Discussie forum over overige software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..
Door Luc
- Mijn weerstation hangt aan de eerste seriële poort (COM1 in windows en /dev/ttys0 in linux). Weatherlink kon het weerstations echter niet vinden met de instellingen zoals in hierboven getoond. Pas nadat ik op dezelfde manier ook COM2 had gekoppeld aan /dev/ttys1, vond weatherlink mijn weerstation op COM1. Vreemd, maar gelukkig werkt het wel.
Kleine update:

Ik heb een aantal keer de virtuele XP omgeving opnieuw gestart. Soms werkt de seriele poort wel, soms niet. Op dit moment werkt het (gelukkig) wel, terwijl ik alleen COM1 gekoppeld heb. COM2 heb ik nu niet gekoppeld. Dus het koppelen van COM2 is niet noodzakelijk. Het blijft vreemd waarom het soms wel werkt en soms niet. Voorlopig de VM maar even niet opnieuw starten.
Door Luc
Na veel proberen, testen en ergeren, ben ik tot de conclusie gekomen dat weatherlink i.c.m. een seriële datalogger op een virtuele Windows XP machine onder Ubuntu Linux NIET goed werkt.

Daarom heb ik afgelopen week een IP datalogger besteld, zodat ik de data via het netwerk kan uitlezen. Zoals verwacht en tot grote vreugde werkt dit WEL. Nu kan de Windows PC, die niks anders doet dan elke minuut het weer uploaden, eindelijk uit. Scheelt toch weer in de stroomkosten dat er één PC minder draait.

Wil je dus weatherlink op een virtuele Windows machine draaien onder Linux, bestel dan de IP datalogger.

Overigens was het installeren van de IP datalogger ook nog lastig. Ik had deze via een netwerk kabel aangesloten op een 100Mb hub. Op de een of andere manier ging er geen lampje branden op de hub (wat wil zeggen dat er geen netwerk apparaat is aangesloten). Daardoor kon weatherlink het weerstation niet detecteren.

Uiteindelijk heb ik de netwerk kabel in een netwerk poort van de router geplaatst. Dat ging gelijk goed. Voorlopige conclusie is dat de IP datalogger waarschijnlijk niet werkt op een (oude) 100Mb hub. Wellicht dat deze nog op 10Mb werkt. (de oude hub ondersteunt alleen 100Mb geen 10Mb).

De console van het weerstation hangt nu tijdelijk in de meterkast bij de router. Vandaag toch maar eens op zoek naar een 100Mb/10Mb hub of switch.

Verder had ik weatherlink 5.7 draaien. Werkte perfect voor mij, maar deze versie ondersteunt nog niet de IP datalogger. Daarom de bijgesloten weatherlink 5.9.1 versie geïnstalleerd. Deze werkt wel, maar heeft een bug met uploaden naar internet waardoor dat erg traag is, zie ook een artikel elders op dit forum hierover.

Is er iemand die mij kan helpen aan een oudere versie van weatherlink, die de IP datalogger ondersteund, maar niet deze vervelende bug heeft?

Gr,
Luc
Door osjohn
Luc, die opload bug heb ik Davis gemeld, 5.9.1 is gewoon NIET goed.

Met de IP logger zou ik nog NIET de nieuwste firmware uploaden, ze zijn die
ook nog aan het kontoleren.

Ik heb hier de Full CD 5.8.2

John
Door Luc
Luc schrijft:
Overigens was het installeren van de IP datalogger ook nog lastig. Ik had deze via een netwerk kabel aangesloten op een 100Mb hub. Op de een of andere manier ging er geen lampje branden op de hub (wat wil zeggen dat er geen netwerk apparaat is aangesloten). Daardoor kon weatherlink het weerstation niet detecteren.

Uiteindelijk heb ik de netwerk kabel in een netwerk poort van de router geplaatst. Dat ging gelijk goed. Voorlopige conclusie is dat de IP datalogger waarschijnlijk niet werkt op een (oude) 100Mb hub. Wellicht dat deze nog op 10Mb werkt. (de oude hub ondersteunt alleen 100Mb geen 10Mb).
Na een paar google opdrachten, heb ik via de website van Davis ontdekt dat de IP logger als Network Interface alleen 10Base-T half duplex ondersteund. Dat is dus de reden, waarom de IP Datalogger niet met mijn 100Mb hub samenwerkt. Dus toch maar even een 100Mb/10Mb bestellen.
Door osjohn
Luc schrijft:
Luc schrijft:

Na een paar google opdrachten, heb ik via de website van Davis ontdekt dat de IP logger als Network Interface alleen 10Base-T half duplex ondersteund. Dat is dus de reden, waarom de IP Datalogger niet met mijn 100Mb hub samenwerkt. Dus toch maar even een 100Mb/10Mb bestellen.

Luc, ik vraag mij af of dat wel lukt, de ip-logger is zo ontwikkelt dat het alleen met
weatherlink werkt en je kan uploaden naar de Davis site.

http://www.weatherlink.com/user/osjohn2/

Ik heb hier van alles geprobeert om van de IP-logger een netwerk-logger te maken, als
dat lukt, stopt de upload naar de davis site.

Het is waarschijndelijk wel mogelijk via virtualVP met de IP-Logger te draaien, maar
ook dan stopt de upload naar de davis site.

Lees maar eens via de bovenstaande koppeling de Frequently Asked Questions door, die
jongens zijn daar niet dom.

John
Door Luc
Hoi John,

Ik begrijp niet precies wat je bedoelt. Voor mij is het alleen belangrijk dat ik de datalogger via het netwerk kan benaderen met weatherlink. En daar is deze IP logger ook voor ontwikkeld.

Als 'extraatje' upload de ip logger ook nog de data naar weatherlink.com. Ik heb geen idee of dat werkt, ik heb de datalogger niet geregistreerd.

Voor mij werkt alles zoals ik het verwacht.

Gr,
Luc
Door osjohn
Luc schrijft:
Hoi John,

Ik begrijp niet precies wat je bedoelt. Voor mij is het alleen belangrijk dat ik de datalogger via het netwerk kan benaderen met weatherlink. En daar is deze IP logger ook voor ontwikkeld.

Als 'extraatje' upload de ip logger ook nog de data naar weatherlink.com. Ik heb geen idee of dat werkt, ik heb de datalogger niet geregistreerd.

Voor mij werkt alles zoals ik het verwacht.

Gr,
Luc

Dat klopt, als je je niet bij Davis aanmeld werkt dat goed, het is wel een hele
dure oplossing die je ( volgens mij ) ook met een goedkope logger kan maken
d.m.v. VirtualVP.

In die dure prijs zit ook het gebruik van de Davis website.

John