Discussie forum over het weer, weerbericht, vooruitzichten etc
Door weermaarssen
Hallo Weeramateurs

Wie is de beste weerprofeet onder ons?

Volgens diverse bronnen gaat het vanaf volgende week woensdag vriezen en een en ander zal ook gepaard gaan met sneeuw bij ons. De Duitsers met wettercentrale.de maken er helemaal een potje van en voorspellen dat het over een week -6 graden wordt. Trouwens het knmi heeft ook de nodige ijs en koude verwachtingen in petto.
Ik geloof ze beide, dat opwarmingsgedoe is een grote hoax en brengt heel veel geld in het laatje voor slimme zakenlui. Al die zg. opwarmingsdeskundigen mogen mij eens uitleggen hoe het komt dat duizenden jaren geleden hier het ijs is gesmolten. We hadden hier in europa geen mensen, geen auto`s , vliegtuigen, open haarden enz enz.
Ik heb beide verwachtingen op mijn site staan. Aan de profeet de keuze.

Niet te veel over nadenken en je niet laten beinvloeden door Gore ( die 7x zoveel energie gebruikt als de gemiddelde amerikaan) en zijn vrinden.

Ik kruip lekker bij de kachel.

Groet,

Louis
Door hjr
Ik ben geen weer profeet, maar ik vind dat jij je er wel erg simpel van afmaakt. Verschillen in de korte termijn voorspellingen heeft m.i. niets te maken met de opwarming van de aarde.

Meen je echt dat je dat een hoax vind? Ik denk dat we met ons allen deze planeet aan het verklooien zijn. Kan best zijn dat vroeger de poolkappen ook wel eens gesmolten zijn, maar deze keer zijn wij als mens de oorzaak.
Door osjohn
Louis, lekker samen met het vrouwtje in de bedstee is beter dan achter die kille verwarming.

De aarde verandert, zowel de maan verwijdert zich elk jaar een beetje verder van de aarde zodat de zwaartekracht ook anders wordt.

De aarde krimpt, daardoor ook een hogere waterstand en een ander klimaat.

Er zijn zeer veel invloeden die ons weer bepalen, de toekomst zal het uitwijzen.

John, slaap lekker.
Door jeroenzwart
Het is inderdaad nog een onzekere situatie komende week. Zeker is wel dat het kouder wordt, maar of dat diepvrieskou wordt (H boven scandinavie) of kwakkelkou met wellicht veel sneeuw (H boven Groot-Brittanie) is nog onduidelijk. Toch blijven dit soort situaties voor ons weeramateurs toch wel de krenten in de pap, of ben ik de enige? :dry:
Wat Al Gore betreft, of beter de CO2-histerie, tja ik kan niet anders dan met je meegaan dat hier alleen maar allerlei belangen spelen en dat daarmee de aandacht voor de werkelijke problemen in de wereld wordt afgeleid :( . Dat het klimaat veranderd is wel zeker, dat wij als mens daarin een rol spelen lijkt ook wel zo goed als zeker, maar de mate waarin wordt schromelijk overdreven. Ik erger mij al jaren aan de media die doen voorkomen alsof wij als mens het klimaat op bestelling kunnen leveren: zo hoorde ik gisteren "de temperatuur mag in het jaar 2020 niet meer dan 2°C wereldwijd gestegen zijn". Zou men werkelijk denken "stop wat minder CO2 in de atmosfeer en klaar is Kees!?" alsof ze het hebben over "een beetje meer zout (of is het minder?;) ) in ons recept en het eten smaakt weer naar meer!??" Over het feit dat het klimaat ook wel eens (mede) door allerlei andere oorzaken veranderd wordt niet gesproken. En wat dan te doen? We gaan er immers vanuit dat als we onze CO2 doelstelling halen, dat er dan geen maatregelen nodig zijn? Of denk ik nu weer te kort door de bocht?:silly:
Affijn ik houd het voorlopig even op kwakkelkou met veel sneeuw, zoals vaak in onze Nederlandse winters. Maar stiekem hoop ik toch op de diepvrieskou met temperaturen in de nacht van rond -10°C :P
Slaap lekker en houd je warm ;)
Door Mike
Ik begrijp je topictitel niet helemaal met het verhaaltje wat je erbij zet ;) maar hier een antwoord van mij :)

Je moest eens weten hoeveel fossiele brandstoffen we verbruiken wereldwijd, en dat wordt maar meer en meer. Ook ik ben het er mee eens dat we goed verkeerd bezig zijn op deze aardbol.

