Discussie forum over het weer, weerbericht, vooruitzichten etc
Door Overijse
Laten we het houden op stormachtig (8 beaufort) tot storm (9 beaufort).

@jeroenzwart
En we spreken niet over uurgemiddelden maar over gemiddelden per 10 minuten, ook het KNMI.

Grtz
Kris
Door jeroenzwart
Dat klopt als je het hebt over windkracht in Bft-schaal, die is gebaseerd op 10 minuten gemiddelden. Echter het KNMI heeft de afspraak gemaakt dat stormen worden geklasseerd op basis van uurgemiddelde windsnelheden, waarbij de snelheden omgerekend naar Bft het volgende betekenen:
9 Bft - storm
10 Bft - zware storm
11 Bft - zeer zware storm
12 Bft - orkaan
Die laatste is overigens in Nederland nog nooit voorgekomen!
Door jeroenzwart
Kris,

Ik ben met je eens dat hoe het KNMI het op de site verwoord niet helemaal handig is. De Bft-schaal is gebaseerd op 10-minuten gemiddelden en daar hangen de woorden "storm" etc. aan vast. Bij windkracht 9 is dus inderdaad sprake van storm, maar zolang het uurgemiddelde niet boven windkracht 9 uitkomt, verdwijnt de "storm" toch niet in de boeken als zijnde een echte storm. Het is jammer dat het KNMI dat niet meldt op de site. Ik had het in mijn eerste bericht over 'predicaat' daarmee bedoelde ik dus dat de windkracht geclassificeerd kan worden als storm. Dat betekent niet dat er gedurende korte tijd een stormkracht kan optreden, immers daarvoor geldt het 10-minuten gemiddelde.
Mocht je twijfelen aan deze informatie: ik heb deze van de meest directe bron, te weten mijn vader. Hij is ruim 40 jaar werkzaam geweest als hoofdmeteoroloog bij het KNMI en heeft in de jaren 80 alle voorgekomen stormen in Nederland geinventariseerd en geclassificeerd.

Groet, Jeroen
Door kees ws middelburg
dit is anders wel een kaartje voor zaterdag en niet donderdag

weatherservice schrijft:
Een strakke 50kts op het hoogst van de storm, maar GFS zit weer te goochelen met zijn waarden. Dit gaat denk ik allemaal meevallen?

[img]http://www.windfinder.com/grafiken/forecasts/wind_benelux51.png[/img]

Bron: Windfinder.com
Door weatherservice
Even reageren op bovenstaande post,

Dat komt omdat ik de afbeeldingsURL direct heb gekopieerd van Windfinder. Hij gaat bij iedere nieuwe run zijn data verschuiven naar andere datums. Gisteren toen ik dat poste, was het weldegelijk voor vandaag, maar nu zit die run al op zaterdag blijkbaar.

Als ik het prentje zou uploaden via de server van HWA zou het statisch blijven.
Door WEERSTATION KLAZIENAVEEN
Hallo Allemaal,

De wind begint hier aan te trekken maar vooralsnog valt het reuze mee.

Maximale windsnelheid 33.8 km/hr om 10:25 uur

10 minuten gemiddelde 15.5 Km/hr

Benieuwd wat er vanmiddag en vanavond nog gaat komen,

Mvg, Martijn
Door kees ws middelburg
oke dank je voor de uitleg

Grt Kees

weatherservice schrijft:
Even reageren op bovenstaande post,

Dat komt omdat ik de afbeeldingsURL direct heb gekopieerd van Windfinder. Hij gaat bij iedere nieuwe run zijn data verschuiven naar andere datums. Gisteren toen ik dat poste, was het weldegelijk voor vandaag, maar nu zit die run al op zaterdag blijkbaar.

Als ik het prentje zou uploaden via de server van HWA zou het statisch blijven.
Door forsurh
[img size=500]http://www.weerstation-grootegast.nl/Weerkaarten/Temp&wind.png[/img]

Mooi te zien de warme lucht in opkomst.

[img size=500]http://www.weerstation-grootegast.nl/Weerkaarten/Weerkaart.png[/img]

Ook mooi aan de isobaren te zien.

Eigen bron overigens, gebruik Digital Atmosphere en heb zo elk uur een nieuw kaartje.

Veel windplezier vandaag, maar hou het heel:-)

Groeten,
Wisse

www.weerstation-grootegast.nl