Discussie forum over het weer, weerbericht, vooruitzichten etc
Door Eckie76
Verslag Noodweer 14 juli 2010 Limburg ( korte maar krachtige “Chase”)

Het was ruim geslaagd, maar dat klinkt nu eigenlijk niet zo leuk voor alle mensen in mijn directe omgeving die schade hebben ondervonden vandaag.
Naar verluidt is er verspreid over de hele provincie Limburg aanzienlijke schade opgetreden en dat verbaast mij niets na wat ik heb gezien.

Vanochtend ben ik gaan werken in Belgisch Limburg, ter hoogte van Maasmechelen, zo’n 50 km rijden van Roermond. Het was tot 13:00 vrijwel onbewolkt in die regio, maar ik hield de lucht nauwlettend in de gaten, met in mijn achterhoofd de Level 3 waarschuwing van Estofex en de waarschuwing van het KNMI, plus de dingen die ik gisteren op alle weerkaarten zag.
Rond 15:00 gestopt met werken, omdat het simpelweg te heet werd (32 graden). Op de terugweg naar Roermond zag ik weinig spectaculaire stapelwolken opbollen. Even vroeg ik me af of we überhaupt iets zouden krijgen, of weer een vertraging tot diep in de avond met een sisser.

Naar huis, douchen, eten en kijken naar de weersontwikkelingen.
Ik zag een actieve buienlijn naderen vanuit ZW. Zag er erg goed uit, een ketting van ploffers boven N-Frankrijk op de satellietbeelden prachtig te zien. Boven de noordelijke Ardennen rommelde het al flink.
Net op tijd vertrok ik richting mijn oude woonplaats in Midden-Limburg ( Sint Odiliënberg) om iets verderop in het veld te gaan staan wachten op de naderende onweersbui(en).
Was vrij zeker dat er snel actie zou plaatsvinden, omdat ik via buienradar op mijn gsm een voltreffer zag naderen. Aanvankelijk vreesde ik voor een westelijke misloper, maar twee kernen pakten elkaar bij de armen boven Zuid-Limburg en zorgden ervoor, dat Midden-Limburg de volle laag zou krijgen.

In een driehoek tussen Montfort, Posterholt en Echt ( oostelijk Midden-Limburg) ligt een groot landbouwgebied met redelijke vergezichten; mijn favoriete spotplek voor buien vlak naast de deur. Ideaal om vanuit zuid naderend weer te observeren.
Ruim een half uur voordat het vuurwerk losbarstte ben ik met de neus van mijn wagen richting het onweersfront gaan staan en heb ik geduldig maar toch gespannen afgewacht. Ondertussen luisterde ik naar L1 Radio en hoorde ik verontrustende berichten uit Zuid-Limburg. Het kon dus niet lang meer duren of de enorme bui ( ben bijna zeker dat het een supercell betrof) zou pal over mij heen trekken.

Vanaf grote afstand kon ik de voorkant van de bui zien naderen, terwijl ik richting oosten ( Duitsland ) contouren en stromingen zag die verdacht veel weghadden van een, zij het erg zwakke, inflowtail. De wind draaide al 30 minuten voordat de bui overtrok, matig tot krachtig richting de bui, een goed teken dus.

Tien minuten voordat de bui zou overtrekken ontwikkelde zich een erg rafelige shelf. Ik heb mooiere shelfs gezien, maar ver boven deze was een duidelijk krommende lijn richting oost (Duitsland) zichtbaar. Hetzelfde gold voor west. Een zwakke rotatie begon, maar niks spectaculairs. De shelf bleef rafelig met veel lichte uitzakkingen.
Veel bliksemactiviteit heb ik niet gezien. CG-ontladingen waren op twee handen te tellen.

Nadat de shelf passeerde nam de wind vreselijk snel toe, met als gevolg een tot orkaankracht toenemende downburst die ongeveer 5 minuten duurde. Nog steeds nauwelijks regen, maar een enorm hard fluitende, onheilspellende storm met een bruin gordijn van zand. Letterlijk een zandstorm.
Al filmend en foto’s makend ben ik terug naar mijn auto moeten rennen omdat ik bijna gezandstraald werd en er onverwacht toch veel blikseminslagen plaatsvonden.

Dit is met afstand de meest indrukwekkende bui die ik in Nederland ooit heb meegemaakt.

Drie kilometer verderop bleken in Sint Odiliënberg een aantal bomen te zijn ontworteld. In Roermond waren eveneens tientallen bomen omgewaaid, ook op auto’s en huizen. Een ware ravage.

De neerslaghoeveelheden vielen reuze mee ( max. 15 mm ) en ook heb ik geen meldingen van hagelschade in de directe omgeving binnen gekregen.

Groet Olaf
Bijlagen
P7140140.JPG
P7140140.JPG (94.65 KiB) 3587 keer bekeken
Door Eckie76
Thanks!

Nu nog leren om beter te fotograferen en sparen voor beter materiaal :0

Heb nog een filmpje met mijn gsm gemaakt, maar uitgerekend nu wil mijn laptop de usb-poort niet meer herkennen :( Hoop dat het later nog lukt.
Door Eckie76
Dank u. Dit is nu wat deze weerhobby zo verslavend maakt, voor mij althans.
Nu nog een super camera aanschaffen!
Of een goede fotograaf vinden die het leuk vindt om mee te gaan chasen :)
Door tinuz97
Eckie76 schrijft:
Dank u. Dit is nu wat deze weerhobby zo verslavend maakt, voor mij althans.
Nu nog een super camera aanschaffen!
Of een goede fotograaf vinden die het leuk vindt om mee te gaan chasen :)

Jammer dat je niet in de buurt woont ghehehe :P
Door WEERSTATION KLAZIENAVEEN
Misschien kunnen we een HWA Storm Chase Team opstarten om in de VS op echte Tornado,s te gaan jagen.

Met zulke stormen hier begint het bloed toch iets sneller te stromen.

Mvg,

Martijn
Door Eckie76
Toch wel, voor chase-begrippen is dat pinda's. :)
Ga me nu eerst verdiepen in de beste aankoop camera. Moet eenvoudig maar wel briljant zijn, kan zoiets voor een paar honderd euro?
Door fbockstael
Niet helemaal on topic, maar voor een paar honderd euro, letterlijk, geen idee.
Ik heb een Nikon D3000 gekocht en die kost ongeveer € 350,00 met 18-55 mm VR lens.
Het is natuurlijk wat je wilt, maar voorlopig vind ik er alles op wat ik nodig heb. Van snelle sluitertijden, tot Bulb-stand, van diafragmavoorkeuze tot sluitertijdvoorkeuze, automaat als je dat zou willen en verschillende programma's.
Foto's opslaan in JPeg en RAW of beide tegelijk.
De standaardlens presteeert prima, heb er nog wel een 55-200 mm bij gekocht maar dan zit je wel beetje boven "paar honderd".

Het is vooral niet mijn bedoeling tot een NIkon-Canon-Sony-Olympus-XXXXX discussie uit te nodigen.
Heb alleen gezegd wat ik gekocht heb.

Groet,

Franklin