Discussie forum over het weer, weerbericht, vooruitzichten etc
Door WSWijk
weermaarssen schrijft:
Hallo Allemaal,

Heeft het zin om mijn loden schoenen tevoorschijn te halen? Of is het storm in een glas water?

Groet, Louis

Hoi Louis,

Als je van plan bent naar de kust te gaan, dan kan je ze wel gebruiken ja. Maar ze verwachten windkracht 7 boven land, 8 aan de kust en mogelijk windstoten tot 110 km per uur. Dus het zal wel mee vallen... :)

Theo
Door meteohoekvanholland
Ik volg gewoon het KNMI. Zij hebben er veel belang bij een reële voorspelling te maken. Wanneer het misgaat, wijzen de vingertjes nog altijd direct naar het KNMI. De nieuwe wijze van waarschuwen, dus per provincie en tijdspanne, ervaar ik als behoorlijk betrouwbaar.

Ik verwacht hier aan de westkust de 100 km/u grens in ieder geval wel te halen, heb vanavond maar even een extra schoor op mijn schutting aangebracht en de windgrafiek op de startpagina geplaatst.

Gr,

Marc
Door weatherservice
Een strakke 50kts op het hoogst van de storm, maar GFS zit weer te goochelen met zijn waarden. Dit gaat denk ik allemaal meevallen?

[img]http://www.windfinder.com/grafiken/forecasts/wind_benelux51.png[/img]

Bron: Windfinder.com
Door jeroenzwart
Wat een ophef over wat onstuimig weer!:huh: Grote kans dat het niet eens het predicaat storm gaat krijgen, daar is immers een uurgemiddelde van 9 bft voor nodig van één van de officiele knmi-stations. Ik denk niet dat het zo ver komt! Een zware storm wordt het al helemaal niet:laugh: en wat moet ik me voorstellen bij "zwaar stormweer"? Of is dat soms Belgisch voor "onstuimig weer";)
Het enige bijzondere aan het weer komende dagen zijn de mogelijk zware windstoten die zich zullen voordoen, aan de kust wellicht zelfs zeer zware windstoten. Dat maakt het wellicht tot wel interessant, het vergroot in ieder geval de kans op schade!:)
Overigens opvallend hoe weinig stormen er de laatste jaren voorkomen, ze lijken zowat uit het weerbeeld verdwenen, zware stormen zijn een uitzonderlijk fenomeen geworden. Het feit dat er nu zoveel ophef is over een beetje wind geeft wel aan dat we dit blijkbaar al bijzonder vinden. In vergelijking met de stormen die in de jaren zeventig van de vorige eeuw plaatsvonden is dit maar een lachertje: slechts een zuchtje wind :P . En dat terwijl de klimaatveranderingsscenario's op basis van verhoging van CO2 in de atmosfeer steeds een toename van de wind aangeven en een toename van het aantal (zware) stormen! :blink: Het feit dat het omgekeerde het geval lijkt te zijn, daar hoor je niemand over. Toch wel vreemd, of niet?;)