Discussie forum over het weer, weerbericht, vooruitzichten etc
Door SpeedyGJ
Kortom, kom maar op, ik trap wel af.

Wat een hitte, maar in de avond gevolgd door zwaar onweer, het onweerde aan 1 stuk door soms felle inslagen! Ook de slagregens waren behoorlijk heftig, zelfs met hagel erbij, hagelstenen van 1.5cm groot :) daarna prachtige luchten met aan het einde een regenboog :)

Deze dag vergeet ik niet meer :) dikke 8!

Hieronder een uitgebreide verslag over de gegevens:

Vanmorgen snel oplopende temperatuur die vooral aan het einde van de ochtend even bleef hangen, daarom ging ik behoorlijk twijfelen dat ik de eerste 30tiger op de teller mocht verwelkomen. Om 13:30 was het eindelijk zover, de eerste 30 graden kwam op de teller en zelfs live gefilmd :) daarna steeg de temperatuur verder tot eindelijk om 16:30 de 32 graden op te teller stond, dit heeft tot 16:40 geduurd, daarna zakte de temperatuur tot momenteel 18.9 graden (21:44)

De wind was eerst redelijk rustig maar vanaf 10:50 begon de wind aan te wakkeren, om 18:00 een 51.5km/h op de teller mocht verwelkomen met een gemiddelde van 27.4km/h :)
Tijdens de buien was de wind vrij rustig, alleen tijdens de passage van de eerste onweersbui ging het even behoorlijk te keer, echter werd de 51.5km/h niet overscheden.

In begin van de ochtend kwam er een enkel buitje langs, echter geen meetbare waarde achter gelaten. Om 19:00 was het zover, een dikke onweersbui liet de lucht donker worden en kwam de eerste 0.2mm op de teller. Vervolgens om 19:10 begon het allemaal wat heftiger te worden, vooral op het laatste minuut ging het erg raar, dikke slagregens stortte zich op de regenmeter, 1.8mm met neerslagintentiteit van 182.8mm/h. Om 19:20 kwam de voltreffer, zicht werd erg slecht en de putten konden het nog maar amper bijhouden, 8.8mm met neerslagintentiteit van maar liefst 205.8mm/h, dit in 10min. Daarna nog aantal buien waarvan 1 boven de 100mm/h, totaal is er 23.2mm aan regen gevallen.

Records van dit jaar zijn:
32.0 graden.
205.8mm/h.

All time:
205.8mm/h

Helaas werden de windsnelheden niet verbroken, ook de all time temperatuur werd niet verbroken, deze viel op 02-07-2009 met max temp van 32.8 graden.
Door Luc
Hier vanmorgen rond 9.00u al onweer met een kleine bui (0.2 mm). Voor 12:00u liep de temperatuur al op tot 31 graden.

Rond 13:30 was het al bijna 35 graden. Ogenschijnlijk uit het niets begon het ineens te regen. De regen was net een warme douche. Heel vreemd om buiten warm water over je heen te krijgen. De bui was na een dikke minuut ook weer voorbij. De neerslagmeter heeft niks geregistreerd, maar je werd er toch wel nat van. Het koelde echter niet af. De temperatuur steeg tot 36.4 graden rond 15:30u. Om 21:30u heeft het hier nog wat geregend. Ook wat onweer, maar veel stelde het niet voor. Totaal vandaag 1mm neerslag. Met een windstoot van 35.4 km/h, bleven de verwachte windstoten ook uit.

Behalve een hoge temperatuur, verder geen spectaculaire dag. Ook geen record. Op 19 juli 2006 was het hier 37.7 graden.

Gr,
Luc
Door weerzoetermeer
Nou ik zal ook even meedoen!

Vanmorgen vroeg was de temperatuur gedaald tot 19,3 graden iets voor zeven uur. Daarna is de stijging begonnen en was rond 11.30 uur de 30 graden bereikt. Later is de temperatuur tot 32,4 graden gekomen rond 14.30 uur. Daarna draaide de wind om en zakte de temperatuur in 15 minuten naar 26,1 graden. Rond halfzeven viel er een beetje neerslag van 0,6 mm. Hier en daar wat donders gehoord en veel donkere luchten gezien echter was dit allemaal niet voor Zoetermeer. De hoogst gemeten temperatuur hier was op 19 juni 2006 met 34,6 graden.

