden over. Ik heb hem vorig jaar gekocht bij Conrad voor 100 euro.

Je kan deze aansluiten op de PC via een USB-kabel. De software paketten Weather Display en Cumulus ondersteunt tevens ook dit toestel waardoor je de gegevens vlot op een website kan plaatsen mocht je daar behoefte aan hebben.

De bijgeleverde batterijen zijn zeer goed. Hij draait bij mij al een jaar en de batterijen zijn nog altijd ok.

Bij het toestel hoort ook een ijzeren staaf waar je de verschillende instrumenten (thermometer, hygrometer, windvaan en regenmeter) kan op plaatsen maar je kan die evengoed los plaatsen.

De website van Alecto is dit: http://www.alecto.nl/
Van Conrad dit: http://www.conrad.be
Door poldeleeuw
De thermometer plaats je best bij voorkeur op een schaduwrijke plaats uit de wind op een 2-tal meter boven de grond.

De ideale hoogte van de windmeter is 10 meter maar met de Alecto is dit moeilijk aangezien de kabels niet zo lang zijn (deze kan je natuurlijk bij kopen, is kabel van telefoon).

De regenmeter best ook op een vrije plaats zetten weg van muren en andere objecten omdat je dan de meest correcte meting hebt.

Indien je hulp zou nodig hebben met het maken van een website, laat dit ook maar weten :)

Groeten, Joeri
Door soetie
bedankt joeri,

ik ga eerst eens kijken wat ik ga aanschaffen! en dan de volgende stappen,
maar website lijkt me wel erg leuk
Door Overijse
Even ter info :

Als je je kabels wilt verlengen gebruik dan wel shielded kabel, zo heb je minder kans op interferentie.

Shielded kabel = kabel met een elektromagnetische afscherming. Rondom de koperpaartjes in je kabel zit een soort van aluminiumfolie om elektromagnetische straling tegen te gaan.

Grtz
Kris
Door poldeleeuw
Soetie,

Wat bedoel je precies met rap communiceren via internet?

Bij 1-wire is het mogelijk om het systeem draadloos te maken door behulp van WiFi en een router.

Je kan ook werken met de meteohub. Alleen zijn de draadloze meteohubs nog wel vrij duur.
Door soetie
sorry,

wat ik bedoel is, kan ik met de apparatuur communiceren eventueel draadloos met pc
Of heb ik daar dan een aparte 1-wire kastje voor nodig?
Door poldeleeuw
Ik ga je zeggen wat volgens mij het beste is.

Eerst een ws aanschaffen die je kan verbinden met PC via USB (ongeveer 100 euro) + indien je wil website opzetten. Zo ben je toch al zeker dat je een werkend geheel hebt en kan je al beginnen met data aan te leveren aan bvb deze site en aan andere sites zoals WU, Twitter,... .

Ondertussen kan je uitkijken naar de mogelijkheden van 1-wire want er zijn er echt wel veel. Als je 1-wire op google intypt heb je keus ten over.

Hou er ook rekening mee dat 1-wire niet op 1 dag zal klaar zijn en dat je goed dient af te wegen van wat je precies wil gaan doen of wat je wil hebben aan apparatuur.

Ik wil zelf ook overstappen naar 1-wire binnenkort maar ik zoek eerst alles uit tot ik zeker ben dat alles naar mijn wens zal verlopen oa in combinatie met mijn site.