Een leuk voorbeeld is bv de windmolens, dat is goed voor het milieu zeggen ze dan, tuurlijk dat zijn ze ook, maar de industrie die die windmolens maakt dan??? is die ook zo goed voor het milieu, nou volgens mij niet.

Ik geloof ook best dat wij een steentje bijdragen aan het "opwarmen" van de aarde, maar het is een natuurlijk verloop verders, wij versnellen het alleen maar.

Enja. een hoax is het zeker niet.

Mocht je graag een boek lezen dan moet je eens "De Ondergang" van Jared Diamond gaan lezen :)

Ik hoop op kou de komende week, maar een echte winter, nee dat nog niet.
Door Luc
Ik geloof zeker dat we met z'n alle bijdragen aan de opwarming van de aarde. Hoe groot deze bijdrage is, durf ik niet te zeggen. De materie is zo complex dat zelfs wetenschappers het daar niet altijd over eens zijn.

Dan even vooruit kijken naar de korte termijn:

Vanaf komend weekend krijgen we een winterse periode. De verwachtingen voor de komende 120 uur zijn redelijk overeenkomstig tussen de diverse weermodellen.

Voor het midden, oosten en zuid(oosten) van het land zijn een stuk of 4 ijsdagen op rij mogelijk vanaf maandag. Begin volgende week kunnen de temperaturen in de nachten uitkomen tussen de -5 en -10 bij wat opklaringen.

Op woensdag lijkt een lage druk gebiedje wat sneeuw te bezorgen, waarschijnlijk geen grote hoeveelheden. Dat is echter nog erg ver weg.

Daarna wordt de verwachting wat onzeker. GFS gaat voor winter en ECMWF tijfelt nog. De voorspelbaarheid voor die periode is echter gering.

Dus voorlopig niet verder kijken dan dinsdag/woensdag en genieten van de aankomende winterse periode.

Gr,
Luc
Door Eckie76
weermaarssen schrijft:
Hallo Weeramateurs

Wie is de beste weerprofeet onder ons?

Volgens diverse bronnen gaat het vanaf volgende week woensdag vriezen en een en ander zal ook gepaard gaan met sneeuw bij ons. De Duitsers met wettercentrale.de maken er helemaal een potje van en voorspellen dat het over een week -6 graden wordt. Trouwens het knmi heeft ook de nodige ijs en koude verwachtingen in petto.
Ik geloof ze beide, dat opwarmingsgedoe is een grote hoax en brengt heel veel geld in het laatje voor slimme zakenlui. Al die zg. opwarmingsdeskundigen mogen mij eens uitleggen hoe het komt dat duizenden jaren geleden hier het ijs is gesmolten. We hadden hier in europa geen mensen, geen auto`s , vliegtuigen, open haarden enz enz.
Ik heb beide verwachtingen op mijn site staan. Aan de profeet de keuze.

Niet te veel over nadenken en je niet laten beinvloeden door Gore ( die 7x zoveel energie gebruikt als de gemiddelde amerikaan) en zijn vrinden.

Ik kruip lekker bij de kachel.

Groet,

Louis

Sla de cijfers er eens op na van de afgelopen 100 jaar. Dus het is allemaal verzonnen dat de gemiddelde temperatuur op aarde onverwacht snel stijgt, de zeespiegel stijgt, dat er ijsschotsen van tientallen vierkante kilometers naar Australie drijven, zal ik nog even doorgaan?
Ga nu gewoon eens langs de vluchtstrook staan langs drukke snelwegen in de Randstad. Wou jij beweren dat dit allemaal geen invloed heeft op ons klimaat?

Wat jij doet door in een ver verleden te duiken is met twee maten meten. De opwarming destijds had een heel andere oorzaak, namelijk dat er toen sprake was van een interglaciale periode (Net zoals wij nu meemaken). Ijstijden en de warmere perioden daartussen horen bij de natuurlijke cyclus van moeder aarde.

Omdat we nu in een interglaciaal zitten, is het veel te makkelijk om steeds dat feit als oorzaak voor opwarming te geven. Ik ben allerminst een geleerde, maar dat alle emissies een verwoestend effect op ons klimaat hebben onderstreep ik met een dikke stift.