Gr.
Thierry
Door Waling
Vandaag een snel stijgende temperatuur.
Vanaf 14.00 uur boven de 30°C.
Vanaf 16.20 een snel dalende temperatuur.
Het duurde nog tot 18.30 uur voor de neerslag begon.
Maar toen ging het ook direct vrij heftig met continue veel bliksem.
In ongeveer anderhalf uur 30.8 mm neerslag.
De temperatuur van 31.8°C is de hoogste temperatuur ooit gemeten sinds de metingen in 2000 zijn gestart.

Bijlagen
regen_20_8.jpg
regen_20_8.jpg (67.89 KiB) 3653 keer bekeken
Door Meteonoord
Hier een reactie uit Bourtange.

Tot plus minus 22.00 lekker buiten gezeten.

Nu een lichte onweer met een neerslag tot heden ( 22.40 ) van 3,2 mm

Ach ja....... wel relaxed.

Groet,

Bert J. van Bergen
Door Mark
Hier in Nijmegen ook een geweldige weerdag achter de rug. Laagste temperatuur afgelopen nacht 21,6 graden, een evenaring van het record van 29 juli 2008; echter door de huidige temperatuurval toch geen evenaring (helaas). Wel een evenaring van het geschatte all-time high van 19 juli 2006 (heb ik destijds niet zelf gemeten): 36,2 graden.B)
Onweer hier met een sisser afgelopen: gedurende ca. 5 minuten redelijk hevige bliksem, verder stelde het hier weinig voor. 4,4 mm neerslag en geen uitschieters wat wind betreft.
Door SpeedyGJ
Ben wat laat begonnen maar groot deel heb ik iig binnen :) Voor de liefhebbers: Animatie van temperatuur en wind, van 11:40 tot 23:00.

Temperatuur

Wind

Volgende keer laat ik het vanaf 00:00 uur tot 00:00 uur lopen, dus 24h :)
Radarbeelden heb ik helaas niet mee gepikt maar we hebben natuurlijk archieven :)

Het mag duidelijk zijn waar de meeste neerslag is gevallen.
Opmerkelijk is trouwens dat Theo van Ameland maar tot 8mm is gekomen.
Bijlagen
rainmap-3129f0c84a6fbc140ee1e88b4742f61f.png
rainmap-3129f0c84a6fbc140ee1e88b4742f61f.png (148.29 KiB) 3653 keer bekeken
Door eugel
Hier vandaag de Wireless Vantage Pro2 Plus with 24-Hr Fan Aspirated Radiation Shield geinstaleerd dus een extra spannende dag voor mij.
Vanmorgen om 11:00 paar spetters gehad. daarna liep de temperatuur snel op met een Tmax van 34,8 op mijn nieuwe weerstation.
Om 17;30 ontstond er hier in Hengelo spontaan een onweersbuitje waaruit ook een paar spetters vielen.

Omstreeks 20:45 een schitterende oranje gloed gezien richting West. (zonsondergang)

Om 21:15 begon het hier toch ook te onweren en regenen. Paar felle ontladingen gezien
afkomstig van diverse active cellen rondom hengelo.
neerslag gemeten met het nieuwe weerstation was 8,8 mm
Uitschieters v/d wind heb ik niet gezien. echter wat me wel weer opviel was dat de wind helemaal wegviel voor het begon te onweren.

Al met al toch wel een mooie plakkerige weerdag gehad.

Groeten marcel

Weerstation Hengelo gld.
Door Weerstation Kaatsheuvel
Hallo ,

In Kaatsheuvel liep de temperatuur in de namiddag op tot 36,1 gr.
Licht bewolkt en er was een onweersbui(6,4mm),weinig wind.

Groet,
Hans:)
Door weerzal
Zaltbommel tipte ook net de 36.1 C aan.
2.9 mm regen niks eigenlijk wel mooi donker en een paar rake donderklappen.
Een maximumwindvlaag van 39 km/h en daarna weer rustig of er niks gebeurd was.
niks spectaculairs dus.

Wel jammer dat de hwa onbereikbaar was aan de andere kant wel super dat er zoveel bezoekers waren.
Misschien kan Luc zien hoeveel het er geweest zijn ben eigenlijk wel benieuwd.

Verders vind ik dat gelazer over het weeralarm een beetje sneu je zult zien de volgende keer komt er geen weeralarm en dan gaat het wel fout.
Ik vind liever voor niks gewaarschuwd dan helemaal niet.
Maar daar zullen de meningen altijd wel over blijven verschillen.
En misschien moet de media zich ook eens achter de oren krabben die maken er een nationale ramp van

groet rob