Discussie forum over het weer, weerbericht, vooruitzichten etc
Door weerstation
Gerrit, ik heb hier hetzelfde, zie ook dit topic.http://www.hetweeractueel.nl/forum/algemeen/16129-over-stadseffect-gesproken. Mijn weerstation staat in een "vallei".

Koude lucht vloeit naar het laagste punt. Zeker in combinatie met lichte zandgrond, geen bewolking en een koude bovenlucht kan de temperatuur snel onderuit gaan. Wanneer je weerstation in een kom staat komt daar nog bij dat de wind eerder wegvalt dan op een vlak terrein.

Allemaal plaatselijke factoren die meespelen bij de temperatuurmeting. Daar is de kwaliteit van je metingen niet minder door. Het eerder aangehaalde KNMI station in wijk aan zee en het limburgse Ell zijn voorbeelden van stations die op deze manier officiele metingen doen.

Harrie
Door fotogw
Het is inderdaad al een tijdje koud op de veluwe! Hoe groot was bij jou het verschil tussen de temp op 1,5m en op 10 cm? Het lijkt er op dat je je op een punt zit waar de kou zich verzamelt, inderdaad, net al in een duinpan. En in de bossen blijft de sneeuw langer liggen, en is dus de uitstraling denk ik ook sterker. Ik meet de 10cm. temp nog niet goed in Vaassen. Wordt aan gewerkt. Dan zouden we die ook eens kunnen vergelijken!

Groeten, Gerhard
www.weeropdeveluwe.nl
Door Gerrit
Gerhard.

Het verschil tussen 150cm en 10 cm was donderdag op vrijdag nacht op een gegeven moment 3,1gr ik heb even gekeken en dat komt in de nacht wel vaker voor.
Ik zie al wel dat Vaassen dicht in de buurt van mijn metingen komt,meet jij ook in het vrije veld?

Harrie.

Ik ben schijnbaar niet de enige die zulke verschillen meet,wat mijn wel opvalt is dat het verschil met de metingen van het KNMi overdag minimaal zijn,maar in de nachtelijke uren zit er soms 5 graden of meer tussen de metingen,ik mag er toch vanuit gaan dat de KNMI meetpunten vrij staan,mocht dat niet zo zijn dan verklaart dat het grote verschil.

Ik weet dat het KNMI een meetpunt heeft in Elspeet en Hulshorst,zijn deze gegevens ook ergens te vinden?

Groeten,Gerrit
Door pb2rdf
Met welk KNMI meetpunt vergelijk je ?

Aangezien je een Davis VP gebruikt mag je wat mij betreft er van uitgaan dat de temperatuur waarden, gemeten op jouw locatie, binnen 0,5 graad C nauwkeurig zijn.

Peter
Door fotogw
Dag Gerrit,

Ja, ik meet op een grasveldje, het dichtsbijzijnde obstakel is een schuur, die staat op ongeveer 10 meter van het meetpunt. Heb nog wel meer tuin, maar geen ontvangstbereik om m verder weg te zetten;-)
Door Gerrit
pb2rdf schrijft:
Met welk KNMI meetpunt vergelijk je ?

Aangezien je een Davis VP gebruikt mag je wat mij betreft er van uitgaan dat de temperatuur waarden, gemeten op jouw locatie, binnen 0,5 graad C nauwkeurig zijn.

Peter

Ik heb ook niet zoveel twijfels over mijn metingen,meer over het verschil met de KNMI metingen,die wijken soms wel 3 graden of meer af,vooral op windstille en heldere nachten.

Groeten,Gerrit