Discussie forum over het weer, weerbericht, vooruitzichten etc
Door Snarf2000
Kan het niet laten om nog even te reageren.

Hieronder een voorspelling voor 2011 van de EA en de DA

http://wetenschap.infonu.nl/weer/29475-weersverwachting-weersvoorspelling-2011-het-weer.html#2

Het weer kan grofweg in 2 toestanden zijn: stabiel of instabiel. Als het weer stabiel is kan het vrij goed voorspeld worden. Een extreem voorbeeld: in de Sahara kun je met gemak twee maanden vooruit voorspellen.
Als het weer instabiel is (er komt een depressie langs) is de situatie compleet anders. Je hebt dan computers nodig en veel gegevens van meetstations en satellieten. Daarvoor geldt: hoe meet data hoe beter de voorspelling. Maar er is een grens. Voor elke dag langer voorspellen heb je (grofweg) 10 keer zoveel data nodig (dus niet de wind op elke vierkante kilometer, maar de wind in een 10 keer zo klein gebiedje). Dat kun je een paar keer doen, en dan heb je in elke gebiedje van een vierkante centimeter een windmeting nodig. Dan is de limiet dus bereikt.
Waar die grens ligt is nog niet bekend, maar er is geen weerman die denkt dat dat meer is dan 10 dagen. Ik denk dat het ongeveer 7 is. Nu zitten we (ondanks de lange voorspellingen) op ongeveer 5 dagen (bij instabiel weer!)

Nou mogen jullie het zeggen:silly:

Frans
Door wslangerak
Een goede uitleg van de huidige - conventionele - manier van weersverwachtingen samenstellen. Maar de grap hier is nu juist dat er een heel andere manier van voorspellen wordt gebruikt. Niet gebaseerd op computermodellen en actuele metingen, maar - zoals in dit geval - op langjarige terugkerende patronen in de natuur.
Als dit correct blijkt te zijn gaat de weerwereld behoorlijk op z'n kop.

Overigens ben ik er niet van overtuigd dat het betrouwbaar is hoor, hou me ten goede.
Door WSWijk
wslangerak schrijft:
Een goede uitleg van de huidige - conventionele - manier van weersverwachtingen samenstellen. Maar de grap hier is nu juist dat er een heel andere manier van voorspellen wordt gebruikt. Niet gebaseerd op computermodellen en actuele metingen, maar - zoals in dit geval - op langjarige terugkerende patronen in de natuur.
Als dit correct blijkt te zijn gaat de weerwereld behoorlijk op z'n kop.

Overigens ben ik er niet van overtuigd dat het betrouwbaar is hoor, hou me ten goede.

Ach, het is leuk gebracht. We zullen het vanzelf gaan merken. Een mazzel hebben we (ze), de carnaval is laat dit jaar (in maart), dus die hebben er geen last van.
:woohoo: :woohoo: :woohoo:
Door westkapellegek
Mijn opa vergeleek al deze winter met die van 53. "In Januari kwakkelend weer met aan het einde van de maand een zeer zware depressie die komt opzetten vanuit het noor-westen". Nu ik Februariestorm 2011 zie staan denk ik meteen aan die uitspraak. En dan te bedenken dat hij alleen maar naar de lucht kijkt.......;)
Door Sjulp
Naar het zich laat aanzien (duurt weliswaar nog 2 weken) zal het 'feest' - gelukkig - niet doorgaan...

Nog maar goed dat hij er zelf de nadruk op legt dat het om een experimentele voorspelling gaat.