Ik ben het wel met je eens over geldklopperij. Ik persoonlijk geloof eigenlijk alleen nog maar de scenarios van onafhankelijke instituten. De klimaattop is nu al weer uitgedraaid op een wirwar van speculaties en financiele belangenverstrengelingen.

Leuk voorbeeld is de rol van Saudi Arabie in het debat. Zijn zij soms bang om in hun olie-imperium geraakt te worden?
Zegt u het maar, ik niet weten...

Wie geloven we straks nog wel vraag ik me af?
Door meteostadskanaal
gelukkig heb ik er weinig verstand van je kunt denk ik alleen op je eigen manier meewerken aan een goeie ( voortzetting ) van je leef milieu en die rondom je .
ik heb nog wel een klein voorbeeldje van hoe het ook wel of niet moet.
er wordt overgeschakeld in de maatschappij op bio diesel, vlgs de europese regelgeving moet er een aantal % bio diesel aan de handelsdiesel worden toegevoegd.goed bezig denk je dan , maar dit geeft wel dat de groei van micro bio organismen in de diesel sterk toeneemt wat inhoud dat er toch vrij veel auto,s worden afgetapt moeten worden ivm dieselvirus ( een snotachtige )substantie. en wat wordt er dan met de afgewerkte diesel gedaan? verbranden-schonen
zeg het maar ik weet het niet.
gr bert
:unsure:
Door osjohn
meteostadskanaal schrijft:
gelukkig heb ik er weinig verstand van je kunt denk ik alleen op je eigen manier meewerken aan een goeie ( voortzetting ) van je leef milieu en die rondom je .
ik heb nog wel een klein voorbeeldje van hoe het ook wel of niet moet.
er wordt overgeschakeld in de maatschappij op bio diesel, vlgs de europese regelgeving moet er een aantal % bio diesel aan de handelsdiesel worden toegevoegd.goed bezig denk je dan , maar dit geeft wel dat de groei van micro bio organismen in de diesel sterk toeneemt wat inhoud dat er toch vrij veel auto,s worden afgetapt moeten worden ivm dieselvirus ( een snotachtige )substantie. en wat wordt er dan met de afgewerkte diesel gedaan? verbranden-schonen
zeg het maar ik weet het niet.
gr bert
:unsure:

In principe is dit een off-forum bericht, maar hier is wel een oplossing voor.

Je haald permanent de zeefjes uit je dieselolie tank, je plaats een waterafscheidings filter tussen je toevoerleiding naar je brandsof pomp, en het probleem is opgelost !!

Voor twee jaren terug zelf dit systeem aangelegt bij onze Volvo,s en geen last meer van die akeligge vervuiling in de tank, alleen nog maar voor de winter het filter vernieuwen.

John
Door Eckie76
Wie is de beste weerprofeet op korte termijn???

Het KNMI beslist niet, want om 2:35 staan er voor heel Nederland minima-verwachtingen voor de komende uren, die om dik 5 graden van het gemiddelde afwijken.
Zo zou het in ZO-nederland t/m 6:00 uur -8 worden.
Het is inmiddels al uren bewolkt en de temperatuur zakt nauwelijks of blijft zelfs gelijk in heel Limburg.
Het is dan nu -2 tot -3.
Ik vind een verschil van dik 6 graden een flinke fout.

Waarom wordt dit niet per minuut bijgewerkt op zo'n fraai vormgegeven kaartje, aan de hand van steeds wisselende weersomstandigheden?
Ik vraag mij soms echt af welke professionele website ik nog moet raadplegen voor nowcasting, want blijkbaar is dat in Nederland nergens zo betrouwbaar als bij de weeramateur zelf, die vaak elke 5 minuten actueel weer presenteert, waardoor je al heel snel een conclusie kan trekken over de korte termijn.
Neem nu Weeronline. Een website bezocht door miljoenen, maar slechts 2 maal per dag wordt er een ongeinspireerd verhaaltje verteld, dat binnen 24 uur nauwelijks verandert.

Het moet echt verbeteren, want op deze manier heeft het voor mij in ieder geval nauwelijks nog nut om "professionele" websites te raadplegen.

mvg

O. Eckhardt