Discussie forum over overige software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..
Door hfsparks
Beste forumleden,

Ik heb recent een Oregon WMR-200 weerstation aangeschaft.
Alles draait uitstekend in combinatie met de Cumulus software.
Nu wil ik graag metingen, gerelateerd aan de zon gaan doen.
Ik doel hierbij op het aantal zonne-uren per dag, licht niveau,
solar radiation etc. Nu kun je bij de WMR-200 de UV UVN800,
UV sensor aanschaffen. Als ik het help-bestand van Cumulus lees
heeft deze het over een solar sensor. Mijn vraag zijn een UV-sensor
en een solar sensor hetzelfde ding (met een andere benaming)? En
als dit niet het geval is wat kan ik dan met de UV-800 sensor, buiten
de UV-index, laten zien en/of berekenen door Cumulus?

Bijvoorbaat hartelijk dank voor uw reacties.

Gerrit
Door Tonky
Hallo Gerrit,

De UV sensor geeft alleen de UV weer, dus niet de andere zaken die je wilt zien.
En Cumulus geeft alleen die gegevens weer, er worden geen grafieken of andere zaken van opgeslagen of gemaakt.
Door hfsparks
Hallo Tonny,

Dank voor je snelle reactie.
Jammer dat Cumulus geen berekeningen kan maken aan de hand van UV-waarden.
In dit geval is de investering van €60,- ,voor alleen het uitlezen van de
UV-index, niet echt waardevol. Zijn er bij jouw weten nog extra sensoren voor
de WMR-200 die dit wel doorgeven? Alvast bedankt voor de support en nog een prettig
weekend daar.
Grtz. Gerrit
Door Tonky
Extra temp. Sensor gegevens zie je ook alleen (afwisselend met de UV gegevens) onder in de balk.
Steve (Cumulus) zit er nog over te dubben of hij meer met die gegevens zal gaan doen, maar op dit moment doet Cumulus er verder niets mee.

OS heeft geen andere sensors voor bv het aantal zonuren.
Door fotogw
Hallo Gerrit,

Er is geen standaard solar-sensor voor de WMR 100 (of de WMR100 die ik heb). Maar je kunt wel extra temp-sensoren gebruiken. Daarmee kun je volgens het "solar in a jar" principe gegevens over de zon gebruiken. Je kunt dan bij mijn weten alleen Weather-Display gebruiken, omdat de temperatuurmeting "achter glas" omgerekend moet worden naar Watt/m2.
Ik heb daarvoor een extra tempsensor losgeschroefd en de temp-sensor zelf in een glazen bol gezet. WD berekend uit het temperatuurverschil met de normale temp. dan de Global radiation uit.

Dus het kan wel, maar niet zonder een hobbyprojectjeB)

Gerhard
www.weeropdeveluwe.nl
Door teesee64
fotogw schrijft:
Hallo Gerrit,

Er is geen standaard solar-sensor voor de WMR 100 (of de WMR100 die ik heb). Maar je kunt wel extra temp-sensoren gebruiken. Daarmee kun je volgens het "solar in a jar" principe gegevens over de zon gebruiken. Je kunt dan bij mijn weten alleen Weather-Display gebruiken, omdat de temperatuurmeting "achter glas" omgerekend moet worden naar Watt/m2.
Ik heb daarvoor een extra tempsensor losgeschroefd en de temp-sensor zelf in een glazen bol gezet. WD berekend uit het temperatuurverschil met de normale temp. dan de Global radiation uit.

Dus het kan wel, maar niet zonder een hobbyprojectjeB)

Gerhard
www.weeropdeveluwe.nl

meer info hierover in dit topic...

http://www.weather-watch.com/smf/index. ... ic=43917.0

Groet,
Theo
Door fotogw
Hee Gerrit,

Oh ja, vergeten je 2e vraag te beantwoorden;

Je kunt met de UVN800 niet erg veel. De sensor geeft alleen UV waarden aan per hele UV waarde. Dat wil dus zeggen dat je 0 t/m 10= 11 mogelijke waarden kunt uitlezen. Ik heb m ooit aangeschaft, maar achteraf had ik misschien beter voor een 1-Wire UV sensor kunnen gaan. meer info http://www.hobby-boards.com/catalog/main_page.php
Met een 1-Wire adapter kun je (bedraad) een aantal extra sensoren toevoegen aan je weerstation, maar ik weet niet of Cumulus hiermee overweg kan.

Groeten,
Gerhard
www.weeropdeveluwe.nl
Door teesee64
Tonky schrijft:
Op dit moment ondersteund Cumulus geen 1-wire systeem.

en gezien de reactie van Steve op vragen hierover, is niet te verwachten dat daar verandering in komt.

WeatherDisplay kan goed overweg met 1-wire ;-)

Groet,
Theo