Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door transalp
Na het lezen van deze website en diverse Engelstalige forums heb ik nog steeds niet voldoende antwoorden op mijn vragen kunnen vinden, dus stel ik ze maar hier.

Ik ben dus van plan een weerstation aan te schaffen. Ik kan er alleen niet uit komen waar ik het weerstation moet gaan plaatsen.

Ik twijfel tussen een Davis VP2 en de OS WMR200. Ik neig naar de Davis omdat deze in de toekomst uitgebreid kan worden met een zon en uv sensor.

Ik zal zo goed mogelijk de situatie proberen te schetsen:

ons huis is gebouwd noord-zuid, dit betekent dat onze voortuin op het oosten gericht is en de achtertuin op het westen. Aan de voorzijde hebben we een dakterras op de tweede etage, hier hebben we een zonnescherm hangen die eventueel het dakterras in de schaduw kan zetten. Het huis is voorzien van een plat dak.

De achtertuin is geheel bestraat, met aan de zuidzijde een kleine border met planten en een krulwilg van +/- 2 meter hoog. De schuur staat op ongeveer 5 tot 6 meter van het huis achter in de tuin. Aan de schuur is een lexan afdakje gemaakt voor de motor.

Volgens de normen van het KNMI, NOAA en CWOB zou ik nergens in onze tuin een weerstation kunnen plaatsen, NOAA en CWOB geven ook nog als optie om alles op het dak te plaatsen als er geen andere keuze is. Nu is mijn vraag wat zouden jullie doen?

De windmeter is geen enkel probleem, deze kan op het platte dak geplaatst worden, gemonteerd op een driepoot. De regenmeter moet denk ik ook op het dak omdat hij anders in de regenschaduw komt van het huis als hij in de tuin geplaatst wordt. Maar een temp/hum meter op het dak plaatsen lijkt mij niet optimaal.

Als ik kies voor de VP2 met zon en uv sensor dan moet deze zeker weten naar het dak omdat hij hier rondom zon heeft. Zou het dan helpen om hem te voorzien van de FARS of zou het een optie zijn om een aparte temp/hum meter in de tuin te plaatsen, in de border.

Jullie zien het is voor mij absoluut niet duidelijk wat ik moet doen, ik wil dolgraag een weerstation plaatsen. Maar weet niet hoe, wat en waar. Een ding weet ik wel en dat is wanneer, midden juni.

Ik heb ook een foto bijgeplaatst om een idee te geven van de achtertuin. Deze foto is genomen tijdens de sneeuwstorm van 20-02-2010.

Het is een behoorlijk lang verhaal geworden. Ik wil jullie ook bij voorbaat bedanken voor jullie reacties.

Marco
Bijlagen
100_1231_2.jpg
100_1231_2.jpg (128.48 KiB) 3930 keer bekeken
Door WSWijk
Hoi Marco,

Natuurlijk probeer je de situatie zo ideaal mogelijk te maken voor je weerstation. Maar als het weerstation alleen maar geplaatst mocht worden volgens de normen van het KNMI, hadden we hier geen 350 weer-amateurs bij HWA zitten.

Het gaat er in principe om dat je inderdaad zo gunstig mogelijk de boel monteert. Ik heb het idee dat als je de temp unit aan een paal doet, die aan je schuur zit, je heel aardig uit gaat komen. Zolang je maar zorgt dat je zo min mogelijk straling van het dak mee krijgt. Dit heb ik zelf (in mijn situatie) proberen op te lossen door de paal aan de schuur vast te zetten en de temp-unit daaraan, boven het dak uit te laten komen (zodat die 24 uur in de zon kan hangen). Maar ik heb er ook voor gezorgd dat de temp-unit niet boven het dak zelf hangt, maar boven het tuin gedeelte.

Hierdoor hangt hij dus op ongeveer 2,5 meter hoogte (volgens knmi normen dus te hoog) op een afstand van ongeveer 40 cm van de muur af (om warmtestraling van het dak te voorkomen).

Dan krijg je dus dit idee:
Afbeelding

En inderdaad, dit is niet de ideale opstelling, maar ja, heb hier gewoon niet meer ruimte om e.e.a. te plaatsen.

Daarbij gebruikt het KNMI de gegevens die wij hier verzamelen voor het meten van het stadseffect, omdat ze dit (door hun "beperkende" normen) zelf niet kunnen meten.
Op zich is het dus niet erg dat je niet geheel aan de normen voldoet, anders heeft het KNMI nog steeds niets aan je metingen. :-)

Volgens de normen wordt je (en ben ik) dus ingedeeld als stadsstation. Gewoon omdat je niet vrij zit met je meetapparatuur.

Geen probleem dus eigenlijk. Maar dat is mijn visie op het geheel.

