Discussie forum over het weer, weerbericht, vooruitzichten etc
Door tjabine
Hoi allemaal,

Even iets vaags!
Ik stond zojuist met mijn vrouw naar de sterren hemel te kijken
en kwamen beide tot de conclusie dat de sterren knipperen.
Nu heb ik dat vaker gezien, maar nu doen ze het allemaal wel heel erg.
Nu zullen jullie wel denken wat hebben ze gerookt? nou niets dus!
Ga naar buiten en kijk even of jullie de zelfde bevinding hebben?
En zo ja hoe kan dit?

Gr Ron.
Door Dropje
Zo kan je het verschil zien tussen een planeet en een ster. Een ster schittert/flonkert een planeet niet.

veel plezier samen;)

Theo
Door tjabine
Hoi Theo,

Ik heb het inmiddels gevonden! dit vond ik.

Iedereen heeft wel eens gezien dat sterren twinkelen. Dit ligt niet aan de ster, maar aan de atmosfeer van de aarde. Door temperatuurverschillen in de lucht wordt het licht van sterren steeds een klein beetje afgebogen, waardoor het voor ons lijkt alsof de plek waar de ster aan de hemel staat een klein beetje heen en weer beweegt. Astronomen noemen dit `seeing'.

Gr Ron.
Door wslangerak
Wij hebben gelijk maar even gekeken (brrr...) en ja, je hebt gelijk. De sterren flonkeren behoorlijk. Zal een bepaalde atmosferische situatie zijn, luchtlagen die voor extra breking van het licht zorgen?
Of het is dat ene biertje wat ik net op heb....

edit.. elkaar ongeveer gekruist denk ik...
Door Dropje
Ron,
Ondanks dat het helder lijkt kijken we toch nog door de lagen van de atmosfeer (stof/waterdamp deeltjes etc.). Op dit moment is de bovenlucht nog behoorlijk in beweging Het waait nog goed daarboven (en daar niet alleen). Dus kijk je door die bewegende luchtlagen heen.
Als de boevnlagen wat rustiger zijn, dus minder schittering. Sterren aan de horizon schitteren daarom ook meer (omdat je door meerdere lagen kijkt.

Dat is ongeveer de verklaring.
Door Mike
Misschien ook wel leuk om in dit topic te vermelden is het programma "Stellarium".

Dit is een geweldig planetarium programma, een echte aanrader, even installeren op de laptop, laptop mee naar buiten en genieten van al die mooie sterren en planeten die je ziet.

Kijk maar eens op hun site : http://www.stellarium.org/nl/
Door wslangerak
Hmmm.... er gaat hier net zelfs nog een F16 achter een stipje licht aan. Dat hebben wij weer..
Door tinuz97
Wat roken jullie toch allemaal...........tis hier bewolkt :whistle:
Van het roken dan he :P
Nee alle gekheid op een stokje,inderdaad!
Heb er net ook naar staan te turen en me staan af te vragen wat is dit dan?!
En warempel,een topic erover :lol:
Door Roelof
Er zijn toch nog romantische mensen in nederland. :laugh:

Roelof