Zoals beloofd een uitleg van Digital Atmosphere, waar inmiddels de eerste plaatjes mee getoond worden. Een flinke lap tekst, maar ik hoop dat jullie er wat aan hebben. Een aanrader in ieder geval.....
Digital Atmosphere is in de eerste plaats een decoder van klimatologische data, zoals synoptische code sets die weerstations wereldwijd verspreiden. Deze decoder is sterk in het maken van allerhande in de meteorologie gebruikelijke weerkaarten.
Ondermeer in het programma aanwezig:
-=Een wereldwijde geografische dataset om kaarten te maken met minimale resolutie van 4 km;
-=Een wereldwijde topografische dataset met een 60 km resolutie;
-=Mogelijkheden om een fotorealistische topografische kaart te maken, zie de voorbeeldlink eerder in dit forum;
-=Mogelijkheden om automatisch via internet datasets te downloaden.Dit gaat mbv een script. Hoe e.e.a. te automatiseren ben ik op dit moment aan het schrijven;
-=Mogelijkheden om synoptische data (landstations en schepen/boeien), upperair data, METARs, SAO (verwachting luchtvaartroutes) en AIREP codeberichten te importeren en te verwerken.
-=Mogelijkheden om diverse soorten weerkaarten te plotten en te analyseren;
-=Een lijst met 15.000 weerstations wereldwijd, met voor ruim 2000 stations klimatologische samenvattingen.
-=Fronten intekenen, streamlines, diktewaarden 1000-500 hPa, cross sections van upperair, analyse van zeedata (watertemperatuur, golfhoogten en richting).
De meteorologische berichten zijn op eenvoudige wijze via het internet binnen te halen. Een aantal adressen met sites heeft de ontwerper van het programma, Tim Vasquez, reeds in het programma aangebracht, maar het is ook mogelijk om eigen links aan te brengen. Zo krijg je binnen enkele minuten duizenden waarnemingen
binnen. Ook kunnen de gegevens desgewenst automatisch worden binnengehaald.
Moeiteloos kunnen de gegevens op verschillende wijzen in kaart worden gebracht (het plotten). Hierbij is gebruik te maken van zogenaamde plotmodellen.
Wat je precies zichtbaar wilt hebben ben je zelf baas over, zoals bijv. minimum- en maximumtemperaturen, hoogste windvlagen, luchtdruk of in elke mogelijke combinatie hiervan.
Van de TEMPS (codeberichten van radiosondeoplatingen) kunt u snel vanuit het station de grafiek (sounding) laten maken. Tussen twee of meerdere stations in, berekent digital atmosphere zelf de gemiddelde atmosfeer (roam soundings).
Ook analyses aanmaken behoort tot de mogelijkheden. In een handomdraai maakt het een luchtdrukanalyse (isobarenpatroon met posities lage- en hogedrukgebieden), een temperatuuranalyse alsmede analyses van vochtigheid, windsnelheid, richtingen en hoogten van golven en neerslagsommen.
Kortom, teveel om op te noemen. Als ik alles echt soepel lopen heb, heb je dus een weerga aan kaarten. In dit past in mijn plan wat ik met m'n website heb. Eigen satellietbeelden, boltek onweersdetectie en dan straks ook alle eigen weerkaarten.
Mocht je interesse hebben, stuur me even een pm dan geef ik je de link wel even , of even googlen..
Groeten,
Wisse
www.weerstation-grootegast.nl