Groeten

Theo
Door WSWijk
Ik zie trouwens op de foto (zie hieronder) een hele fijne plaats om een paal te monteren...
Bijlagen
100_1231_2-ce43258395bc8f4ba0de2ca2659a6ac3.jpg
100_1231_2-ce43258395bc8f4ba0de2ca2659a6ac3.jpg (127.58 KiB) 3930 keer bekeken
Door dibasta
@Theo,

Waarom heb jij de windmeter niet hoger staan? want er tegenover staan allemaal huizen en die staan hoger dan je mast, of heeft dat geen zin.

Gr,
Peter.
Door weatherservice
Je moet ook rekening houden met de buren hé. Als die moeilijk gaan doen over een windmeter, dan mag je de volledige opstelling weer afbreken. Ik vind het trouwens een cleane opstelling @ Theo!

Mooi
Door WSWijk
dibasta schrijft:
aha ! dat is de reden dus.

wat zou @Theo zelf zeggen, ben benieuwd.

Gr,
Peter.

Inderdaad, ik zit hier midden in een woonwijk. Moet dus rekening houden met de omgeving.

Ik heb nu een paal van 4 meter. Als ik hoger wil, kan dat wel, maar dan moet ik zeker zijn dat de buren geen probleem maken. En eigenlijk ben ik er zeker van dat ze dat wel doen...

Daarbij, met deze lengte is het voordeel dat ik hem nog net zo kan laten staan zonder hem te hoeven schoren / tuien... Voor die tui-kabels heb ik dus geen ruimte.

Plaatsen van de windmeter op het dak is ook geen optie. De dakkapel die er zit is van kunststof met trespa, daar ga ik niet in boren. En een (echte) schoorsteen (van steen dus) hebben we niet op het dak staan. Alleen een paar metalen pijpjes, niet geschikt om de windmeter aan vast te maken.

En een dakdoorvoer was ik niet van plan om te doen. Geen idee hoe lang we hier nog wonen, dus... :-)

Dus voor mij is dit de best mogelijke situatie op dit moment....
Door WSWijk
Het enige wat IK misschien nog ga veranderen aan mijn situatie hier, is de ISS een kwart slag draaien, zodat hij nog iets meer van de schuur af zit. Dan heb ik nog iets minder last van eventuele stralingswarmte van het dak van de schuur...

Dat is ongeveer het laatste wat ik kan veranderen.

Maarehh... dit was toch een topic om te kijken hoe jouw situatie het best opgezet kan worden?

Als je voor de Davis gaat (zoals die van mij) heb je een ISS waar het meeste in zit. Je hoeft dan alleen de totale ISS aan een paal te hangen en je hebt je neerslagmeter, thermometer, hygrometer en eventueel solarmeter hangen.

De bijbehorende windmeter kan je via een transmitter ergens totaal anders hangen, of aan dezelfde paal (en dan dus gekoppeld aan de ISS).

Hoe het met eventuele andere weerstations gaat, weet ik niet. Dat hangt er van af hoe de daarbij behorende ISS is opgebouwd....
Door SpeedyGJ
1: Ga lekker voor de Davis, je komt snel achter dat dit de juiste keus is.

2: De temp sensor is bij de davis voldoende afgeschermd tegen de zon.

3: Zorg voor een goeie ventilatie, dus niet op een beschutte plek, alleen hierdoor zouden heel veel mensen de "te hoge temperatuur" probleem oplossen :)

Toen ik hier in Holwerd ging wonen heb ik de temp meter precies op 1.5m hoog staan in de voortuin richting Z. Aan de NW/N/NO kant staat tig tal bomen, vooral in de zomer is het merkbaar wanneer de wind uit NW/N/NO komt dat ik dan wat te hoog zit omdat er amper tot geen ventilatie aanwezig is, dus je krijg stralingstemperatuur, zodra de wind ook maar om gaat naar O/ZO/Z/ZW/W knalt de temperatuur naar beneden omdat er dan ventilatie binnen komt. Sinds ik het station van de pier heb moeten halen heb ik alles boven op dak gemonteerd, op deze manier probeer ik de te hoge temperaturen te vermijden.

Mijn opstelling:
Afbeelding

P.S voor iedereen: De paal wordt nog omhoog gedaan, op deze manier wordt de afstand van de temp sensor en het dak vergroot om ook deze effect niet te krijgen.

Ik hoop dat je er een beetje uit komt :) we vinden altijd wel een oplossing, daar is dit forum ten slotte voor :) we gaan door tot het probleem is opgelost :D
Waarom zouden ze het niet goed vinden? Als ik mijn paal 15 meter de lucht in ga gooien dan vinden ze dat helemaal geen probleem, ze vinden het juist prachtig dat ik zo met mijn hobby bezig ben en begrijpen ook goed dat ik boven de bomen uit wil komen :D
Maar als ik zo je reactie lees heb je inderdaad maar weinig keus, ik heb dit probleem in Dokkum gehad, 4X tuien om de boel stabiel te houden maar ook hier klaagden ze helemaal niet! Kortom, tot nu toe nergens last van gehad :)
Alleen qua cam waren ze behoorlijk aan het zeiken, maar daar ben ik momenteel mee bezig :)

Zo hehe dat was mijn bericht :D