Discussie forum over het weer, weerbericht, vooruitzichten etc
Door reitsma1960
meteobergen schrijft:
En ja hoor de rapen zijn weer gaar. We kunnen weer trappen naar.....
Er gaan dingen fout in jullie ogen naar de waarschuwingen van het KNMI. Komop we zijn allemaal volwassen neen ik aan . Zoek een andere baan en ga bij het KNMI aan de slag. Sect gezien heb je dan pas recht van spreken als het fout gaat. Wij hebben een weerstation als hobby, WIJ VOORSPELLEN NIET,WIJ NOTEREN VOOR ONSZELF.Tis heel makkelijk om bij elke scheet kritiek te leveren. De beste stuurlui staan nog altijd aan wal!!! Waarvan akte!!

Jedoch een hele fijne jaarwisseling .
Gr Meteo Bergen

Ik sluit me hier bij aan. Het is gemakkelijk vanaf de wal als beste stuurlui te oordelen.......
Het weer te voorspellen en de juiste waarschuwingen uit te geven blijft ontzettend lastig. Ik waag me er niet aan.

Groet,
Oebel
Door dualfoot
Temperatuur hier rond het vriespunt. Bloedlink in de straat. Ik zou even naar de ijsbaan en op straat kon ik niet fietsen, spekglad, op de stoep was het schoon maar door die mist/motregen is het daar nu ook al glad. Als je stilstaat glij je al weg.

Inderdaad slim idee van Martijn (Weerstation Klazienaveen). Misschien gezamenlijk een website maken die dan door middel van reclame word gefinancierd. Op deze website kunnen we voor de actieve leden (betrouwbare) van dit forum een account aan en dan kunnen al die mensen gezamenlijk waarschuwingen maken.

Groeten,

Frank
Door meteozwolle
mijn mening hierover

Het blijft lastig om een voorspelling te doen lijkt mij.
maar met de positite, financien en middelen welke het KNMI heeft mag je wel het een en ander verwachten toch ?

ik kan niet beoordelen of men nu te vroeg / te laat of precies op tijd is met deze melding maar ik constateer wel dat er de laatste tijd wel veel discussie is over het moment van uitbrengen van een waarschuwing/alarm

waar rook is, is vuur zullen we maar zeggen ......
Door Snarf2000
Lekker makkelijk om iemand de zwarte Piet toe te spelen.

Straks wordt het KNMI er nog op aangesproken op de ongelukken die er gebeurt zijn/komen.
Ik doe zelf ook wel eens voorspellingen, maar als het fout gaat wordt ik er op afgerekent. Heb je het goed, hoor je niks.

Bij temperaturen om het vriespunt heen kan je weten (net zoals iedereen de wet hoort te kennen) dat het glad kan zijn/worden.
Daar hadden we vroeger vóór het fenomeen weeralarm/waarschuwing ook geen radio/tv/internet voor nodig. Toen had alleen koning winter de schuld.
In mijn ogen nu nog steeds.

Mensen, hou alsjeblieft op met deze onzin om zulke instanties te veroordelen.
Degene die verantwoordelijk is voor is in ieder geval niet het KNMI.

Daarbij heeft het KNMI al tijden dewaarschuwd voor opvriezing en dergelijke.
Dat er geen kleurtje aan hangt zal mij een zorg zijn.

Frans
http://www.meteonoordwest.nl
Door Mike
Tsja, wat moet het KNMI nou, als ze waarschuwen voor slecht weer en het komt niet dan is het ook niet goed, dan neemt niemand zo een weeralarm meer serieus, hebben we vorig jaar meegemaakt, nu zijn ze "te laat" en is het ook niet goed.

Want als er nou weet ik veel ik noem maar wat, ehhhh 400.000 auto's rijden in 3 Provincie's waar zoals nu dan IJzel is en er vallen 2 doden, tsja, waarom overleven al die andere mensen het dan wel?, ik heb genoeg gekken zien blazen hoor met die gladheid en dan hoop ik juist dat als hun gaan glijden een boom tegen komen en niet een gezin met kinderen, niet dat je met een lagere snelheid niet zal gaan glijden maar de inpact is een heel stuk minder.

Laatst ook, 50km als verplichte snelheid op de snelwegen, en wat doet men, mwah, gewoon doorblazen hoor, er is niks aan de hand, enneh ik heb trouwens winterbanden dus ik kan wel hard rijden, snap je ;) zo reageert een gros van de automobilisten.

Een moeilijk iets, we moeten gewoon meer van dit soort winters krijgen dan gaan we ons vanzelf wel aanpassen (hoop ik).
Door dualfoot
Nu lijkt de ijzel hier wel opgehouden, maar nog is het spekglad, net even naar de andere kant van het dorp geschaatst en terug:woohoo:

Groet,

Frank
Door pb2rdf
Met deze ijzel blijkt maar weer eens dat de mensfactor niet uitgeschakeld kan worden.
Blijkbaar vertrouwen we steeds meer op satellietbeelden, radarbeelden, geautomatiseerde metingen en weermodellen met berekende verwachtingen.

Maw: Al is de statistiek net zo snel, het weer achterhaald haar wel. B)

Zoals eerder genoemd in dit topic, het wordt misschien tijd voor gekwalificeerde waarnemers, evenredig verspreid over het land, die zoveel mogelijk op een vaste locatie verblijven en regelmatig visuele waarnemingen kunnen doorgeven.

Reed vanmiddag, 30-12, rond 16:00 weg uit Lelystad.
Het miezerde heel licht, het was mistig, zicht rond 4 a 5 km, temperatuur was iets boven nul.

Gezien de temperatuuranimatie van HWA blijkt, achteraf, dat een klein koudeputje zich verplaatste van noord naar zuid over het oostelijk deel van Nederland.

Dat in combinatie met hoge luchtvochtigheid heeft dus geresulteerd in het feit dat de mist condenseerde en omgezet werd naar miezer, motregen.
Met als resultaat ijzelvorming op de koude ondergrond en gezien de temperatuur ook onderkoelde lichte regen.
Blijkbaar ideaal om een glad ijsfilmpje op de ondergrond te leggen met alle gevolgen vandien.

Een les voor de toekomst, hoop ik.

grtn, Peter
Door weerzal
Bij ons vanmorgen ijzel.

Maar ik doe in de winter altijd even over de straat schuifelen.
Kijken of het glad is voor ik vertrek.
Wij hebben nu eenmaal een zeeklimaat wat zeer veranderlijk is.
En in mijn ogen dus ideaal voor een weeramateur.

In mijn ogen is het KNMI een hulpmiddel en ben je zelf ten alle tijden verantwoordelijk voor je eigen daden.
Maar dat is mijn persoonlijke opvatting.

Gelukkkig ben ik nu al glijdend toch weer heelhuids op mijn werk aangekomen.

ltrz Rob.