Discussie forum over het weer, weerbericht, vooruitzichten etc
Door meteohoekvanholland
Ik moest toch wel even drie keer kijken vandaag, met een piek van 86,6 km/u de hoogste windsnelheid op hwa vandaag. Dat komt wel eens vaker voor hier aan de kust, maar dan tijdens winderige dagen.

Merkwaardig dat het slecht 1 hele korte stoot is geweest om 10:50 uur, in ieder geval over drie seconden. Er voor en erna geen rare pieken kunnen ontdekken, gewoon een rustige windje:

[img]http://www.meteohoekvanholland.nl/wind_24u.png[/img]

De wind is rond die tijd wel plots 200 graden gedraaid.

Zie ook mijn daggrafieken: http://www.meteohoekvanholland.nl/index ... &Itemid=80

Van morgen vroeg rond een uur of 7 overigens wel een paar onweersklappen en een flinke hagelbui, maar dat was dus uren eerder.

Er lagen vanavond wel wat weggewaaide zaken in de tuin.

Wat denken jullie? Een downburst(je) of...? Iemand anders iets dergelijks meegemaakt vandaag?

Groet,

Marc
Door SpeedyGJ
Downburst is uitgesloten gezien er geen neerslag is geregistreerd, daarnaast zijn die ontwikkelingen al lang van de baan, dat wordt wachten tot volgend jaar :)

Het zou misschien een meetfout zijn geweest.
Opvallend is wel dan het KNMI station een langdurige 6 a 7bft meet momenteel met piek van 86km/h. Echter is de vraag of dit wel juist is, misschien dat jij iets kan bevestigen?
Door wslangerak
Je ziet op je grafiek van de luchtdruk op die tijd ook een vrije abrupte stijging, lijkt bijna een "onweersneusje"....
Door meteohoekvanholland
KNMI meter heb ik ook naar gekeken, die staat op de pier in Hoek van Holland, een km in zee. Die grafief zag er idd weer heel anders uit, maar staat uiteraard ook vrijer. Een station in de buurt, ook op hwa, meet vaak een veel lagere snelheid door omliggende bomen, de piek (weliswaar slechts 33 km/u) lag ook precies op dat tijdstip, dus een vogel (dan moet het wel een slechtvalk zijn met die snelheid) is het niet geweest denk ik, haha ;-) Meetfout heb ik nog niet eerder gehad, althans, nog nooit zo'n losse piek gecontstateerd in de afgelopen jaren.

Downburst, nee idd, ben de hele avond al aan het googlen, wordt veroorzaakt door (koude) neerslag. Heb echter wel gehoord dat in de buurt rond die tijd veel hagel is gevallen, alleen vreemd dat mijn regenmeter dus 'leeg' bleef.

Dan gaan we maar uit van een flinke windvlaag in een bui, maar toch blijf ik het bizar vinden, het is echt een rare scherpe piek...
Door meteohoekvanholland
wslangerak schrijft:
Je ziet op je grafiek van de luchtdruk op die tijd ook een vrije abrupte stijging, lijkt bijna een "onweersneusje"....

Goed gezien, was mij nog niet opgevallen, heb vooral gefocussed op de regenval en windrichting. Het is inderdaad een kleine steiging, maar wel abrupt.
Door SpeedyGJ
De windmeting van HvH is uitgeschakeld door problemen. Voor de rest tja ik weet niet echt wat het kan zijn. Misschien handig om wat mensen te ondervragen die misschien iets hebben gemerkt rond die tijdstip. Voor nu blijf ik het toch houden bij een storing.