Discussie forum over het weer, weerbericht, vooruitzichten etc
Door wslangerak
Hallo weervrienden,

Het lijkt me een juist moment om eens een discussie te openen over forecasting.
Aanleiding is de beslissing van MetOffice in de UK om te stoppen met het publiceren van seizoensverwachtingen.

Kortgezegd komt het hier op neer:

De Britse weerdienst MetOffice heeft aangekondigd te stoppen met het vier keer per jaar publiceren van seizoensverwachtingen.

Op de seizoensverwachtingen was veel kritiek gekomen; zo bleek de afgelopen winter veel kouder dan verwacht werd. Uit onderzoek blijkt dat het publiek ook geen behoefte heeft aan verwachtingen op zo'n lange termijn, die door hun aard altijd zeer grote onzekerheden kennen.

In plaats daarvan wordt nu voor Groot-Brittannië wekelijks een verwachting tot een maand vooruit gepubliceerd, waarbij voor de termijn van 16-30 dagen enkel een indicatie wordt gegeven voor grote veranderingen of afwijkingen ten opzichte van 'normaal' (bv. warm of koud, droog of nat).

Bron: VWK/MetOffice

Is er geen behoefte aan? Of durven ze het niet meer aan? Doet de atmosfeer de laatste jaren steeds vaker "onvoorspelbare dingen"?

Aan de andere kant hebben we de veelbesproken Piers Corbyn, die de "officiële meteorologen" opnieuw uitdaagt gebruik te gaan maken van zíjn langetermijnverwachtingen. Om zo zelfs "levens te sparen" (zijn woorden).

Kijk maar eens hoe hij dat aanpakt:

Weather Action

of:

http://www.youtube.com/watch?v=1eSD5bMqCoE

Let op: ik zou de laatste zijn die beweert dat Corbyn de wijsheid in pacht heeft, maar ik vind het wel leuk om hier een open discussie over op te zetten.

Naar mijn idee zijn sommige weers- en andere verschijnselen, zoals de recente aardbevingen niet per definitie gerelateerd aan veranderingen in de atmosfeer of zelfs in het zonnestelsel. Anderzijds lijkt het toch allemaal steeds meer verband te houden met elkaar.

Ik zie graag jullie reacties tegemoet.

Groeten,
Kees.
Door JPC
Hij niet onomstreden. Lees hier maar eens:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Piers_Corbyn
Of hij moet het nu veel beter doen?
Maart zou koud nat en winderig zijn.
Koud en winderig klopt misschien wel, maar nat komt nog?
Maar het is wel een heel andere manier van voorspellen.
Door baroman
wslangerak schrijft:
Hallo weervrienden,

Het lijkt me een juist moment om eens een discussie te openen over forecasting.
Aanleiding is de beslissing van MetOffice in de UK om te stoppen met het publiceren van seizoensverwachtingen.

Kortgezegd komt het hier op neer:

De Britse weerdienst MetOffice heeft aangekondigd te stoppen met het vier keer per jaar publiceren van seizoensverwachtingen.

Op de seizoensverwachtingen was veel kritiek gekomen; zo bleek de afgelopen winter veel kouder dan verwacht werd. Uit onderzoek blijkt dat het publiek ook geen behoefte heeft aan verwachtingen op zo'n lange termijn, die door hun aard altijd zeer grote onzekerheden kennen.

In plaats daarvan wordt nu voor Groot-Brittannië wekelijks een verwachting tot een maand vooruit gepubliceerd, waarbij voor de termijn van 16-30 dagen enkel een indicatie wordt gegeven voor grote veranderingen of afwijkingen ten opzichte van 'normaal' (bv. warm of koud, droog of nat).

Bron: VWK/MetOffice

Is er geen behoefte aan? Of durven ze het niet meer aan? Doet de atmosfeer de laatste jaren steeds vaker "onvoorspelbare dingen"?

Aan de andere kant hebben we de veelbesproken Piers Corbyn, die de "officiële meteorologen" opnieuw uitdaagt gebruik te gaan maken van zíjn langetermijnverwachtingen. Om zo zelfs "levens te sparen" (zijn woorden).

Kijk maar eens hoe hij dat aanpakt:

Weather Action

of:

http://www.youtube.com/watch?v=1eSD5bMqCoE

Let op: ik zou de laatste zijn die beweert dat Corbyn de wijsheid in pacht heeft, maar ik vind het wel leuk om hier een open discussie over op te zetten.

Naar mijn idee zijn sommige weers- en andere verschijnselen, zoals de recente aardbevingen niet per definitie gerelateerd aan veranderingen in de atmosfeer of zelfs in het zonnestelsel. Anderzijds lijkt het toch allemaal steeds meer verband te houden met elkaar.

Ik zie graag jullie reacties tegemoet.

Groeten,
Kees.

Ja, om het weer goed te voorspellen is veel kennis en een stuk verleden weer en het aller belangrijkste geluk nodig.
We denken allemaal de aarde warmt zich op, en met de winters zal het wel loslopen, ach een 11-stedentocht krijgen we toch niet meer, MAAR ER KAN OOK EEN KNALLER VAN EEN WINTER TUSSEN ZITTEN.
Deze hoofdletters zijn niet bedoeld om te schreeuwen, maar dat wij als mensen (weeramateurs) ook eens moeten rekenen op een goede winter laat staan een strenge.

Groeten en een prettig weekend.

Ronnie..:huh: