Discussie forum over het weer, weerbericht, vooruitzichten etc
Door weatherservice
Verwachting voor België:

Winterweer wil van geen wijken weten...

Het is weer zo ver, nog maar net bekomen van de zware sneeuwval van afgelopen dagen en er is weer sneeuw op komst. In tegenstelling tot vorige jaren liggen de kaarten weer goed voor Vlaanderen. We moeten wel opmerken dat de dooi zijn intrede zal maken in de Ardennen, waar de warmere lucht wordt geadvecteerd.

Concreet wordt het de volgende 24 uur weer (s)nowcasten. Snowcasten heeft tot doel om de sneeuwval actueel te gaan volgen om nauwkeurige verwachtingen op te zetten voor andere streken. Wat staat er nu te gebeuren?

Een occlusie vanuit het zuiden van Frankrijk stoomt met een intensiverend neerslaggebied naar België. Op zich is dit geen positieve zaak, aangezien de occlusie gevoelige zachtere lucht markeert. Omdat de occlusie naar België koerst en op het laatste moment naar het oosten uitwijkt, blijft Vlaanderen in de relatief koude lucht. Er is zelfs meer, want de temperatuur op 850 hPa gaat in de loop van de namiddag nog verder zakken met mogelijk al wat motsneeuw in het westen.

De grote hoeveelheden lijken volgens WRF, GFS en UKMO pas later in de avond te komen. De occlusie transporteert dan zachtere lucht naar de Ardennen en door opglijdingsprocessen met de koudere lucht, wordt de neerslag intensiever. Momenteel zien we hoeveelheden van 5- 10 cm in België. Waar die gaan vallen, dat is de vraag. Voorlopig lijkt de streek ten noorden van Doornik - Aalst - Antwerpen de meeste kans te maken op een significant sneeuwdek.

Morgenochtend verwacht ik problemen in Oost-Vlaanderen, Antwerpen en het centrale deel van België. De provincies West-Vlaanderen en Limburg vormen een dubbelte op zijn kant, omdat in Limburg (zuiden) de neerslag tijdelijk kan overgaan in IJzel. In West-Vlaanderen lijkt de neerslag hoofdzakelijk sneeuw te worden, maar daar zijn de hoeveelheden voorlopig een stuk minder.

Al bij al, een zeer spannende situatie voor winterliefhebbers.

© weatherservice
Door Mike
Niet alleen Belgie krijgt weer sneeuw, ook in Nederland morgen sneeuw, voornamelijk in Limburg en het Oosten, maar de rest van het land kan ook weer wat sneeuw krijgen.

Net nu de wegen weer schoon zijn, nouja het is niet anders, laat maar komen zou ik zeggen ;)
Door Overijse
50 % van mij zegt laat die witte lading maar komen, andere 50 % zegt wacht nog tot het weekend. Maar we kunnen niet kiezen en maar goed ook.
Door weatherservice
Momenteel zie ik dat de neerslagzone in het westen van Frankrijk wordt geblokkeerd door één of andere factor (hogedruk normaliter). Door het verplaatsen van de depressie naar het noordoosten, dalen de kansen op neerslag in het westen :(
Door Sjulp
Hier in het Maasland valt momenteel ijsregen. Weg is spiegelglad. Luchttemp. -2° en grondtemperatuur -2,9°. Zoiets in volle ochtendspits en de chaos is niet te overzien!