Na veel proberen, testen en ergeren, ben ik tot de conclusie gekomen dat weatherlink i.c.m. een seriële datalogger op een virtuele Windows XP machine onder Ubuntu Linux NIET goed werkt.
Daarom heb ik afgelopen week een IP datalogger besteld, zodat ik de data via het netwerk kan uitlezen. Zoals verwacht en tot grote vreugde werkt dit WEL. Nu kan de Windows PC, die niks anders doet dan elke minuut het weer uploaden, eindelijk uit. Scheelt toch weer in de stroomkosten dat er één PC minder draait.
Wil je dus weatherlink op een virtuele Windows machine draaien onder Linux, bestel dan de IP datalogger.
Overigens was het installeren van de IP datalogger ook nog lastig. Ik had deze via een netwerk kabel aangesloten op een 100Mb hub. Op de een of andere manier ging er geen lampje branden op de hub (wat wil zeggen dat er geen netwerk apparaat is aangesloten). Daardoor kon weatherlink het weerstation niet detecteren.
Uiteindelijk heb ik de netwerk kabel in een netwerk poort van de router geplaatst. Dat ging gelijk goed. Voorlopige conclusie is dat de IP datalogger waarschijnlijk niet werkt op een (oude) 100Mb hub. Wellicht dat deze nog op 10Mb werkt. (de oude hub ondersteunt alleen 100Mb geen 10Mb).
De console van het weerstation hangt nu tijdelijk in de meterkast bij de router. Vandaag toch maar eens op zoek naar een 100Mb/10Mb hub of switch.
Verder had ik weatherlink 5.7 draaien. Werkte perfect voor mij, maar deze versie ondersteunt nog niet de IP datalogger. Daarom de bijgesloten weatherlink 5.9.1 versie geïnstalleerd. Deze werkt wel, maar heeft een bug met uploaden naar internet waardoor dat erg traag is, zie ook een
artikel elders op dit forum hierover.
Is er iemand die mij kan helpen aan een oudere versie van weatherlink, die de IP datalogger ondersteund, maar niet deze vervelende bug heeft?
Gr,
Luc