Discussie forum over overige software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..
Door nolversteeg
Hallo Joeri,

Je soldeerwerk valt niet tegen, wat je eerst moet doen is je print schoonpoetsen met een hard kwastje en Thinner of spiritus, daarna ga je kijken waar de slechte verbindingen zitten want ik zie aan de bovenkant solderingen die niet goed doorgevloeid zijn, dit kan je doen door tin te gebruiken waar vloeimiddel in zit 40/60 . de soldeerbout niet op de print zetten maar de tin het werk laten doen je ziet vanzelf vanneer het een bolletje wordt en niet zoals ik zie een kaboutermuts aan de solderingen. de beschadigde sporen kan je met het dunste draadje wat je evt overgehouden hebt van de componenten gebruiken on het spoortje te overbruggen.

vragen?
:wordt vervolgd
Groeten Nol
Door djdive
@Joeri, kijk ook even naar de diode deze zitten in enkele punten verkeerd om.
Hierdoor houden ze juist je voeding tegen in plaat van dat ze het doorlaten ;)

Gr,
Dieuwert
Door nolversteeg
Hallo Roelof,
goed opgemerkt,
het zal een hele opgave worden om dit te hetstellen , eerst een soldeerkursus forceren anders gaat het helemaal fout, dus Joeri opgelet , en wat ik al zei doe rustig aan.

groeten Nol
Door poldeleeuw
djdive schrijft:

Gr,
Dieuwert

Ok, merci voor de tip. geld dat ook voor de resistors?
Door Roelof
poldeleeuw schrijft:
djdive schrijft:

Gr,
Dieuwert

Ok, merci voor de tip. geld dat ook voor de resistors?

Bij de resistors(weerstanden) maakt het niet uit wel bij de diode en de led lampjes en de elco's(dit zijn de grote rechtopstaande condensatoren).
volgens mij zijn bij de diode's ook een paar niet goed geplaatst.

Roelof
Door hanszzz
Dat klopt als een bus elco`s hebben een min en plus kant en diode laat de stroom maar aan 1 kant door staat goed op de printplaat zag ik streepje rechts streepje diode ook rechts weerstanden maakt niets uit wel de goede kleurcodes aanhouden.

Tip volgende keer 15 watt soldeerboutje erbij en tin met hars in de kern. en mocht je het niet bevallen 15 watt boutje erbij even vloeien en dan met een tin zuigertje of pompje het overtollige tin verwijderen sommige plekken komen beide solderingen vlak tegen elkaar aan. dan werkt het ook niet,

grt Hans
Door nolversteeg
Hallo Allemaal,

Mischien offtopic maar in de electronika is het veelal ook zo hoe heter hoe beter, met een te kleine soldeerbout (punt) (vermogen) bestaat de kans dat je te lang moet stoken om een soldering te maken , wat als gevolg heeft verbrande hars verbrande printplaten waar de sporen omhoog komen en defecte componenten.

De soldeerbout moet heet zijn .
de soldeerpunt moet schoon zijn ,afvegen op een natte spons.
de soldeerpunt moet tin opnemen en ook laten vloeien op de punt, als dit niet zo is dan moet je aan een andere soldeerbout (stift) aanschaffen. dan is de punt niet goed en heb je geen overdracht van de warmte .of je gebruikt tin waar geen vloeimiddel in zit en alleen maar werkt met S39 (zoutzuur)

Als dit wel zo is:
De Soldeerpunt niet op de print drukken ,dan verbrand de printplaat en komt Het printspoor los.

De punt van de soldeerbout tegen het draadje van het te solderen komponent houden ,Tin op de punt van de bout drukken en laten vloeien , als er een smeltend druppeltje is zal de warmte ook doorvloeien naar de print. als je geen vloeimiddel gebruikt (normaal in de tin 40/60) zal je aan iedere soldering een kaboutermuts krijgen , dan is de tin verbrand en zal pas weer vloeien als je hars toevoegd. doe je dat niet dan wordt het lassen en zal je de verbinding nooit meer zonder beschadiging van de print of de componenten los krijgen.

Desolderen is een ander verhaal, maar misschien voor een ander topic

Solderen en desolderen is een kunst net als schilderen.

HH moderatoren gooi het in de groep
Door ws vreewijk
Goede morgen Iedereen.

Eigenlijk is dit geen project voor beginners,het is dapper dat Joeri hieraan begonnen is.

Als ik alles zo doorlees kan ik in dit geval slechts een advies geven.

Wil je dit project tot een goed einde brengen doe er dan NIETS meer aan en zoek iemand met wat ervaring om samen de problemen op te lossen zonder soldeer ervaring vrees ik dat het desolderen op een complete ramp uitdraaid met loslatende printbanen tot gevolg.
Ik heb wat weinig tijd op dit moment om de foto's te vergelijken maar hoorde aldat er ic's verkeerd omzaten hopelijk hebben ze dat overleeft

Is er niemand uit je omgeving Joeri die wel ervaring heeft???

Het project is op dit punt nog te redden maar ik zou verdere schade even voorkomen.

S39 of andere soldeerpasta zooi NOOIT gebruiken in elk geval niet op printplaten.

Is er geen elctronica club in je buurt toevallig????
Hopelijk vind je iemand Joeri gaat vast goed komen.

gr Chris
Door poldeleeuw
Hoi iedereen,

Ik ben nogal een doorzetter dus ik blijf ervoor gaan. Ik heb al wat meer documentatie gelezen over solderen en desolderen dus dat moet wel lukken. Ik wilde eerst beginnen met zo'n kits van Velleman, dat is wel goed om te leren solderen maar dan kan ik niet veel meer doen met hetgeen ik gemaakt heb, ik heb er graag ook iets aan.
Door Doornenburg weerstation
heb hier nog een ontvanger liggen. alles opgebouwd, besteld in de UK, moet even denken waar ik die precies gekocht heb. voor de liefhebber te koop. De antenne heb ik afgebroken ivm de afmetingen.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 17