Discussie forum over het weer, weerbericht, vooruitzichten etc
Door petergroeneveld
wthus schrijft:
wthus schrijft:
In Doetinchem-Dichteren (GLD):
Jaartotaal 2009: 771.3 mm (Hellman)

En in de lijst van Luc:
Doetinchem (Dichteren) 695,8 (VP2)

Zo zie je maar weer dat VP2 niet klopt en KNMI een beetje foute data toe krijgt geschoteld ;)

De tipping bucket van de rain collector is door Davis afgesteld maar er kan nog altijd een afwijking in zitten. Onder de tipping bucket (de wip ) zitten stelschroefjes waarmee je hem nauwkeuriger af kunt stellen. ;) Ik zou de schroefjes met kwart slagjes omhoog verstellen (gaat dan sneller kantelen en dus meer neerslag meten ) en dan even kijken wat de afwijking nog is totdat je gelijk zit met je Hellman. Dan zul je zien dat de VP2 toch wel betrouwbaar gaat worden.
Door wslangerak
petergroeneveld schrijft:
Dan zul je zien dat de VP2 toch wel betrouwbaar gaat worden.

Dat mag ik hopen! Ik vind 75 mm wel een heel grote afwijking voor zo'n duur station.
Door petergroeneveld
wslangerak schrijft:
Dan zul je zien dat de VP2 toch wel betrouwbaar gaat worden.

Dat mag ik hopen! Ik vind 75 mm wel een heel grote afwijking voor zo'n duur station.

Kees dit is wel de afwijking over een heel jaar, maar inderdaad het is een ruime afwijking, vond het zelf ook al.
Door osjohn
Als in een droge periode 1 liter water druppelgewijs in de vantage schut kan je op het display exact aflezen wat de afwijking is, en d.m.v. de twee schoefjes iets bijstellen, en e.v.t. herhalen tot hij zuiver is.

Na deze afstelling verwijder je de gegevens in je display en stel je jaarhoeveelheid weer bij.

Het is wel wat werk, maar wel leuk dan te weten dat hij exact weergeeft.

Ik geloof ook dat het te maken heeft met het Amerikaans rekenstelsel, het wordt toch omgerekent in het metrische stelsel.

John
Door Eckie76
Als het goed is, staat de Davis al correct afgesteld als je hem koopt. Aan die schroeven draaien is alleen wenselijk in hoogste uitzonderingskwesties en als je het gaat doen, inderdaad zoals John zegt: zeer exact te werk gaan en langzaam laten instromen. Anders kan je het vergeten.

Die afwijking van Wilbert is veel te groot, en zal echt niet voor elke Davis gelden.
Door petergroeneveld
osjohn schrijft:
Als in een droge periode 1 liter water druppelgewijs in de vantage schut kan je op het display exact aflezen wat de afwijking is, en d.m.v. de twee schoefjes iets bijstellen, en e.v.t. herhalen tot hij zuiver is.

Na deze afstelling verwijder je de gegevens in je display en stel je jaarhoeveelheid weer bij.

Ik geloof ook dat het te maken heeft met het Amerikaans rekenstelsel, het wordt toch omgerekent in het metrische stelsel.

John

John, als je 1 liter water in de emmer van de Vantage schut wat is dan het juiste aantal mm dat gemeten moeten worden? Oftewel 1 liter komt overeen met een x-aantal mm.
Door Luc
osjohn schrijft:

John

John, als je 1 liter water in de emmer van de Vantage schut wat is dan het juiste aantal mm dat gemeten moeten worden? Oftewel 1 liter komt overeen met een x-aantal mm.
Kijk ook eens naar dit topic over het calibreren van de regenmeter van een Vantage Pro: http://www.hetweeractueel.nl/forum/davi ... antage-pro

Dan kunnen we hier on topic blijven over de neerslag van 2009 ;)

Gr,
Luc